Jump to content

Våpensøknad


mengis

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har levert inn søknad på mitt første våpen, en hagle, men det er litt usikkerhet rundt våpenskap. Min farfar har et gammelt våpenskap, ikke FG-godkjent. Kontaktet saksbehandler ved mitt politikammer uten å nevne noe om at skapet ikke var FG-godkjent, kun at bestefaren min hadde skapet og om det var mulig for meg å oppbevare hagla der? Fikk beskjed om at dette var OK, kunne bare skrive et notat om at hagla skulle oppbevares der.

 

Tror dere dette går gjennom, eller?

 

Jeg kjenner til konsekvenser dersom dette skulle bli sjekket, men planen min er å kjøpe et våpenskap før 1. juli neste år uansett.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke oppfordre til ulovligheter her så jeg sier bare kjøp våpenskap.. Det tror jeg resten av folket også vil si. Dessuten, er det verdt risikoen om du skulle bli sjekket? Da lyger man på våpensøknaden og jeg regner med det vil få store økonomiske konsekvenser og du vil sikkert bli fratatt våpen.. (?)

Link to comment
Share on other sites

Et godkjent skap koster fra 2600.- og oppover.

Selv har jeg et Seifuva som ikke loppet meg helt.

Det har løpsholdere for 22 våpen, men har du fler børser med kikkert blir det trangere.

Seifuva er standard utstyrt med låsbart skrin som kan ligge på topphylla eller henges på innsiden av døra.

Der kan du ha ammo, sluttstykker, etc. Flere vegghyller og teppe i bunnen er standard.

Det er laget av tykkere stål, er forseggjort og solid, flere låsebolter i fremkant, topp og bunn. Hele ryggen på døra går i inngrep inne i skapet, så bare glem å kappe henglser. Koster ikke mange kronene mer enn de kjipeste skrangleskapa med plasthåndtak.

 

Vil lensmannen sjekke deg får du skriftlig beskjed en ukes tid i forveien.

Kommer han å banker uanmeldt på døra trenger du faktisk ikke slippe han inn.

 

Ellers tror jeg ikke det er lov å oppbevare ditt registrerte våpen i en annens hus/skap sånn uten videre.

Da må du nok antagelig utstede en utlånserklæring e.l

 

(edit pga skriveleif)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

 

Hensikten i dette tilfellet er ikke å "snike" seg unna noe som helst, men jeg har ikke penger til å anskaffe meg et våpenskap sånn helt uten videre. Studerer og har egentlig nok som det er med å overleve :) Sånn sett burde jeg ikke drevet med jakt i det hele tatt, hehe. Uansett, jeg anskaffer meg våpenskap før 1. jul neste år, det er datoen da loven trer i kraft og politiet faktisk kan ta kontroller på det.

Link to comment
Share on other sites

Ved søknad om første våpen tror jeg faktisk du må ha skap.

Det er mye uvisshet rundt akkurat dette og det praktiseres nok litt forskjellig rundt om i landet.

Skal man tolke loven riktig trenger du ikke skap før 1/7-10 dersom du har våpen fra før.

Søker du på forumet her via søkfunksjonen vil du finne flere gode svar på akkurat dette.

 

Et godt skap som er boltet fast bidrar til økt sikkerhet, ikke bare for deg, men for oss alle.

Link to comment
Share on other sites

Om dette er ditt første våpen som du skriver i første innlegget ditt så gjelder ikke 1.juli 2010 for deg. Kun for de som allerede hadde våpen fra før i sommer. I ditt tilfelle er punktet om våpenskap i loven allerede trådt i kraft og onkel har anledning til å komme på kontroll.

Så mitt råd til deg: Kjøp våpenskap med en gang og dokumenter det på søknaden vha kvitering el. Søknaden din vil mest sansynlig ikke bli godkjent uten.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

 

Hensikten i dette tilfellet er ikke å "snike" seg unna noe som helst, men jeg har ikke penger til å anskaffe meg et våpenskap sånn helt uten videre. Studerer og har egentlig nok som det er med å overleve :) Sånn sett burde jeg ikke drevet med jakt i det hele tatt, hehe. Uansett, jeg anskaffer meg våpenskap før 1. jul neste år, det er datoen da loven trer i kraft og politiet faktisk kan ta kontroller på det.

Feil. For den som allerede har våpen som det ikke var krav til våpenskap på fra før, har frist til 1/7-2010.

 

For den som har våpen som det fra før var krav om våpenskap på (1/2auto, håndvåpen etc), så skal de ha våpenskap nå, dette helt uavhengig av nyere krav.

 

For enhver som leverer inn søknad om ett eller flere nye våpen etter 1/7-2009, er kravet at man har våpenskap fra søknadsdato (eventuelt før en får våpenet i hus, dette avhengigt av om man har våpen fra før eller ei). En ny søknad opphever utsettelsesfristen som er gitt i våpenforeskriften, da en ny søknad fordrer våpenskap.

 

At der finnes forskjellige måter å håndheve dette på rundt om i landet, endrer ikke på reglene som gjelder.

 

Trådstarter må derfor anskaffe seg ett FG godkjent våpenskap, mens bestefaren har frist til 1/7-2010. Og Trådstarter har ikke lov til å oppbevare sitt våpen hos bestefar, før bestefaren har ett FG godkjent våpenskap i hus.

Link to comment
Share on other sites

Tror mesteparten har vært nevnt i innleggene over her...

Lensmannskontoret her jeg bor har ikke samme oppfatning som deg ihvertfall, så noen må ta feil eller mistolke noe.

Bare fyren får seg et skap er nok alt i den skjønneste orden, da er det bare for resten av røkla å skaffe skap også.

Jeg har mistanke til at politiet ikke vil prioritere å sjekke alle. :?

En annen morsom sak er faktisk at noen har børser verdt utrolige summer, men et skap til 4K er for dyrt... :lol:

 

Jaja, skal ikke blande meg, har skap jeg.

Link to comment
Share on other sites

Får virkelig passet påskrevet her, men takk for alle svar. Søknaden er uansett levert inn, og får jeg den godkjent så er jo det flott. Våpenskap blir anskaffet så fort som mulig, men akkurat nå har jeg rett og slett ikke midler til å skaffe meg.

 

MEN, skap eller ei; jeg studerer langt unna hjemstedet mitt, og hagla vil uansett stå her hvor jeg bor. Hvordan er regler ifht å ta med seg våpenet og oppbevare det en annen plass en hvor våpenskapet er plassert?

Link to comment
Share on other sites

MEN, skap eller ei; jeg studerer langt unna hjemstedet mitt, og hagla vil uansett stå her hvor jeg bor. Hvordan er regler ifht å ta med seg våpenet og oppbevare det en annen plass en hvor våpenskapet er plassert?

Det er forbudt å oppbevare våpen eller vital del utanfor våpenskap. Unntak kun ifbm jakt eller konkurranse, i slike tilfelle må våpenet eller vital del oppbevares under forsvarleg tilsyn.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20090625-0904-022.html

 

Kor du har din døgnkvile er eigentleg ikkje så viktig - og det går sikkert greit å oppbevare våpen i våpenskap hos foreldre eller besteforeldre, iallefall om du spør Onkel Blå. Men det som ikkje er greit, er å oppbevare våpenet utanfor våpenskap, uavhengig om våpenskapet er i naborommet eller 230 km unna.

Link to comment
Share on other sites

Der du hviler/sover/oppholder deg, der bor du pr. definisjon

Ser jo problemene med å drasse med seg et skap til enhver tid, våpen også for den saks skyld.

På reise er det selvsagt anderledes, men trådstarter nevnte vel innledningsvis noe om studentlivet på annet sted enn "hjemme". Så la det stå hos politiet da, dersom de har plass og anledning.

Link to comment
Share on other sites

Hva det lokale lensmanskontor måtte mene, er i grunnen revnende likegyldigt. Så langt som at de da ikke har gitt utalelsen skriftligt (da er det de og ikke du som sitter i saksa om lensmannen har gitt tillatelse og noe ikke er korrekt).

Forøvrigt, så er en godkjent søknad med nei avkrysset på våpenskapet, våpenkontorets og ikke søkers problem frem til 1/7-2010.

 

For trådstarter, er det klart at det er bedre å inntilvidere oppbevare våpenet i sin bestefars våpenskap (FG godkjent eller ikke) enn i ett skap/skuff eller lignende innrettning av dårligere standard, inntill eget skap er annskaffet (obs personlig mening, basert på fornuft, og troen på at Lensmannen ser mildere på det enn alternativet om noe skulle skje).

 

Med litt forbehold (siden jeg ikke sitter med paragrafene forran meg akkurat nå). Har jeg følgende utsagn til våpen på hybel:

Der han bor når han studerer er hans hjem om han har meldt flytting til folkeregistret. Viss ikke gjelder nok samme regler som for hytte/midelertidigbopel (våpenet kan kun forlates i kortere tidsrom, om det er innelåst i FG godkjent våpenskap). D.v.s At han sansynligvis ikke har lov til å reise hjem til sine foreldre, uten å ta med vital del. Dette selv om våpenet står i FG godkjent våpenskap på hybelen. Var vel noe med amo oppbevaring også i den delen av foreskriften.

 

Selve transporten mellom bostedene er jo helt grei, våpenkort medbringes som vanligt. våpenet er pakket ned i koffert eller futeral. Vital del er tatt av og oppbevares i håndbagasjen om man ikke har 100% kontroll på våpenet til enhver tid (t.d. som når våpenet ligger i en buss sitt bagasjerom, der andre kan ha tilgang). Kort sagt, akkurat som når en skal på skytebana.

Link to comment
Share on other sites

Søknaden min er sendt uansett, så det spiller ingen rolle fra eller til hva forskjellige lensmannskontor sier. Jeg snakka med saksbehandler ved mitt lensmannskontor, hun sa jeg bare skulle skrive et notat på at våpenet skulle oppbevares i min farfar's våpenskap, så var det greit. Rart om hun praktiserer noe annet enn hva hun sier på forhånd, men vi får vente i spenning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Siterer meg selv;

 

"Hei,

 

Jeg har levert inn søknad på mitt første våpen, en hagle, men det er litt usikkerhet rundt våpenskap. Min farfar har et gammelt våpenskap, ikke FG-godkjent. Kontaktet saksbehandler ved mitt politikammer uten å nevne noe om at skapet ikke var FG-godkjent, kun at bestefaren min hadde skapet og om det var mulig for meg å oppbevare hagla der? Fikk beskjed om at dette var OK, kunne bare skrive et notat om at hagla skulle oppbevares der.

 

Tror dere dette går gjennom, eller?"

 

Så jo, dette var diskusjonens tema, kranglefant.

Link to comment
Share on other sites

Våpen eller en vital del av våpnet skal oppbevares i FG godkjent våpenskap. At du skal oppbevare haglen i et våpenskap som ikke er FG godkjent vil si det samme som at du oppbevarer ditt våpen ulovlig. Du som våpeninnhaver har plikt til å oppgi korrekt opplysning til din lokale politimyndighet. Blir du tatt for ulovlig oppbevaring av våpen har du et problem. Så du bør skaffe deg et våpenskap som er FG godkjent å oppbevare haglen din i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...