Jump to content

Wingmaster HD


ultralight12/70

Recommended Posts

Har kjøpt inn et par pakker med 12/70 4 hagl Remington Wingmaster HD til tiuren. Noen som har erfaring med denne og hva mine choker vil tåle. XXL mannen sa maks halv trangboring, men hvis jeg da kjører halv og åpen cylinder føler jeg det er litt vel åpent på senhøsten etter tiuren. Men vil kanskje "trangheten" i patronen veie opp for dette, noen tanker? Hørte og snakk om at denne kunne brukes fint på rådyr!? Takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg da kjører halv og åpen cylinder føler jeg det er litt vel åpent på senhøsten etter tiuren.
Det tviler jeg på, slike patroner pleier å samle sånn ca. 2 boringsgrader trangere enn vismut og tungsten-matrix. Selv bruker jeg IC og halv med hevi-shot etter gåsa, mens jeg i blytida brukte halv og hel.

 

Du bør selvsagt kontrollere at det er slik i ditt våpen også.

Link to comment
Share on other sites

Aldri kommet så langt jeg har fått prøvd dem på vilt, men har dratt et par smell i papp. Fine tette skuddbilder på 30m med full trangborring i min Beretta A390 i alle fall. Var ute etter noe som skjøt trangt på lange hold, da de skulle erstatte rifle på treskjellerjakt i områder med mye folk og bebyggelse.

Link to comment
Share on other sites

hei :)

har kjøpt nr4 som jeg tenkte å bruke på skogsful (når det måtte bli :) )

har også kjøpt nr2 som er med på rådyr jakt men rådyra har uteblitt :) enn så lenge

det er nok av kraft i de merket jeg under prøve skytinga og samlet fint i min sabatti jakt

knall fine syntes jeg som ikke har prøvd bly :) og lommeboka ble litt lettere

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tillater meg å "låne" tråden og har noen spørsmål angående Wingmaster HD til rådyrjakt.

Har tenkt å gå til innkjøp av denne til rådyrjakta, men er litt usikker på størrelse? Tenker selv at BB må være flotte saker, men vil disse ha betydelig dårligere hastighet i 12\76 enn f.eks. 2`er hagl?

Er det forresten noen som har erfaringer med ulike trangboringer med denne ammunisjonen? Har selv en Beretta 686 Silver Pigeon i 12\76, og lurer på om det er forsvarlig ift. hagla å bruke trangere boring enn 1\2?

Link to comment
Share on other sites

Prøvd Fiocchi Tundra i f.eks. str. 3, 2 eller BB ? Kan være verdt å prøve på papp, den er heller ikke farlig å skyte med full trangboring på heller da hagla er mye mykere enn W.HD. Finnes forøvrig i egenvekt på t 12,5 og 9,5, der førstnevnte er tyngst og dyrest til rundt 46,- smeller tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

American Waterfowler June/July 2011, Page 30, 'The Nontoxic Scene is Changing,' by Tom Roster:

 

"...this year Remington has discontinued is devastatingly lethal Wingmaster HD...Winchester is quietly doing the same with its Xtended Range Hi-Density tungsten-composite...Federal is following suit with its Heavyweight tungsten-composite 15-density waterfowl loads...and the highest density tungsten-composite pellet ever offered - 18g/cc Tungsten Super Shot - has also been discontinued."

 

 

http://www.duckhuntingchat.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=156965

Link to comment
Share on other sites

Synd det ser ut til at både Remington Wingmaster HD og Winchester Xtended Range Hi-Density ser ut til å forsvinne.

XXL seller ut det de har igjen for 25 kr patronen. bare 12-89 i bb,2 og 4 igjen der jeg har vært, lagrer en del av disse...

Disse gir forresten vanvittig bra skuddbilder og inntrengning. Wingmaster 12-89 # 2 gir vesentlig bedre inntrengning en

BlackCloud BBB 12-89 på 40 m....

 

Tillater meg å "låne" tråden og har noen spørsmål angående Wingmaster HD til rådyrjakt.

Har tenkt å gå til innkjøp av denne til rådyrjakta, men er litt usikker på størrelse? Tenker selv at BB må være flotte saker, men vil disse ha betydelig dårligere hastighet i 12\76 enn f.eks. 2`er hagl?

Er det forresten noen som har erfaringer med ulike trangboringer med denne ammunisjonen? Har selv en Beretta 686 Silver Pigeon i 12\76, og lurer på om det er forsvarlig ift. hagla å bruke trangere boring enn 1\2?

 

Hastiheten ut er lik uansett haglstørrelsen, det er bare ladet med færre hagl. Anslagsenergien og hastightene pr, hagl opprettholdes dermed bedre desto grovere hagl, men dekningen blir dårligere. Wingmaster 2'er eller 4ër i holder i massevis for rådyr når en holder seg innenfor 25 meter maks skuddhold. Ikke skyt i trangere standard choke en 1/2, (test 1/4 og 1/2)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...