Jump to content

BLYFORBUDET - Jan Thomassen uttaler seg!


joakimH

Recommended Posts

Jeg søker aldri på linker som jeg har tenkt å legge ut "i frykt" for at noen har kommet meg i forkjøpet, det gidder jeg rett og slett ikke, og den dagen det blir påkrevd så slutter jeg å legge ut linker på kammeret.no. Neste steg er å drite i å legge ut noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg søker aldri på linker som jeg har tenkt å legge ut "i frykt" for at noen har kommet meg i forkjøpet, det gidder jeg rett og slett ikke, og den dagen det blir påkrevd så slutter jeg å legge ut linker på kammeret.no. Neste steg er å drite i å legge ut noe som helst.

Hmmm, det er vel vanlig kutymne å sjekke om det finnes eksisterende tråder om temaet man ønsker å ta opp før man lager en helt ny tråd? Det gjelder vel også før man poster linker?

 

Den filmen er forøvrig 2 år gammel. I kommentarene til den står bl.a.

 

Følg saken på "sluttstykket punktum com" eller signer underskriftskampanjen på "ipetitions punktum com/petition/NJFF/".
Link to comment
Share on other sites

Kutyme og kutyme, blir fremdeles ikke å søke om kanskje den aktuelle youtube linken eksisterer på kammeret.no før jeg poster. Astro tråden feks, den kunne fint ha vært delt opp i 4-5 tråder, 95 sider blir fort mye lesestoff. Har selv lest igjennom tråder på over 100 sider på andre forum, og det tar tid. Da er det nesten enklere å poste sitt spørsmål, få svar og ferdig med det.

 

Lenge siden jeg har sett denne filmsnutten om blydebatten, men du skriver sluttstykket.com.... dette er kammeret..no :wink:

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er om blyuttalelsen av JT, som jeg er 100% enig i. Ikke bruk mer tid på at det stod postet den linken et sted i en annen tråd.

 

Forøvrig kan jeg støtte JT på det punktet at dette kommer fra teoretikere. SERIØSE jegere finner seriøse løsninger, og dvs. jakter ikke med de elendige alternativene. De bedre alternativene har alle visse ulemper utenom ren "performance". Uheldigvis for unge jegere tar det tid å opparbeide seg denne kunnskapen.

 

Hvis jeg skulle driste meg til å si hva som jeg oppfatter som det prismessig, rikosjettmessig, og "performancemessig" beste alternativet til fugl, hare, småvilt, så er det hjemmeladde vismut. De kan gis den nødvendige ekstra fart som bare hjemmeladere greier innenfor trykknormer, og da er de fullt på høyde med de beste gamle blyladninger, og over det meste av gamle bly "drittpatroner". For jeg husker flere av disse...En haglpatron består av flere komponenter enn selve haglene :wink:

Link to comment
Share on other sites

For en idiot...

 

Skal man ha mulighet til å nå fram i blydebatten må man kunne komme med saklige argumenter, der feiler denne figuren totalt. Denne personen skader saken mer enn han hjelper, og det beste han kan gjøre for å få bly tilbake er å la være å uttale seg i offentligheten. Personangrepene mot Espen Farstad er også helt bak mål.

 

Blydebatten er IKKE en debatt om stål vs. bly, det er en debatt om bly vs. alternative hagl. I dag finnes det alternativer som er like gode eller bedre enn bly. Skal man kunne føre denne saken videre er det på høy tid at noen kommer på banen og DOKUMENTERER at blyhagl i naturen ikke er skadelig. (Og husk nå for all del at det å peke på at andre materialer er skadelige ikke er et argument for bly, det er et argument for ytterligere innskrenkninger i lovlige haglmaterialer.)

 

Jeg er for å tillate blyhagl igjen, men debatten må føres med saklig dokumentasjon.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Kutyme og kutyme, blir fremdeles ikke å søke om kanskje den aktuelle youtube linken eksisterer på kammeret.no før jeg poster. Astro tråden feks, den kunne fint ha vært delt opp i 4-5 tråder, 95 sider blir fort mye lesestoff. Har selv lest igjennom tråder på over 100 sider på andre forum, og det tar tid. Da er det nesten enklere å poste sitt spørsmål, få svar og ferdig med det.

 

Flott, det gjør det så oversiktlig etterhvert vettu... :roll: Heldigvis tenker ikke alle som deg, eller er like lat :!:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke bli mere enig.

Norges jeger å fisk er fulstendige ubrukelige. Ikke bare i denne saken. Men tenker da på rovdyr problematikken. Nå som det var valg, var de nærmest fraværende i debatten. Har aldrig vært medlem og kommer nok ikke til å bli det heller

Link to comment
Share on other sites

Tror folk har misforstått litt...

 

Det jeg reagerte på var at man måtte sjekke forumet først før man poster en link til youtube, hadde ikke i tankene om å starte 10-20 nye tråder når det allerede eksisterer tråder om emnet, det var ikke det som var poenget mitt. Hvor mange ganger har ikke klippet der han fyren skyter flere skudd rundt en hjort som står stille blitt postet på forumet? Hvordan skal du sjekke at det ikke har blitt postet før hvis du ikke er klar over det, søke?

Link to comment
Share on other sites

Ett tips til de som ikke gidder å søke ( ikke engang når de veit det finnes en eksisterende tråd) Still spørsmålet i den tråden som finnes, om ting blir spurt om flere ganger er jo ingen krise er det vell? Mye ryddigere hvis man har ting på en plass sant :wink::!:
Totalt avsporing, men det er det ikke mange tider :!: Jeg vet det er feil etikette å skrive det, men tråder på 25 sider kan godt deles i 4. Når det søkes havner en i samme tråden, men det blir mer oversiktelig. Astrotråden; Fra begynnelse til slutten er det ikke mye sammenheng.

Når en søker på "demper" får en opp endel trådoverskriter. Faktisk bedre å lete i disse å treffe blink enn om ALT skulle vært i samme tråd...

Revejakta 06-07-08-09-10-11...Bukkejakta 1913-2110 :wink:

Er det i det hele tatt mulig å starte en tråd om noe som ikke er skrevet om før :?:

 

Trenger ikke svar, som sagt en avsporing

Link to comment
Share on other sites

For en idiot...

 

Skal man ha mulighet til å nå fram i blydebatten må man kunne komme med saklige argumenter, der feiler denne figuren totalt. Denne personen skader saken mer enn han hjelper, og det beste han kan gjøre for å få bly tilbake er å la være å uttale seg i offentligheten. Personangrepene mot Espen Farstad er også helt bak mål.

 

Blydebatten er IKKE en debatt om stål vs. bly, det er en debatt om bly vs. alternative hagl. I dag finnes det alternativer som er like gode eller bedre enn bly. Skal man kunne føre denne saken videre er det på høy tid at noen kommer på banen og DOKUMENTERER at blyhagl i naturen ikke er skadelig. (Og husk nå for all del at det å peke på at andre materialer er skadelige ikke er et argument for bly, det er et argument for ytterligere innskrenkninger i lovlige haglmaterialer.)

 

Jeg er for å tillate blyhagl igjen, men debatten må føres med saklig dokumentasjon.

 

mvh

Oddvar

 

Ja, dette var også en reaksjon. Som gir uttrykk for den holdningen vi kjenner fra ledelsen i NJFF. Fra den kanten er vi vant til at opposisjonen mot blyforbudet skal feies av banen - fortest mulig og så ettertrykkelig at opprøret kveles i starten.

Det gjelder å innskrenke debatten til å gjelde alternativene - Bly er FY.

Skal vi jegere dokumentere at bly i naturen ikke er skadelig? Det er etter min forstand å snu saken på hodet. Jeg har aldri sett noen dokumentasjon på at bly gjør skade i skog og fjell. Forgiftning av svaner er visstnok påvist, og jeg har forståelse for blyforbud i våtmarksområder og i ferskvann.

Jeg er grundig lei av at de som skal jobbe for oss, prøver å gjemme oss bort og gjøre oss så usynlige som mulig, for å tekkes de som skriker høyest om miljø - og når disse prøver å innskrenke jaktmulighetene våre, så er det "best å jatte med" og legge oss så flate som mulig.

Jeg er helt enig i det JT sier i dette innlegget. Flott at noen tar bladet fra munnen og kaller en spade for en spade.

Og ettersom faginstansene ikke finner det formålstjenlig å drive forskning for å finne ut hvor lite skadelig bly er i visse sammenhenger - Se hva svenskene kom fram til etter at de hadde tatt seg tid til å gjøre dette ordentlig.

 

Norge kunne også gjort det slik: http://www.swedishepa.se/sv/Arbete-med- ... mmunition/

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Helt enig med både JT og Gary. Vi trenger jegere som snakker saken for oss som blir hardt rammet av blyforbudet. Jeg ser forøvrig fram til å prøve den ammunisjonen som er like god som bly, og da tenker jeg på alle måter: drepeevne, rikosjettfare og pris. INGEN VERDENS TING er bedre enn bly! Og hvis folk leter etter dokumenterte fakta på at blyet ikke gjør skade, kan man jo henvende seg til svenskene. Der fant de jo faktisk ut at de hadde bæsjet på leggen, og tillot blyet igjen.

Skamme seg den jegeren som ber resten av minoriteten han tilhører å legge dokumentasjon på at bly IKKE er skadelig, når de som forbudte den, gjorde det uten å dokumentere at den VAR det!

Link to comment
Share on other sites

Når denne debatten kom opp første gang om blyforbud skrev min jegerforening et saklig innlegg til Njff om hvordan man kunne imøtekomme et mer miljøvennelig alternativ til hagleskudd av bly. Gikk i korte trekk ut på å innføre stål på alle lerduebaner, og sette en øvre grense på hagelvekt per patron(tror det var 36g i kal 12 osv) Ut fra beregninger på antall solgte skudd i norge per år mener jeg at vi med dette hadde redusert blyforbruket med 87,4%!!!! Hadde all industri klart det samme hadde vi vel ikke hatt noe miljøproblem :( .

Dette brevet ble aldri svart på engang. Skal ikke si at vi hadde rett og njff feil, men noe debatt ble det aldri. I sverige gjorde de i allefall skikkelige undersøkelser og de holdt seg jo til bly til jakt, mye kan nok sies om svensker, men de er langt foran norge i miljøspørsmålet. Tror kanskje det ikke er noen mening å hviske lenger, synes JT får frem budskapet for veldig mange av oss!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...