Jump to content

Kjøp av ammo vha ervervstillatelse?


G.Larson

Recommended Posts

Jeg satt og leste litt i den nye forskriften og kom over denne:

§ 32. Utlevering av ammunisjon fra forhandler

 

Forhandler av ammunisjon skal bare utlevere ammunisjon som omfattes av våpenkortet eller ervervstillatelsen.

 

Forhandleren skal beholde ervervstillatelsen som vedlegg til ammunisjonsprotokollen, jf. § 41.

 

 

Ervervstillatelsen gjelder jo som våpenkort fra du tar med deg børsa ut av butikken og frem til du har mottatt våpenkort fra politiet. Dette kan jo en del steder ta tid. Om du i mellomtiden trenger å handle ammo vil du jo ifølge denne § ikke ha noe våpenkort etterpå.

Synes dette er rart. Mulig det holder for forhandler å ta en kopi eller notere nr på ervervstillatelsen, men det står da nå at han skal beholde den.

 

§ 41. Ammunisjonsprotokoll

 

Den som har bevilling til å drive handel med ammunisjon som ikke går inn under lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven, skal føre en ammunisjonsprotokoll. Bevillingshaver skal oppbevare ammunisjonsprotokollen i minst tre år.

 

Protokollen er en fortløpende fortegnelse over ammunisjonssalget. Den kan være elektronisk eller papirbasert og skal opplyse om

 

a) salgsdato,

b) navn på kjøper,

c) kjøperens eller utlånerens våpenkortnummer eller ervervstillatelse gitt av politiet, og

d) art og kvantum av ammunisjon som mottas eller leveres.

 

Her står det hva protokollen skal inneholde av opplysninger. Når da ervervstillatelsen skal følge med som vedlegg til denne finner jeg hele § litt rar.

 

Noen andre tolkninger av dette?

Link to comment
Share on other sites

Jobber i butikk og kan svare for vår butikk og andres.

 

Når folk skal kjøpe ammo og ikke har fått våpenkortet enda men har den blå delen av kjøpstillatelsen med.

 

Denne har ett nr skrevet ned på seg pluss det står ditt tidligere våpen kort nr hvis du har flere våpen som er registrert.

 

Dette nr pluss våpenkortnret blir skrevet opp pluss navn. Ammotype og antall. Pluss dato for kjøp.

 

Så slapp av du beholder blådelen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Med å skrive ned nret på ervervelses tillatelsen.....Skulle blitt mye papir styr om butikker skulle ta kopier og slik.....Vi gjør ikke det og har heller ikke opplevd dette andre steder jeg har brukt blådelen når jeg har kjøpt ammo i andre butikker.....Kan nevne minst 5 butikker der de bruker samme måte som vi 8)

Link to comment
Share on other sites

@G.Larson

 

Du må lese § 32 i sammenheng med § 31 så skønner du kanskje mere :wink:

------------------------------------------------------------------------

 

§ 31. Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

 

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

 

Godkjente ammunisjonssamlere kan erverve patroner på grunnlag av samlertillatelsen.

 

Søker som har lånt skytevåpen av innehaver av individuelt våpenkort, skal fremvise utlånserklæring som inneholder opplysninger som nevnt i § 85. Den som har lånt skytevåpen av forening mv. skal på tilsvarende måte fremvise kontrollseddel med opplysninger som nevnt i § 87.

 

Person som ikke oppfyller vilkårene i første til tredje ledd, kan søke til politiet om tillatelse til å erverve ammunisjon. Søknad skal inneholde søkers navn og adresse, samt art, kaliber og kvantum av den ammunisjon som ønskes ervervet. Søknad fra juridisk person skal undertegnes av den våpenansvarlige. Ervervstillatelsen er gyldig for et tidsrom av tre måneder. Gyldighetstiden kan etter søknad forlenges for inntil tre måneder.

 

Militært personell kan gis tillatelse til å erverve ammunisjon etter våpenlovens bestemmelser til skyting i sivil regi med utlevert mobiliseringsvåpen dersom vedkommende fremlegger bekreftelse fra sin militære avdeling om utlevering av mobiliseringsvåpenet og om behovet for sivil ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Joda vi kan jo starte og ta de, så må våpeneiere klare seg uten våpentillatelsen så lenge :mrgreen:

 

Men kan ikke skjønne dette skulle være noe problem eller å noe å diskutere egentlig? Hvis vil skulle måtte ta kopier av ervervelses deler burde vi jo egentlig gjøre dette med våpenkort også da? På et våpenkort er det mye mindre info om kjøper enn på en ervervelses del....

Link to comment
Share on other sites

Leste du ikke svaret til S&L97? Du kan få egen ervervstillatelse for kjøp av ammo hos politiet. Hvis du har fått tillatelse til kjøp av 1000 skudd i kaliber .38 fra politiet må ervervstillatelsen på disse 1000 skuddene leveres ved kjøp. (Ellers kunne du jo bare bruke den flere ganger.. :P )

Dette var vel praktisert før så vidt jeg husker?? (Mener jeg sjokkerte dama i skranken ved å søke politiet om å få tillatelse til å kjøpe 30.000 hetter som fersk pistolskytter..)

 

 

Sorry! bbdg var mye raskere!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så om en som har fått innvilget erverv av ammo uten å ha våpenkort eller samlerlisens eller utlånserklæring eller jegerprøve tilfeldigvis skulle bli kontrollert en dag så må han søke på nytt om å beholde den ammoen han har og lovelig kjøpt tidligere?

Bare forde han ikke har ervervstillatelsen sin lenger.

Jeg synes disse 3 paragrafene virker litt mot hverandre.

Mulig jeg har tungt for det.......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har faktisk blitt kontrollert 2 ganger ja. Begge ganger er ved stopp for promillekontroll med rifla godt pakket ned i våpenkoffert i bagasjerommet på bilen. Stasjonsvogn med gitter og litt synlig koffert.

Hadde jeg ikke hatt våpenkortet med da, kunne jeg da bare svart at det har dere kopi av/kontroll på? Tror ikke det hadde slått godt ut for min del nei.

Link to comment
Share on other sites

:) Det er nok meget fornuftig å følge lover og regler ja! Jeg har som sagt til gode å bli kontrollert, og hvis jeg blir stoppet i en promillekontroll tviler jeg sterkt på at jeg vil forlenge stoppen ved å fortelle politiet at jeg har våpen i bilen..
Link to comment
Share on other sites

Dette kan umulig være noe stort problem. Ammunisjonskjøperen kan da bare ta en kopi av erhvervstillatelsen som han beholder i tilfelle kontroll. Så får butikken originalen som vedlegg, og skytteren har kopien som dokumentasjon på at han faktisk har rett til å inneha ammunisjonen.

 

Da er det kanskje verre for de som får noen ekstra treningsskudd av HV? Dersom man ikke har noen kopi av US for å dokumentere at man faktisk har fått ammoen på ærlig vis? Den gang jeg var HV-mann fikk jeg flere ganger pakker med NATO-ammo (gammel mobiliseringsammunisjon) som var gått ut på dato til treningsbruk.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til Våpenloven er politi og forsvarets tjenestevåpen og ammunisjon unntatt reguleringene i våpenloven, husker ikke paragrafen, men den er relativt tidlig (§ ensifret).

 

I forhold til forsvarets interne retningslinjer skal du hvis du "fører militære våpen og ammunisjon" enten være i uniform eller på annen måte kunne godtgjøre tilknytning til forsvaret, hvilket vil si enten kongeriket Norge ID kort eller Vernepliktsbok...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...