Jump to content

Åkrafjorden Jakt


RotteFinn

Recommended Posts

Jeg og et par kompiser har vært på jakt hos Åkrafjorden Jakt. Vi kan si at vi ikke var spesielt fornøyde med de vi opplegget vi blei servert!

 

Vi har sendt mail med tilbakemelding og synspunkter, og rett og slett ønsket oss noe tilbakebetalt... Det ser ikke ut til å nytte noe særlig.

 

Vi ser oss såpass misfornøyd med det hele, at vi ikke kan anbefale noen som helst å ta turen vestover!

 

Det vi har klaga på, og som vi ser på som det største "problemet", er dårlig jaktopplegg generelt; kun posting på trekk - ingen innsats for å presentere dyr for hverken oss eller de andre jaktgjestene. I tillegg er det en del andre punkter vi mener ikke holder når man driver en slik "buisness".

 

 

Er det andre som har erfaringer med Åkrafjorden Jakt?

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er jeg klar over, men det er flere måter å jakte hjort på! Det er også stor forskjell på å være kjent, og ikke være kjent, spesielt når det gjelder smygjakt... Når en betaler såpass mye (i mine øyne) for fire dagers jakt, bør det kunne legges ned en noe større innsats for at kundene dine skal få se hjort...

 

Vi jakta i Omvikedalen for det meste, men også inn mot Åkra trur jeg. Der inne var det forøvrig vanvittig flott terreng!

Link to comment
Share on other sites

Vel. Jeg var det for 2 år siden og jeg har egentlig ingenting å klage på. Kunne kommet oss ut i terrenget tidligere på dagen men ellers fikk vi alt og mere til.

Hva mener du forresten med "å presentere dyr for oss"? Det høres en smuuule kårni ut må jeg si... Dette er jakt i bratt vestlandsterreng og da poster man på trekkruter, er på drivjakt eller man smyger.

Link to comment
Share on other sites

Med å "presentere dyr" mener jeg en mer aktiv jakt fra deres side. De satt stort sett kun i bil og speida.

Jeg har innsett at ordet "drivjakt" er noe som klinger forferdelig dårlig i ørene på en hjortejeger fra vestlandet. Et drev bør ikke være som et elgdrev i Sør Norge- med masse liv og leven, men det kan sendes ut noen som smyger i terrenget. Enten skyter de, eller så kan de støkke dyr til postene. DET er det jeg mener med å "presentere dyr."

 

Jeg innser at en jeger fra østlandet ikke har de største kunnskapene om hjortejakt i bratte vestlandslier, men jeg har da vært på hjortejakt før - og det kan ikke sammenlignes med det vi opplevde...

 

Om vi ble lovet noe annet enn posteringsjakt?

Vi ble fortalt at det var i hovedsak det opplegget de kjørte for de gruppene de hadde på besøk.

Vi derimot, skulle være i et område oppe i terrenget, uten kjentmann osv. Her skulle vi få noenlunde frie tøyler, med begrensninger på hva vi kunne skyte. Min personlige erfaring med hjortejakt, er at en smyger i terrenget vil føre til større mulighet for å se dyr. Hjort, i likhet med både elg og rådyr, vil vel neppe springe ut av terrenget og bli der i opptil flere uker om de skulle få menneskelukt i nesa? Noe som ble brukt som argument for at det ikke ble "drevet" hjort mot postene...

Link to comment
Share on other sites

De har vel så mye å gjøre at de ikke rekker å "presentere" dyra til alle som leier jakt tipper jeg. Da er postering på trekk/innmark en enkel og relativt oversiktlig løsning. Høres litt kjedelig ut for min del, men når ting er kommersialisert slik som de driver og med fire dager til rådighet for dere før nye ankommer blir det vel ikke så mye annet å gjøre. Du har jo prøvd det nå, så får du heller finne deg noe annet sted neste år. Om klagen etterkommes bør du også skrive det inn her, slik at det blir mer balansert framstilt. :D

Link to comment
Share on other sites

Med å "presentere dyr" mener jeg en mer aktiv jakt fra deres side. De satt stort sett kun i bil

..

Nå blir det kanskje litt på kanten å poengtere det, i lys av endel opphetede tråder i det siste, men jakt fra bil er jo kjent som en svært effektiv jaktform! :mrgreen::mrgreen: Fra spøk til alvor. Enkelte terreng er det MYE bedre å ha folk med god lokalkunnskap, godt syn og en brukbar kikkert til å spotte dyra for deg, enn å sende hele bygda på jag. Det trengs en del folk til å jage, det er ikke gratis :!:

 

Hva gjør man hvis håndtverkeren jobber langsomt? Klager? Javel, men kommer man ingen vei med det er det bare å ikke bruke ham igjen.

 

Hva betalere dere da ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis drivere, men om de hadde vært med selv, og gått inne i drevet og smygi, hadde det for egen del virka som om de brydde seg mer om hva de dreiv med! Om du vil kalle det drivere, er det OK for meg.

 

Ja, jeg har opplevd det, og drar ikke tilbake dit. det er nok helt riktig at de hadde nok å henge fingrene i, i mine øyne hadde det vært en ide å gå litt ned på antall grupper, og bruke mer tid på noen færre...

 

Bil fungerer jo altfor bra, og er derfor forbudt å bruke;) Så, ja!

 

Vi betalte 4500,- per mann. Gjør neppe den feilen igjen...

 

Kan si at jeg har vært på en del annen jakt i utlandet, der jeg har betalt noe av det samme, men sitti igjen med mye mer. Vi ble alle sammen ganske så skuffa, da vi på forhånd hadde hørt mye bra...

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dette hjelper noe " rotte finn" men det har vært 3 gjenger fra mitt distrikt der oppe i løpet av høsten. De fleste sitter igjen med en litt dårlig følelse. Flere av disse er meget habile jegere og stusset også over opplegget. Den ene gjengen var oppe i 3 dager, da de kom opp var det en anne gjeng der opp på 4 mann, de var selv 3. I løpet av torsdag til søndag på 7 mann fikk de 1 hjort. Og det var nesten det hele de så.

 

De to andre gjengene herfra fikk ingenting.

 

Den siste gjengen var visst i Etne. de så endel dyr, men det var såpass seint nå i høst at det ble for mørkt. Og han inrømmet at han hadde nok for dårlig kikkert til slik jakt. De fikk også lov til å slippe hund i terrenget.

 

Men det som de satt igjen med, var at her ble det kun tenkt penger og skulle hales mest mulig ut av kvotene( spesielt i begynneslen av jakta) Muligens det er bedre mot slutten for å kunne klare kvoten.

 

Vi sør og østlendinger ser nok for oss vestlandsjakt som litt driv jakt eller snik jakt i bratte vestlandslier. Ikke sitte i timesvis på ett tråkk eller ved ett jorde, men det er jo slik en god del av fellingene blir gjort.

 

Ingen av de impliserte parter her skal opp igjen dit, de fikk for lite ut av det til å bruke såpass med penger. Men de var ikke i tvil om at det var hjort der, men de følte at det ble holdt igjen.

 

Jeg har selv gått lenge med tanken om å ta meg en tur opp dit, men har blitt litt betenkt nå. Jeg så for meg en litt anne type jakt enn det disse har fortalt meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg ikke helt igjen her, har vært der 2 år.

 

Har sotte på post under drev, der driver har gått både med og uten hund. Har og postert på trekkrute, og i jordekantene.

Har kikket etter dyr i liene for så å smyge meg innpå. Har vært bla omvikedalen som du skriver, og flere plasser i åkra men Etne var det terrenget jeg likte best.

Så JEG har hvertfall fått oppleve nok til å være fornøyd.

 

Og at Jens og karane ikke er aktive synes jeg er litt rart for den som har trakket mest opp og ned liene når jeg har vært der har vært Jens...

 

Men dette er min erfaring, vet det ble skutt ca 100 dyr der i år, som vil si et snitt på 1,5 dyr pr dag =)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg ikke helt igjen her, har vært der 2 år.

 

Har sotte på post under drev, der driver har gått både med og uten hund. Har og postert på trekkrute, og i jordekantene.

Har kikket etter dyr i liene for så å smyge meg innpå. Har vært bla omvikedalen som du skriver, og flere plasser i åkra men Etne var det terrenget jeg likte best.

Så JEG har hvertfall fått oppleve nok til å være fornøyd.

 

Og at Jens og karane ikke er aktive synes jeg er litt rart for den som har trakket mest opp og ned liene når jeg har vært der har vært Jens...

 

Men dette er min erfaring, vet det ble skutt ca 100 dyr der i år, som vil si et snitt på 1,5 dyr pr dag =)

 

 

Jeg er helt enig i dette.

 

Bror til Jens, Kurt Reidar er jo helt vansinnig til å løpe opp og ned liene der borte.

 

Nå er det jo slik at noen dager er gode mens andre ikke er det, samt at været har litt å si for hvor mye dyra er i bevegelse.

Søndag ble det skutt 5 dyr før lunsj i et terreng der det ikke hadde vært sett dyr siden torsdag da det ble skutt 2 dyr.

 

I fjor hadde vi Jens og Kurt Reidar som drivere, og de gjorde en vannvittig god jobb samt at det var liv i skogen.

I starten av oktober når vi var der var liene veldig stille om dagen men fikk skutt en 7 tagger en kveld.

 

Jeg vet de leier inn noen kjentfolk når det er mange gjester hos de, og dersom disse ikke gjør en god nok jobb samtidig som det ikke er dyr å se skjønner jeg at man kan bli litt skuffet.

 

Prøv en tur til, og sørg for å få brødrene til å drive :wink:

 

Jeg har allerede bestilt for 2010, og drar over fjellet 13. oktober ses vi?

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Ja, ser at folk har hatt forskjellige opplevelser, og det er vel i og for seg ikke så unormalt...

Er jo inneforstått med at jakt er jakt, og ingenting kan garanteres, men som sagt er opplevelsen min ikke spesielt bra.

 

Vi er også av den oppfatning at det var godt med dyr der. Vi så en del på jordene om kvelden, og mye tråkk i terrenget. Men det hjalp liksom ikke noe spesielt...

 

Med tanke på været var ikke det noe særlig bra, og hjorten stod nok mye stille. Dette burde jo også arrangørene visst, det kan hende de gjorde det, men i et slikt tilfelle hadde det jo vært ekstra aktuelt å prøve å dytte fram ett eller to dyr til postene?

 

Så, nei, vi sees ikke i oktober til neste år, ikke året etter der heller, eller i de kommende årene... Er såpass skuffa over hele opplegget, så jeg ser ikke noe poeng i å prøve en gang til. I tillegg kommer jeg ikke til å anbefale dette til eventuelle andre som går med tanker om en jakttur hit.

 

Vi betalte tross alt over 13 000,- Det er godt på vei til å leie seg et eget terreng, så det blir nok eventuelt løsnigen. Da kan vi sette teorien ut i praksis, å se om hjorten trekker ut av terrenget og blir der i "flere uker" som det ble påstatt ved såkalt drevjakt... Eventuelt får vi som østlendinger holde oss på østlandet og drive med jakt som vi kan!

 

Jeg, eller rettere sagt vi, var veldig lite på jakt med Jens, så det kan jeg ikke uttale meg om. Han tok imidlertidig en smygjakttur i støkken sammen med ei jente fra ei jentegruppe som var der samtidig, uten at det hadde noen spesiell innvirkning på jakta. Men ellers enn det var jeg ikke borti Jens noe spesielt, bortsett fra en morra da han ikke var helt i form. Dette er en av tingene vi har påpekt i klagen. Vi føler at det ikke er spesielt profesjonelt å være berusa når jaktgjestene kommer om morran. Selvom de andre på gruppa hans også hadde tatt en dram kvelden før, var det faktisk et par av de som ville på jakt den morran... Ikke bra i mine øyne...

Link to comment
Share on other sites

Visst alle "lagene" som leier jakt i et terreng forventer jag med drivere, ja da skal jeg absolutt kunne tørre å kunne påstå (som kjellen biggset ville ha formulert seg, se klypa.net) at det vil minke med dyr i det aktuelle terrenget. Hjorten liker seg best der det er rolig i dagleie. Så visst Åkra skal ha hjort å vise/skyte, kan de ikke tømme liene uke etter uke.

 

Å bruke så mye penger burde ha gitt dere et eget terreng eksklusivt en hel jaktsesong.

Link to comment
Share on other sites

Heilt einig med Mork her. Drivjakt kan i verste fall øydelegge terrenget i mange år framover viss det blir gjort mange nok ganger. Men samtidig finnes det vestlandslier kor det er så bratt at det ikkje er forsvarlig å skyte. Da har man derimot ingen andre muligheter enn å presse dyra framover til poster.

 

Har forøvrig sett filmen til åkrafjorden, og der presiserer dei i intervjuet med Jens og han andre karen at dei forsøker å unngå drivjakt, (noke dei hadde dreve mykje med før, men som viste seg å ikkje være effektivt på sikt fordi dyra trakk ut av området). Kikring, for deretter å smyge seg innpå var resulterte i fleire fellinger og sjanser. For dei kundane som har sett denne filmen burde det da ikkje være eit diskusjonstema når dei møter opp. Dei er klar over kva jaktform som blir benytta, that`s it!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hørt/opplevd mye rart om Åkrafjorden og det er lite hyggelig det som kommer frem.

Ser flere er misfornøyd med opplegget,selv om en kvinneskikkelse skryter de opp i skyene,uvisst av hvilken grunn ;-)

 

Bl.a kjørte de inn en haug med jegere i et område uten å informere andre grunneierene med det resultatet at noen jegere holdt på å skyte i retningen de fra Åkrafjorden satt.Dette var jegere som ikke hadde vært i terrenget;de hadde fått beskjed om å sette seg ut i kanten etter beste evne.........

Jegerene fra Åkrafjorden satt også i feil terreng og det var bare en Guds lykke at ingen ble skutt.

 

Andre har blitt tilbudt å være Guider i terrengene med klar melding om at de IKKE må føre jegerene til skytesjanser,da de vil selge kortene flere ganger. Åkrafjorden er ikke spesiellt populære blant andre grunneiere der det virker som om å suge mest mulig penger ut,på bekostning av sikkerhet og løyver!

 

Ofte oppleves det(naboterreng til Åkrafjorden) at jegere,spesielt østfra oppsøker grunneierene og fortalt om dyre opplegg uten fangst og om de vet om andre terrenger de(jegerene) kan få leid..

 

Et år fløy de rett over tretoppene med helikopter og filmet hjorter på andre terreng enn de selv disponerer som de skulle ha med i filmen sin,noe som forøvrig ødela min sjanse til å få skutt den kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Men dette er min erfaring, vet det ble skutt ca 100 dyr der i år, som vil si et snitt på 1,5 dyr pr dag =)

 

Ok. Men dette er vel strengt talt ikke spesielt interresant... Greit nok, det viser at det felles i gjennomsnitt 1,5 hjort per dag fordelt over hele sesongen... Men hvor mange dagsverk ligger bak hver felte hjort? DET er interresant! Hvis du kan komme med et slikt tall, skal jeg heller revurderere dette utsagnet.

 

Ser det er en eller to som nevner det med "å sende hele bygda på jag." Jeg er ikke mye inne og diskuterer, men det å lese gjennom tråden først har jeg skjønt er viktig. Og hadde dere gjort det, hadde dere sett at det ikke har vært det jeg har ment!

 

Jeg vet også om andre som ikke er imponert, blant annet flere av de som var der samtidig som oss. Og de betalte mye mer enn oss... Nei, jo mer jeg tenker over dette her, jo mer oppgitt og forbanna blir jeg... Det går ikke an å holde på slikt når en tilsynelatende skal holde et høyt nivå, og faktisk selge det de selv mener er et "kvalitetsprodukt!"

Link to comment
Share on other sites

Hadde området vært inngjerdet skulle jeg ha vært enig i det du sier. Så lenge det er vill hjort i vill natur, kan man ikke bestille dyr foran rifleløpet ditt. På fire dagers jakt skal du ha tur for å få skuddsjanser. Før jeg flyttet hjem igjen var det mange helgaturer uten skuddsjanser. Turer uten sett hjort også. Man må heller stikke fingern i jorda og innse at man kanskje har hatt for høye forventninger før man reiste. Å se bildene av dyra på hjemmesiden til Åkra kan lett villede potensielle kunder. Dette er hjorter skutt over en hel sesong, mange måneder og mange jegere bak disse. Nei, slike kortøkter i ukjent terreng er ikke det samme som hjortefall. Skal dere få valuta for pengene, gjelder det å tenke langsiktig. Finn ett terreng, gjerne med mulighet for langtidsleie. Sjekk terrengets fellingsprosent f.eks de siste fem årene. Ligger den over la oss si 75% kan dere heller legge inn penger og tid der.

 

Jeg kjenner ikke deg og dere som var der. Kanskje dere ikke har anledning til flere dagers hjortejakt i løpet av et år. Men ikke gi opp om dette var deres første møte med vestlandets flotte hjortevilt. :D

Link to comment
Share on other sites

Joda, det kan godt hende vi hadde for høye forventninger. Er fullstendig klar over at bildene du prater om er fra lengre perioder. Du kjenner ikke meg, så da kan jeg fortelle ganske kort om min erfaring med hjortejakt; jeg har jakta hjort, på flere forskjellige steder, både ved å poste på trekk, smygjakt, drevjakt og hundejakt. En av plassene var faktisk i Kvinnherad, der sendte de inn maks 5 mann, som gikk rolig i terrenget og jaktet oppover. OK, det var kanskje en spesielt bra dag, men ut av det drevet kom det hvertfall 15 dyr, de jeg så kom ikke fort, og har vanskelig for å se at de skal ta beina fatt og krysse 7 prestegjeld før de slår seg te ro... Hvis du heller vil måle min erfaring i felte hjort, kan jeg meddele at jeg har jakta i gode terreng, både i Norge og utlandet - og vært så heldig å felle, etter det jeg kan erindre, over 35 hjort. Så noe erfaring burde jeg ha opparbeida meg... Har også vært i den særstilling at jeg har jobba en kort periode på et gods i Skottland - der skulle de ha ned stammen for å få opp furu ved naturlig foryngelse. Der skøyt vi en del hjort fra bil, i lyset om natta - det meste vi skøyt ut av en flokk var 7 dyr. Denne flokken skøyt vi flere dyr ut av, både om dagen og i lampa om kvelden/natta. de holdt seg i samme skogområde til stadighet! Selvfølgelig kan det være forskjell fra Skottland til Norge, med tanke på hjortens oppførsel og områdevalg - men det høres faktisk litt forunderlig ut!

 

Så jeg veit ikke helt hva jeg hverken skal mene eller tru, men det høres ut som om spesielt vestlendinger kan dette til fingerspissene, så gjør vel best i å høre på dere...

Link to comment
Share on other sites

Ja, 12 hjort i ei bratt vestlandsli er imponerende på en sesong!

Du har tydeligvis en del erfaring med det her, og du sier at hvis det sitter folk i terrenget stadig vekk, vil hjorten kunne trekke vekk... Ut i fra dette leser jeg at om man poster ofte, og med mange folk i samme terreng, vil hjorten trekke vekk. Har jeg forstått deg riktig da?

 

Det argumenterte med det motsatte, at dett forstyrra hjorten minimalt. Drev ville de ikke ha noe av, da det skremte hjorten. Som jeg har sagt tidligere, har jeg aldr ment å drive hjorten ved å gå manngard, men å sende ut et par tre smygere feks. hva mener du om dette?

 

Setter pris på om du kunne delt noen tanker, eventuelt erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

har selv et relativt lite terreng, men med forholdsvis mange løyver (ca 2800 daa og 30-35 løyver) til nå er det skutt 25 dyr på dette arealet. Jeg har funnet ut at å jakte i mer en 3- 5 dager tømmer området for dyr, og jeg må hvile området i en del dager før det kan jaktes effektivt igjen. Altså, fullt mulig å skyte mange dyr, men det må jaktes med vett..

 

Jaktsalg er en vanskelig øvelse og vi må alltid huske på at jakt er jakt, og at vi ikke bør legge opp til at folk får urealistiske forventninger. For som man ser her, er nemlig fallhøyden stor.

Link to comment
Share on other sites

Skal dit i november neste år, Håper jakta skal bli hyggelig og bra men jakt er nå jakt og har en uflaks så blir det ikke noe dyr.

Når jeg kjøper meg en jakttur så vil jeg ha noe som minner om jakt, jaktfelt skyter jeg resten av året, Er det dyr i området så er det altids sjanser hvis en er dyktig og har litt flaks på sin side.

Vet om noe jeg ikke skal en gang til og det er røgegaard i danmark, hegn jakt på størrelse med en bitteliten skog hjemme og mye dyr. det er ikke store utfordringa spør du meg. jeg gleder meg til hjorte jakta og tia vil se om jeg likte det eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

30-35 løyver på 2800 da? Det var da voldsomt! Skal se de grunneierne som blir med på å skru ned igjen arealkravet til det "normale" når bestanden reduseres. Dette tror jeg er ei utfordring framover. Man venner seg til store kvoter, men er man villig til å være med på å justere ned kvotene når behovet avdekkes? Har et område her også med kvoter langt over alle støvleskaft. I fjor endte noen av valdene på lav fellingsprosent (nærmere 50%). Likevel er arealkravet satt like lavt dette jaktåret. Hører at de sliter med å få tak i dyrene sine. Skal bli interessant å se hvor de ender og hva slags forvaltning de legger opp til neste år. Dette var dog et sidespor til Åkrafjord....

Link to comment
Share on other sites

Ja, 12 hjort i ei bratt vestlandsli er imponerende på en sesong!

Du har tydeligvis en del erfaring med det her, og du sier at hvis det sitter folk i terrenget stadig vekk, vil hjorten kunne trekke vekk... Ut i fra dette leser jeg at om man poster ofte, og med mange folk i samme terreng, vil hjorten trekke vekk. Har jeg forstått deg riktig da?

 

Det argumenterte med det motsatte, at dett forstyrra hjorten minimalt. Drev ville de ikke ha noe av, da det skremte hjorten. Som jeg har sagt tidligere, har jeg aldr ment å drive hjorten ved å gå manngard, men å sende ut et par tre smygere feks. hva mener du om dette?

 

Setter pris på om du kunne delt noen tanker, eventuelt erfaringer rundt dette?

 

Hjortene er ikke skutt i bratte lier men i overgangen til bø/skog.

 

 

Grunnen til jeg nevnte manngard var at Åkra driver med dette,men smygjakt er den beste og mest spennende som jeg benytter selv. Mye mennesker som lukter ulik de menneskeluktene de er vant til gjennom året gjør at de føler seg utrygge og stikker,spesiellt ved jakt over dager og mange i terrengene. Daglige drev vil selvfølgelig skremme hjorten mer en utposting,men problemet er at det er haugevis med jegere som ikke vet om hverandre,og sitter i samme terreng etter hverandre og forstår ikke at det ikke er hjort i terrenget!!??

 

Hjorten skjønner ved stor aktivitet at jaktsesongen er igang og stikker lettere ut av terrenget ved stort trykk.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Er helt enig i at dette er elendig opplegg. Er skuffa og kommer definitivt ikke til å dra tilbake. Abefaling: Bruk pengene på noe annet. Dyrt og dårlig opplegg!!!!! Det koster skjorta å jakte og det er dyrt med kjøtt. 90 kr kg. for kjøtt inkl masse bein er ikke billig.

Link to comment
Share on other sites

Gutta i Åkrafjorden har mange vald som de jakter på tur i, så det er ikke slik at de nitrykker verken det ene eller andre terrenget.

Jeg reiser over om 2 uker, og skal da gå i et bra terreng de sparer frem til det :mrgreen:

 

Jeg har også opplevd noen drivere som ikke har virket overivrige, og har tatt dette med Jens.

 

De som gjelder å ha med seg er Jens og Kurt Reidar :wink:

 

De har forøvrik fått en meget bra start på årets hjortejakt med flere flotte bukker, samt at en 16 tagger har gått i bakken.

 

Min 4. gang

Link to comment
Share on other sites

Ville heller da jaktet hos sveiobonden, koster 450kr dagen for hjortejakt, da kan man felle rådyr også. Husker ikke kjøttprisen her og nå, men under 90kr hvertfall. Vist det er ledig kan man overnatte i hus for 100kr pr pers, helt enkel standard!

 

Men her er det ikke noe drivjakt organsiert, det må jaktlaget orge selv vist man ikke vil betale ekstra for det. Her får man smyge om man vil også, snakka med han i går. Han hadde da 22løyver igjenn!

 

Bor selv like ved åkra, har hørt de har brukt en del ufine metoder for å skaffe seg løyver!!

Link to comment
Share on other sites

Ville heller da jaktet hos sveiobonden, koster 450kr dagen for hjortejakt, da kan man felle rådyr også. Husker ikke kjøttprisen her og nå, men under 90kr hvertfall. Vist det er ledig kan man overnatte i hus for 100kr pr pers, helt enkel standard!

 

Men her er det ikke noe drivjakt organsiert, det må jaktlaget orge selv vist man ikke vil betale ekstra for det. Her får man smyge om man vil også, snakka med han i går. Han hadde da 22løyver igjenn!

 

Bor selv like ved åkra, har hørt de har brukt en del ufine metoder for å skaffe seg løyver!!

 

Jeg har også vært hos Sveiobonden på jakt uten at dette kan sammenlignes med åkrafjorden.

Her mener jeg du får hva du betaler for.

Men alle har sine ønsker å behov så får hver enkelt dra hvor de vil på jakt.

Forøvrig kan man smyge så mye man vil rundt i liene når man er på jakt hos Åkrafjorden.

 

Ringte for 2 år siden en kar et sted på vestlandet jeg ikke husker hvor var etter å ha sett hjorteopplegget hans på tv. Her var det en laaang spasertur ut i terrenget hvor man en langhelg bodde i en villmarkskamp. Så veldig bra ut :D

Når karen fortalte han hadde ett bukkeløyve igjen på hele kvoten, og mente han skulle ha 15.000,- pr. pers (vi var 3 stk.), var det bare å ønske han god bedring og lykke til.

 

 

mvh

Sauerhansen

 

 

 

 

 

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

I Bergens tidene var det en 4 siders repotasje om åkrafjorden jakt.

Jeg leste det kostet 1800 kr døgnet for å jakte hjort og å få middagen servert på boret.

Da fikk ikke jegerene noe hjortekjøtt med seg hjem, men fikk beholde geviret.

Synd at noen er vilig til å betale slike summer for hjortejakt spør du meg. Slike Jegere/repotasjer er med på og presse opp prisene og holde lokal ungdom borte fra jakta.

Mangen grunneigare har heller ikke godt av å lese slikt.

Nei. bruk pengene til noe annent en overpriset hjortejakt.

Link to comment
Share on other sites

I Bergens tidene var det en 4 siders repotasje om åkrafjorden jakt.

Jeg leste det kostet 1800 kr døgnet for å jakte hjort og å få middagen servert på boret.

Da fikk ikke jegerene noe hjortekjøtt med seg hjem, men fikk beholde geviret.

Synd at noen er vilig til å betale slike summer for hjortejakt spør du meg. Slike Jegere/repotasjer er med på og presse opp prisene og holde lokal ungdom borte fra jakta.

Mangen grunneigare har heller ikke godt av å lese slikt.

Nei. bruk pengene til noe annent en overpriset hjortejakt.

 

 

Det er ikke så enkelt som dette.

 

Vil vi opp klokken 06:00 om morgenen, står et godt dekket frokostbord med egg, bacon nytrekt kaffe, melk og juice klart.

Minst 2 mann jobber livet av seg hele dagen(ihvertfall for oss) noe som imponerer meg at de orker med det tempoet de har. Når vi kommer tilbake utpå kvelden er det igjen full oppdekning mens vi gutta sitter å slapper av med en øl.

Dersom vi gutta vil ut igjen på kvelden stiller de alltid opp dersom vi ønsker å ha de med oss.

Vi føler iallefall at de strekker seg langt for at vi som kunder skal ha det bra.

Og dersom man har fått et minimum av tale evne betaler man ikke 1800 kr døgnet :wink:

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hørt/opplevd mye rart om Åkrafjorden og det er lite hyggelig det som kommer frem.

Ser flere er misfornøyd med opplegget,selv om en kvinneskikkelse skryter de opp i skyene,uvisst av hvilken grunn ;-)

 

Bl.a kjørte de inn en haug med jegere i et område uten å informere andre grunneierene med det resultatet at noen jegere holdt på å skyte i retningen de fra Åkrafjorden satt.Dette var jegere som ikke hadde vært i terrenget;de hadde fått beskjed om å sette seg ut i kanten etter beste evne.........

Jegerene fra Åkrafjorden satt også i feil terreng og det var bare en Guds lykke at ingen ble skutt.

 

Andre har blitt tilbudt å være Guider i terrengene med klar melding om at de IKKE må føre jegerene til skytesjanser,da de vil selge kortene flere ganger. Åkrafjorden er ikke spesiellt populære blant andre grunneiere der det virker som om å suge mest mulig penger ut,på bekostning av sikkerhet og løyver!

 

Ofte oppleves det(naboterreng til Åkrafjorden) at jegere,spesielt østfra oppsøker grunneierene og fortalt om dyre opplegg uten fangst og om de vet om andre terrenger de(jegerene) kan få leid..

 

Et år fløy de rett over tretoppene med helikopter og filmet hjorter på andre terreng enn de selv disponerer som de skulle ha med i filmen sin,noe som forøvrig ødela min sjanse til å få skutt den kvelden.

eg synest i grunen du bør halde deg unna den kritikken og kanskje tenke litt på innhabilitet.Der er alt for mykje avansjukka i denne hjortejakta på vestlandet det øydeleger for mange naboskap ogfolk som prøvar nye ting
Link to comment
Share on other sites

Kan dere ikke heller bruke pengene deres på dyre hoteller og innkvatering, en å blande hjortejakta inn i samme suppen.

Dette har vi jo sett i Lakseelvene i lang tid. Folk som er villig til å betale veldig mye penger for innkvateringen får også fisket, dyrt blir det til slutt uannsett. Ungdommer i bygdene har ikke penger til slikt, med mindre pappa betaler. Det er mye lettere for disse karene i Åkrafjorden jakt å kapre all ledig hjortejakt i kommunen, en det er for lokal ungdom. Alle skjønner at dette er en måte å tjene mest mulig penger per løyve. En ukes jakt kommer på 12600 kr, da får man ikke et kilo kjøtt med i prisen.

Nei. La heller ungdomen slippe til for en billig penge.

Link to comment
Share on other sites

skal nå reise til åkra 1nov og ser fram til jakta,men en kan jo byne og tvile med mye av den gode kritikken som kommer fram her som vanlig. venter med og dømme til jeg har vært der. har da egentlig fått en del bra tilbakemeldinger ang gutta som driver på med jakta der,men det vil altid være noen som surver og ikke er fornøyde. hørte om noen som ikke var fornøyde med jakta der men kansje ikke så rart det ikke kommer hjort på posten om du sitter og spretter ølbokser og ikke følger med,hjorten er tross alt veldig var . og prisen er slik den er,alt koster og ikke minst er det frivillig og jakte der.

Link to comment
Share on other sites

Dyrt, og som regel alltid "bag limmit" på en hjort til dagen per pers.

De kjører grupper på 6-8 mann altså 12 -13 000 per gruppe, som har en guide, sjeldent skyter disse gruppene mer en en hjort til dagen! I tillegg selger de kjøttet for i snitt 5-6000 per dyr.

Skulle jaggu ha drevet ett sånt jaktopplegg selv, om jeg hadde hatt muligheten!:)

Link to comment
Share on other sites

I Bergens tidene var det en 4 siders repotasje om åkrafjorden jakt.

Jeg leste det kostet 1800 kr døgnet for å jakte hjort og å få middagen servert på boret.

Da fikk ikke jegerene noe hjortekjøtt med seg hjem, men fikk beholde geviret.

Synd at noen er vilig til å betale slike summer for hjortejakt spør du meg. Slike Jegere/repotasjer er med på og presse opp prisene og holde lokal ungdom borte fra jakta.

Mangen grunneigare har heller ikke godt av å lese slikt.

Nei. bruk pengene til noe annent en overpriset hjortejakt.

 

 

Tjaaaaaa..... hadde vel kanskje fått en håndtverker i 3 timer for den prisen der!

 

Her er mat, husvære, guideing og drivere innkludert i prisen hvis jeg har jeg forstått det riktig!

 

Kan da ikke skjønne annet en at 1800 kr døgnet er meget rimelig.

 

For min egen del kan jeg nesten ikke skjønne at den timelønna disse gutta her har er mulig å overleve på.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

 

 

Tjaaaaaa..... hadde vel kanskje fått en håndtverker i 3 timer for den prisen der!

 

Her er mat, husvære, guideing og drivere innkludert i prisen hvis jeg har jeg forstått det riktig!

 

Kan da ikke skjønne annet en at 1800 kr døgnet er meget rimelig.

 

For min egen del kan jeg nesten ikke skjønne at den timelønna disse gutta her har er mulig å overleve på.

 

Nils-Ole

 

Sist jeg sjekket, servet ikke en håndtverker 7-8 kunder samtidig?

Enkel mat, hverken mer eller mindre, fortjenesten her er ekstremt god!

Husvær, 7 stk inn på ei koie på størrelse med ett hotelromm, grei jaktstandard, men ikke sammenlikn det med hotel!

Drivere? Ja, disse koster nok skjorta! :)

Burde nok være mulig å klare å overleve på denne "timelønna"! :)

Link to comment
Share on other sites

Håper du har rett i det Finskstøver, og innrømmer glatt at jeg ikke kjenner til opplegget hos Åkrafjorden jakt.

 

Tilbudet virker i hvert fall populært hos mange! Så da får vi håpe de tjener noen kroner slik at tilbudet opprettholdes også i fremtiden.

 

Med ca. 40.000 hjorte løyver kan jeg ikke se den helt store faren for at ungdommen og andre hjortejegere ikke kan skaffe seg billigere hjortejakt uten samme grad av tilrette legging.

 

Er jo nettopp denne typen opplegg landbruket har stimulert til i mange år. At noen da lykkes må jo være utelukkende positivft.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Husvær, 7 stk inn på ei koie på størrelse med ett hotelromm, grei jaktstandard, men ikke sammenlikn det med hotel!

 

 

Dette er kanskje der du har vært, men de har mange forskjellige innkvarteringer og noen er veldig bra.

 

Vi bor på 2 hytter av god standard, dusj, WC, tv, fint kjøkken 2 store stuer.

Om jeg skulle i et terreng med en liten koie hadde dette også vært helt greit. :wink:

 

Det virker som om enkelte blir misfornøyd dersom de ikke får/ser dyr.

Sånn er det faktisk enkelte dager på jakt!

 

 

Jeg er meget fornøyd med at noen kommersialiserer dette slik at vi østlendinger også får muligheten til å jakte hjort.

Jeg leser til stadighet at bønder sier "noen fordeler må vi jo ha vi som bor her".

Jeg tror desverre at særheten hos en del folk i distrikts norge går litt for langt i forhold til oss folkene i osloregionen.

Det er ikke sånn at vi kommer oppover som jaktgale cowboyer og driter i folk og vilt og strør rundt oss med penger.

De fleste av oss er faktisk skikkelige folk som ønsker å få jakte.

Når vi betaler det vi gjør for "igrunn" all jakt er det for at vi må for å få muligheten, så ikke gi oss skylden for at de unge ut i distriktet ikke får jaktet, det er tross alt grunneieren som setter prisen.

Videre mener jeg at alle med sunt bondevett tar seg betalt markedsverdi for det produktet de har og tilby.

Videre vil jeg ønske alle nord for oslo hjertlig velkommen til å jakte i nord og østmarka, dere skal heller ikke betale noe mere en meg eller andre østlendinger, da vi ikke tar ekstra for utenbygdsboende :wink:

 

Ha en fin jakthøst

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Vi har tydeligvis litt forskjellig oppfattelse av dette ja, du er interresert i å kunne utøve denne jakten, for det du mener er markedspris og fordi du ønsker det. Jeg mener jakta burde vært mer regulert iforhold til ungdom, som en frisk sunn hobby.

 

Eks:

La oss si at Åkrafjorden kjøper opp 7 løyver av en grunneier, for disse 7 løyvene betaler de 6000 kr stk, altså 42 000,-! (Vis meg gjerne de ungdommene som har råd til å ut med dette i studenttilværelse eller ettableringsfase)

Med kg prisen Åkrafjorden tar, er det ca det dem sitter igjen med bare for kjøttet dem selger! I snitt feller ikke gruppene på Åkrafjorden mer en 1 hjort til dagen, ei gruppe på 7 pers, vill da generere 88 200,- i inntekter på ei uke, den enkle forpleiningen Åkrafjorden tilbyr kommer på maks 10 000 for denne gruppa, i løpet av uka!

Da sitter du igjen med nærmere 80 000,- å fordele på firma, jaktguider og drivere. Legger du i tillegg til at de gjerne kjører 3-5 grupper samtidig, så ser en hvor økonomisk betonet dette er!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så bekymret for opplegget til åkrafjorden jakt enda.

Jeg er mer bekymret for at dette er et opplegg som vil spre seg over hele vestlandet.

At det er fornuftig å forlange markedspris for jakta. tja..kommer an på hvor stort segmentet er østpå som er villig til å betale skjorta for slik jakt. Hvis det er så stort at dette blir standeren, så får vi som bor her finne oss en annen hobby.

Hadde grunneigarene tenkt med hodet i stedet for lommeboken, skulle ungdom i bygdene hatt tilbud om å delta gratis på jakta, og heller betalt noen kroner for kjøttet (her må mor og far betale). Da vil vi også få et fornuftig syn på jakta i fremtiden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...