Jump to content

utleie av hjortejakt, hva er lovlig


202 outback

Recommended Posts

Jeg har lest noen av emnene som har gått på kammeret ang leie av hjortejakt.

Jeg ser det blir foreslått noen (firma) som skreddersyr jaktpakker til tilreisende jegere. Noen av disse (firmaene) har en rekke terrenger og stor kapasitet med tanke på anntall jegere.

Jeg har en mistanke om at dette er personer som gjennom sitt bekjentskap, og lokalkunskap leier/kjøper opp jakt, for så og videreutleie dette i form av jaktpakker med god fortjeneste.

Mitt spørsmål blir som følger, er det lov og drive framleie av jakt i Norge :?:

Jeg vet det er forbudt når det gjelder Laksefiske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det er forbudt når det gjelder Laksefiske.

 

Jeg har ikke hørt at det skal være forbudt med fremleie av jakt, men når det gjelder din påstand om at dette er forbudt når det gjelder laksefiske - så er det jo fristende å spørre om du har en hjemmel å vise til? Altså, hvordan har du kommet frem til denne konklusjonen?

Link to comment
Share on other sites

Hæ?Kvifor i all verden skulle det vere ulovlig? Og; er det ulovleg på laksefiske???

 

Svarer på det siste først. Ja det er ulovlig og drive framleie av laksefiske.

Det er kun grunneigar selv som kan leie ut direkte til fisker. Dette er innført for at det ikke skal bli fordyrende mellomledd som truer almen tilgang på Laksefiske.

 

Hvorfor skulle det være forbudt ved jakt :?: Tja, av samme grunner som ved laksefiske vil jeg tro :wink:

Link to comment
Share on other sites

http://www.lovdata.no/for/sf/md/md-19930625-0570.html

 

 

§ 1. Virkeområde

 

Denne forskrift omfatter framleie, dvs. videre utleie av en leiet fiskerett.

 

Forskriften omfatter ikke samarbeidsavtaler mellom rettighetshavere, eller mellom rettighetshavere og lokale turistbedrifter. Den omfatter heller ikke tradisjonelle forvaltningsavtaler mellom rettighetshavere og ideelle organisasjoner.

 

§ 2. Forbud mot framleie

 

Uten tillatelse fra fylkesmannen er framleie av fiskerett forbudt.

 

Ved avgjørelse av søknad om tillatelse til framleie skal det legges vekt på hvordan allmennheten tilgodeses ved framleien og mulighetene for fiske i de omkringliggende områder. Det kan settes vilkår for tillatelsen. Fylkesmannen skal straks gis melding om vesentlige endringer i forutsetningene eller vilkårene for tillatelsen.

 

§ 3. Unntak

 

Tillatelse fra fylkesmannen er likevel ikke nødvendig hvor

1. leieren enten er

a) en ideell organisasjon tilknyttet en landsomfattende organisasjon med sportsfiske som en hovedaktivitet, eller

b) en ideell lokal organisasjon med sportsfiske som en hovedaktivitet og minst 100 medlemmer,

og

2. eventuelt overskudd av framleien etter at leiesummen og utgifter ved framleien er dekket, i sin helhet går til tiltak for fiskebestandene i området.

 

Fylkesmannen kan til enhver tid kreve de opplysninger denne finner nødvendig for å avgjøre om et framleieforhold faller inn under første ledd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veit om fleire som driver med nettopp dette, og er vel på veg inn i bransjen sjølv. Kan du vise til kor i lovverket dette står. For det er fullstendig ukjent for meg.

 

Du som er fra Nausdal får ringe til Fabel aktiv (Atle fløysland) og spørre om det er lov :lol:

Alle lover er til for å brytes. Hvis du kaller fortjenesten av framleien for faktureringsgebyr for grunneigar, går det vist gjennom. Det samme hvis det kalles eks fluefiskeskole med fokus på villlaksforvaltning.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg nok ikke alene om å kreve kildehenvisninger 202 outback. Siden du er skråsikker hva gjelder laksefiske, så vil jeg nok hevde du har tatt deg vann over hodet til du kan dokumentere det motsatte.

 

At det i enkelte elver kan eksistere privatrettslige regler, der lagstilhørighet er styrt av vedtatte vedtekter etter gitte stemmerettsregler, er så sin sak. Dette må imidlertid aldri oppfattes som allmengyldig lovmessighet i juridisk betydning.

 

Likevel; jeg har tatt feil før og kan gjøre det igjen. Med et snev av ydmykhet gjentar jeg derfor meg selv: Dokumentasjon takk :!:

Link to comment
Share on other sites

Les forskriften hjortefot har linket til når det gjelder framleie av laksefiske.

 

Det betyr at om jeg som privatperson leier en fiskerett så kan ikke jeg leie den bort til noen andre.

Driver jeg derimot en lokal turisbedrift gjelder ikke dette. Ei heller om det er en ideel organisasjon som leier og videre utleier fiskerett. Som f.eks en JFF.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hjortjakta som trådstarter spør om så står det i Lov om jakt og fangst av vilt § 28 at framleie av jakta ikke kan gjøres uten samtykke fra den som har jaktretten-->§27. Altså grunneier. Om jeg leier hjortjakta og bestemmer meg for å leie bort halvparten, så er dette lovelig om jeg har fått grunneiers tillatelse til det.

 

Lov om jakt og fangst av vilt

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19810529-038.html#map007

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men dei fleste tilfella vi snakkar om her er jo unntatt forskrifta i §1.

 

Jeg vil ikke si det.

 

At eks gloppen Hotel leier lakseretten, kommer greit inn under §1.

At en privat fisker som leier fiske, for så og videreutleie, gir hele fortjenesten til eks Vern av villaksen kommer inn under §1.

At eks njff som har mere en hundre medlemmer leier fiske til sine medlemmer, kommer greit inn under §1.

 

All annen fremleie med fokus på privat fortjeneste er med andre ord forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Det betyr at jeg som privatperson ikke kan drive framleie av kjøpt fiskerett, mens jeg som registrert enkeltpersonforetak kan gjøre det.

 

Ja, om enkeltmannsforetaket ditt er en lokal turistbedrift. Eller om du søker fylkesmannen om tillatelse ihht §2.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det betyr at jeg som privatperson ikke kan drive framleie av kjøpt fiskerett, mens jeg som registrert enkeltpersonforetak kan gjøre det.

 

Nei. du kan ikke drive fremleie selv om du driver firma, med mindre du driver turistvirksomhet som eks Gloppen Hotel. Støren hotel.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og om ein har ein samarbeidsavtale med grunneigar so er det lov.

 

Det som ikkje er lov er vel å drive framleige som privatperson, utan avtale med grunneigar.

 

Om det er laksefiske du tenker på her:

Har ingenting med avtale med grunneier å gjøre. Hjortefot har lagt ut forskriften. Der står det ganske tydelig hvem som kan drive framleie og under hvilke villkår.

Link to comment
Share on other sites

Grunneier selger ett hjorteløyve, framleier kan selge dette løyvet til så mange han vil, helt til hjorten er skutt.

 

:shock:

 

Gitt at grunneier i utgangspunktet tillater slik ekstremsport. I praksis ser vi vel at jaktentreprenører kjøper opp løyver for å drive detaljsalg. Riktig nok kan løyvene selges til nye jegere til dyret er felt, men det betyr jo ikke at man "tar den ring og lar den vandre". Det betyr mer at dersom jeg kjøper kort av entreprenøren og ikke lykkes i løpet av min tilmålte tid, så kan kortet selges til deg eller andre interesserte i neste periode.

 

Som i lakselva der man selger kort til nye fiskere på samme sone døgnet etter. Er ikke laksen tatt første døgn, så kan den hende den blir lurt fra sin standplass av en ny fisker i døgn 2.

Link to comment
Share on other sites

All annen fremleie med fokus på privat fortjeneste er med andre ord forbudt.

Det som ikkje er lov er vel å drive framleige som privatperson, utan avtale med grunneigar.

 

Spiller ingen rolle om du har avtale med grunneigar :!: Det må jo alle ha som ønsker og drive med framleie.

Er du derimot selv rettighetshaver (grunneigar) kan du søke om å inngå avtale med annen rettighetshaver om utleie.

Link to comment
Share on other sites

Du som er fra Nausdal får ringe til Fabel aktiv (Atle fløysland) og spørre om det er lov :lol:

Alle lover er til for å brytes. Hvis du kaller fortjenesten av framleien for faktureringsgebyr for grunneigar, går det vist gjennom. Det samme hvis det kalles eks fluefiskeskole med fokus på villlaksforvaltning.

Atle FRøysland driver vel ei lokal turistbedrift, nemlig nevnte FabelAktiv. Skal spørre han i helga. :)

 

G.Larson: Finleste litt meir no. Stemmer at for ein privatperson hjelper det ikkje med avtale med grunneigar. Må vere ideell org eller lokal turismebedrift.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...