Jump to content

Anbefaling av bok, langhold/ballistikk


Roe

Recommended Posts

Sjekk linken Applied Ballistics for Long Range Shooting av Bryan Litz

 

om du vil ha en bok om emnet (ballistikk for langhold), så er vel dette utvilsomt den beste boka jeg har lest om emnet.

 

Anbefaler den fordi:

Den tar for seg alt som er relevant for praktisk skyting.

Den er tilgjengelig skrevet samtidig som den går dypt nok.

Forfatteren oppsummerer ofte og trekker de nødvendige konklusjonene for deg.

De ulike fenomenene vektes i viktighet.

En rekke G7 bc er beregnet for populære kuler.

Et gratis ballistikkprogram medfølger, dette er dessverre imperisk.

Link to comment
Share on other sites

Supert! Har vurdert å spør her inne om anbefalinger på bøker om emnet.

 

Synes det er kjempespennende å kunne lære seg å bruke de nødvendige "verktøy" for å lage seg ett ballistikk-kort og dra på bane og treffe ved hjelp av dette :P

Jeg må jo selvsakt levere gode skudd og da, men emnet langhold og ballistikk er gøy.

 

Har foresten lest stykket ditt i Vapen tidningen og dette er lærerikt og moro lesning, gleder meg til fortsettelsen.

Kjempebra at du deler kunnskapene dine, og på en så vanvittig bra måte. :D

 

fårtz me d :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Litz, "Applied Ballistics for Long Range Shooting"

Denne boken summerer nesten det som er, av temaer som har vært diskutert innen dette. Og det gjøres kort og konsist og med både teori og praktiske eksperimenter. Slik at det ikke er grunn til å spinne myter og røre mer om det - Det stemmer med andre kilder, men er mye bedre forklart, og vist med skyting.

 

De bøkene som her er nevnt, og fotografert, er alle veldig interessante på hver sin måte, og dekker igrunnen 3 temaer nokså godt.

- Ballistikk

- Utstyr + interessante historier

- Skyting og metoder rundt denne, veldig nyttig

 

Alle bøkene anbefales. De har forøvrig samme konklusjon om hva som er viktigst, nyttigst og mest effektivt for å forbedre resultatene.... Gjett hva?

 

"50 cal", eller "Hard Target Interdiction, a complete 50 cal sniper course" er også verdt å ha i hylla, det er mye inni der som er veldig interessant, både i boke og i appendix, om ballistikk, og om hva som har vært gjort. Nyttigst fant jeg selv kapitlet "Application of Fire",

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tviler jeg på, selv om det står litt i Normas ladebok, og litt i Ladeboken 6 (hvorav noe ikke helt henger på greip i begge... men likevel)

LangholdsCDen er jo noe, og filmen til Roe kommer vel. Men det blir nok uten for mye bakgrunnsteori kjenner jeg ham rett?

 

Kjøp ei "utenlandsk" bok og les, så kommer det, du må begynne et sted. Jeg var ikke veldig stødig da jeg begynte på min første fagbok på engelsk for godt 20 år sida, og ordboka var ikke langt unna. Nå legger jeg knapt merke til at den er engelsk.

Litz sin bok er igrunnen et godt sted å begynne, for han bruker enkelt, teknisk språk (nesten som en rapport), de fleste kjenner de engelske ordene for alt vi driver med, og boka er ryddig og han oppsummerer hvert kapittel etterhvert.

Plages du så får du spørre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var da faen til tråd........!! :?

Der røyk jeg på en god høvding, bare i lesestoff gitt! 8)

 

Jeg har mye snacks fra før, for nørder, men her var det div jeg IKKE hadde.

Og språket, no problem!! Hadde ennå lærebøkene på skolen vært så interessante så hadde engelsk-karakteren sett mye bedre ut....... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...