Jump to content

Donners buffalo dreams come true


donner

Recommended Posts

Etter en masse turer til Sørafrika med jakt på div plainsgame fant jeg ut at det nå var på tide å begynne å tenke på bøffeljakt.Har sett masser av jakt filmer om bøffeljakt og ikke minst bøffler på mine turer till det sorte kontinent og må si at ønsket etter å jakte bøffel ikke akkurat ble mindre etter at jeg deltok som backupp på en bøffeljakt.Problemet var ganske enkelt PRISEN ! :wink: Jeg har fått en masse gode venner i rsa og de ble satt på jobben med å finne ei bøffel jakt som passet min økonomi. :mrgreen: Etter mye og om med mange tilbud som spant fra 180000 til 45000 rand fikk jeg ett tilbud som var vanskelig å si nei til!1 trofebøffel og 1 hunn bøffel til 110000 rand :D Jeg slo selvsakt till og i og med at jeg skulle nedover sammen med Kammervinner trg 22 så ble det slik at jeg jaktet bøffel da.

 

Jakten skulle foregå i Phalaborwa distriktet helt opp mot kruger nasjonalparken og farmen var på på små 19000 hktar (190000 mål)farmen har en ca bestand av bøffler på 350 stk og det finnes også elefant,løve,leopard og nesehorn der + plainsgame .Vi ankom kl 0400 om morgenen

og fikk oss en solid frokost før jeg måtte ta en skytetest som bestod av 3 skudd stående på en blink på 45 meter for å sjekke at jeg kunne håndtere rifla :mrgreen: og for å se at rifla gikk rett.Da vi kjørte i vei var dette det første jeg fikk se

 

pa060269.jpg

 

Jakten foregikk slik at vi kjørte ut og deretter gikk ca 3 km til ett vannhull som bøflene vanligvis brukte og der fant vi ferske spor som igjen satte oss på sporet av flokken.Vi fulgte da sporene i ca 1 time før vi tok igjen flokken og vi måtte da småløpe etter den da de var på vei til det stedet som de ofte brukte å oppholde seg midt på dagen.Vi oppdaget også at det i løpet av natten var blitt tatt en bøffelkalv av løvene !da flokken var meget urolig og jeg oppdaget flere slike rundt oss som satt i trærne.

22920382.jpg

 

Vi roa ned farten og begynte å prøve å komme oss forand flokken noe vi måtte gjøre flere ganger da bøfflene luktet eller så bevegelser fra oss!Vi hadde flere ganger flokken på 30-40 meters hold og for ett skue det var!Denne flokken bestod av ca 80 dyr og det var masse hunner med kalv og flere store fine okser der.Trackeren vi brukte var født på farmen og gjett om han visste allt om dyra og hvor de ville trekke .Da klokka var 1000 hadde vi allrede 42 grader i skyggen :wink: og jeg skal si at det ble enda hetere da vi omsider tok flokken igjen og vi kunne begynne å snike på dem.Vi brukte 40 minutter på å snike oss inn 600 meter og da var vi også omgitt av store og små bøffler :mrgreen: Da jeg denne dagen skulle jakte hunn bøffel måtte vi være meget nøye med å velge ut en uten kalv og den skulle være gammel.Etter noe som fremtonte seg som en evighet for meg fant Jasper min ph en som var stor og fin.Den stod ca 60 meter fra oss med bringa rett mot oss og jeg måtte derfor prøve å plassere skuddet på riktig plass.Jeg satte skuddet rett under haka og jeg skal si at da skuddet smalt så trodde jeg ikke mine egne øyne :D dyret gikk rett ned i smellen og ble liggende å prøve og komme seg opp igjen,men det var ikke det store problemet vårt da for hele flokken kom rett imot oss og vi holdt på å bli løpt ned av masse bøffler i panikk!!vel flokken forsvant og jeg kunne konsentrere meg om den som lå nede og jeg fikk satt ett skudd rett på skulderen og det roa den ned men den ville fortsatt opp igjen og jeg måtte deretter sette ett i nakken på den men da var også det slutt.

pa060280.jpg

pa060279.jpg

pa060285.jpg

pa060288.jpg

ph Jasper og tracker moses

Denne opplevelsen er vanskelig å beskrive med ord det må bare oppleves og jeg skal jakte trofee bøffel i september neste år på samme plass gjett om jeg gleder meg! :mrgreen:

dscn13311.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

110000 rand sto i 0,63 rand da jeg fikk dennne prisen og dette var inkl opphold,mat,drikke,trofeer +++ sikkert mulig å få dette billigre men jeg valgte meg denne plassen pga størrelsen på farmen og muligheten til å nedlegge ei 40+ bøffel!!det er også 10 dagers jakt inkl i prisen på trofebøffelen :mrgreen: oksen skal jaktes i sept/okt neste år! :wink: og så er det 100% at trofeene kommer hjem uten noe tull :P

Nei buster brukte ei 375 men til trofe bøffelen skal 500 med :mrgreen:

og dette var prisen for 2 bøfler :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...