Jump to content

Divers spørsmål om praktisk rifle


McNabUx

Recommended Posts

Hei

 

Er et kuse hår unna å søke om praktisk rifle, men det er noe jeg lurer på.

 

Er det noe spes man må skrive på søknaden?

På pistol skriver man bare kaliber, men jeg mener at man må være mer presis på rifle.

 

Hvor er det best å handle og få gjort basis modifikasjon?

 

Har ikke råd til å lage en open rifle med det første.

Hva er det en bør og kan gjøre med rifle til standard?

 

Ellers andre gode råd til en fersking.

Link to comment
Share on other sites

Halvauto våpen krever at du oppgir Merke, Modell og Løpslengde på søknaden. Kryss av Ikke godkjent til jakt vist du kjøpet et våpen som ikke er det. Halvauto krysser du ja på. Karabin og "militært" krysser du nei på. Vi skyter med sivile utgaver av disse våpenen, derfor skal du krysse nei. Ellers er søknaden lik.

 

Legg ved kopi av resultatlista fra godkjenningskurset, samt innbetalt medlemsavfigt til NFPS.

 

Skal du ha en AR så bør du kjøpe med flat top (ikke håndtak). Du kan kjøpe et løst, og det fungerer da som baksikte.

Til standard bruker du jernsikter. Kvalitetssikter i jern, koster det samme som en billig kikkert og montasje....

Du kan ha kompensator i standardklassen også, er bare krav til at de er litt mindre enn i open.

 

Selv har jeg en billig kikkert og montasje på en Bushmaster AR15. Skal kjøpe flip-up sikter så jeg også kan bruke rifla til standard. Da med quick-release feste til kikkerten. En børse, to klasser :)

 

Avtrekket kan du fikse selv med å klippe av en arm på hammerfjæra (AR).

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen er nok like god på 16" som 20", men gassystemet i 16" er kort, mot langt på 20". Du mister derimot litt fart på kula med kortere løp, men det er ikke spesielt mye å bry seg om. Du holder nok greit faktor med fabrikkammo og 16".

Det korte gassystemet er litt mer hardhendt, og slår raskere enn 20". Mange velger derfor å kjøpe 20" for så å kappe av 1" ved monetering av kompensator.

Etter å ha prøveskutt både 16" og 20" mener jeg 20" er desidert best.

 

Optikken jeg bruker er helt ok, men ikke det beste. Koster 1800 kroner totalt og kan ses i denne tråden LINK

Link to comment
Share on other sites

Halvauto våpen krever at du oppgir Merke, Modell og Løpslengde på søknaden. Kryss av Ikke godkjent til jakt vist du kjøpet et våpen som ikke er det. Halvauto krysser du ja på. Karabin og "militært" krysser du nei på. Vi skyter med sivile utgaver av disse våpenen, derfor skal du krysse nei. Ellers er søknaden lik.

 

 

Når jeg søkte selv i oslo fikk jeg beskjed om å fylle inn ja på karabin og "militært". Dette gjorde jeg med hjelp i skranka på våpenkontoret på grønland. og fikk den godkjent :mrgreen: .

 

men greit å ringe ditt lokale våpenkontor å høre om hvordan dem praktiserer det

 

hvis du er usikker på hva slags løp du skal ha så kan du bare skrive løp over 40cm i søknaden.

 

selv valgte jeg en med 16" løp i 1:9 twist.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke tanker har dere rundt pratac sin standard pakke :

 

Standard klasse

1 stk Bushmaster V-Match 20"

3 stk 30 skudds magasiner

1 stk JM comp

1 stk forsikte, YHM, Troy eller LMT evnt A2 sikte

1 stk baksikte, YHM,Troy eller håndtaks modell

1 stk gassblokk m/picatinny rail

 

Montering/gjenging av komp

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dumt å ta en prat med Jørn på Practac nei, da får du garantert all den hjelp du trenger.

 

Men ang. søknaden, så trenger du ikke å skrive inn fabrikat, løpslengde osv. dersom du kjøper av forhandler. Tror jeg da...

 

Jeg skrev bare "Praktisk rifle"

Link to comment
Share on other sites

Forresten

I disse finanskrise tider, så tenker jeg at det kan være greit å spare lit penger på ammo.

.22 konverterings kit.

Det må vel søkes om spesielt?

Noen sære ting en må skrive da, siden det ikke er et eget våpen.

 

Noen spesielle fabrikanter man bør bruke eller ikke bruke?

Link to comment
Share on other sites

22' Konverteringsett AR 15 her.

 

Det er desverre ikke så mange å velge mellom.

 

Pedersen pusher Ciener kits(link)med ujevne mellomrom.

 

 

Practac har også 22' Konverteringsett til AR 15(link)

Dette settet har jeg selv og det funker ok. Noen underlige forkilinger i ny og ne, men det sier for de meste puff hver gang.

De to settene er rimelig like og jeg ser ikke forskjell når jeg legger dem ved siden av hverandre. Magasinene går også om en annen.

Black Dog Machine lager de beste magasinene (link)til disse settene. Hør med Capsicum solutions (link)som Practac nå av en eller annen grunn har tatt navnet til, og se om ikke disse kan skaffes.

 

Jeg ha lekt litt med et Colt sett en gang og dette funket som bare juling, men var umulig å skaffe magasiner til.

Det var vist mulig å modde ciener sine magasiner til å passe, men da colt magasinene hadde utkastern på selve magasinet måtte du da lage denne selv på ciener sine.

Men igjen så er det ikke så lett å komme over disse settene.

 

Best bet er vel Pedersen eller Ex practac.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og hvor har du denne infomasjonen fra...... man må vel søke på kaliberkonverteringssett

 

§ 22. Erverv av pipe og glidestykke

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

---------------

Konverteringssettet er ikke noe mer enn et modifisert sluttstyket. 22lr kittet bruker det løpet som allerede sitter i rifla.

Til rifle er det ingen begrensning på å eie et løst sluttstykket.

Det kan dog være en fordel å ha et annet våpenkort på 22lr for å få kjøpt ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Practac eller Capsicum Solutions har CCMG sett (eller noe sånt), en etter sigende videreutvikling av Cienerkittet, hvor mesteparten av videreutviklingen såvidt jeg forstår er å fjerne Ciener selv fra kundene... :mrgreen: (Han har ett rykte på seg for å være, skal vi si lite omgjenglig i kundebehandlingen..)

 

I følge diverse amerikanske fora skal begge settene fungere godt med Black Dog magasiner, jeg har prøvd disse magasinene i en CZ topp jeg lånte en stund og de fungerte rimelig knirkefritt der, noe orginalmagasinene ikke gjorde.

 

De har normalt magasinkapasitet på enten 25 eller 27 skudd, avhenging om de har varsler eller ikke, varsleren i denne sammenheng er en plasttupp som stikker opp av magasinet når det er tomt og hindrer avtrekk på siste skuddet. Dog har det ingen innvirkning på våpenets eget varslingssystem og slipper frem .22 bolten når magasinet blir fjernet. Det finnes to eller tre typer av magasinene så du må ha tungen i rett munn slik at det blir bestilt korrekte magasiner. De magasinene jeg nevnte høyere opp til CZ, kan ikke brukes ved CCMG og Ciener settene. (basert på egne prøver og forsøk)

 

Ellers er det verdt å merke seg at ombyggingsettene gjerne vil ha semiheit ammo, og at du må regne med å skyte mellom 500 og 1000 skudd med det som skytetilpasning før det begynner å fungere skikkelig. Igjen opplysninger fra amerikanske fora.

 

Utover det er dette, kan jeg bare anbefale å skaffe ombyggingsettet, det er grisemoro og særdeles billig trening for praktisk rifleskyting. det eneste momentet som forsvinner utover sidelinjen er magbytte fra tomt magasin, der vil du ikke få nedspennermanipulasjonen korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det settet Kenny linker til, og det funker helt topp med riktig type ammo..... dvs ikke bruk noen som helst type remington :lol:

 

CCI funker meget bra, har prøvd 3 typer CCI og raper ut 30 skutt uten probl hver gang. Er et veldig greit treningsalternativ til .223, og evt inneskyting på pistolbaner etc. Treffpunktet kontra .223 er veldig likt opp til 50m på min bushm.

 

Løp og kjøp

Link to comment
Share on other sites

Hør med Capsicum solutions (link) som Practac nå av en eller annen grunn har tatt navnet til,

 

Practac (Practical & Tactical AS) har endret navn til Capsicum Solutions AS av den grunn at Capsicum og Practac har slått seg sammen.

Lageret til begge butikker befinner seg nå i Skien og all dag-til-dag drift av vareutsendelser/telefoner håndteres derfra.

Flemming er i høy grad med som før, men roller har endret seg litt.

 

Se den nye websiden på http://www.capsicum.no(dette kan da umulig bli regnet som produktreklame :-) )

Vi har endeleig fått webshoppen i full drift, og utvalget er større enn noen gang!

 

hilsen Jørn

Link to comment
Share on other sites

Practac (Practical & Tactical AS) har endret navn til Capsicum Solutions AS av den grunn at Capsicum og Practac har slått seg sammen.

 

Ja, men Cheverolet skiftet ikke navn til Daewo når de slo seg sammen :wink:

 

Practac er blitt ett bra merkenavn etterhvert. Det var derfor jeg sa "av en eller annen grunn"

 

Det vil ta måneder og år før jeg klarer å legge om navnet i dagligtale.

Link to comment
Share on other sites

"Practac er blitt ett bra merkenavn etterhvert."

 

Takk for det :-).

 

Vi har ennå Practac siden oppe for praktisk, men har dessverre brukt mesteparten av tiden på å få den nye webshoppen opp slik at det har blitt dårlig med oppdateringer.

 

En av fordelene med sammenslåingen er jo at vi nå kan fronte både våpen for praktisk pistol OG rifle.

 

hilsen Jørn, CapTac

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...