Jump to content

Bedding


Tyrihjelm

Recommended Posts

Ja, da jeg kjøpte en rifle i Bergen for noen år siden ville jeg ha den beddet. Forhandleren i butikken anbefalte en han pleide å bruke som ikke var børsemaker, men "ekspert på bedding". Jeg takket ja, fikk beddet den og betalte 1000 kr. Da jeg fikk montert demper på samme riflen hos en børsemaker fikk jeg vite at her hadde det vært en amatør på ferde. Beddingen var skjev og ikke bra utført. (Dette oppdaget jeg desverre for sent).

Så konken er at du bør gjøre det hos en børsemaker med god erfaring og ikke hos en ufaglært som er "ekspert på bedding".

Link to comment
Share on other sites

Så konken er at du bør gjøre det hos en børsemaker med god erfaring og ikke hos en ufaglært som er "ekspert på bedding".

Tull og tøys! Jeg kjenner flere ufaglærte som gjør vanvittig bra børsemakerarbeid, både metall-og trearbeid.

Det er flere børsemakere som ikke aner hva nøyaktighet er om du sammenligner med en dyktig maskinarbeider.

 

Det er ingen heksekunst å bedde sålenge man har god masse og er nøyaktig, har gjort dette selv på alle mine børser og jeg er iallefall fornøyd med resultatene.

Forresten er er det ikke mange mnd'ene siden det dukket opp en kar på bana med en flunkandes ny T3 med KKC-stokk, nybedda fra faglært børsemaker og siden

enkelte mener det er feigt å ikke nenve navn ved kritikk så kan jeg si at dette var gjort hos Sannes Våpen på Åndalsnes.

Karen satt nesten med spenntak i benken for å lukke sluttstykket og såg ut som en raudeine i trynet, jeg gikk bort og spurte om hva som var problemet.

"Han fikk ikke kamra" patrona, kikka inni og der visste det seg at der lå en god klatt med beddemasse...

 

 

 

Det skal sies at børsa ble tatt med tilbake og selvfølgelig ordnet uten kostnad.

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg presisere å si at det bør gjøres hos noen som du VET kan gjøre en skikkelig jobb uansett om det er børsemaker, LongRange eller andre som kan gjøre en 100% jobb.

 

I alle fall irriterende å måtte betale mer enn dobbelt pga man må bruke tid på å fjerne "feilbedding" for å gjøre jobben på nytt igjen....

Link to comment
Share on other sites

Bedding er lurt!!!!!!

 

Fikk beddet min T-3 i 223 rem, men hadde den fordelen at jeg fikk skutt med den før bedding. Presisjon var helt topp og den ble ikke dårligere etter bedding (men heller ikke bedre).

 

Det bedding i mange tilfeller gjør er og forbedre presisjon grunnet bedre rekylopptak, frittiggende pipe, etc

 

Det bedding alltid gjør er og holde på treffpunktet under varierende forhold som regn, kulde og lengre opphold mellom skyting. Den sørger også for likt eller tilnærmet likt treffpunkt etter demontering fra stokken. Dette er gull vært om du jakter mye i nærheten av saltvann.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes treffpunktet er ganske ok, men får litt "sleng" på enkelte skudd. Det samme skjer i benk. Presisjonen er bra nok til at jeg skyter greit på hundre meter.. Jeg bruker snellert og tror vel at avtrekket skal være ganske ok. Har også fått justert trykkpunktavtrekket til jaktavtrekk.

Jeg har likevel skutt bedre med andre rifler og savner at samlingen blir enda bedre.

Selvfølgelig er det nok ferdighetene som kan bedres, men siden det samme skjer i benk har jeg en mistanke om at bedding kan stabilisere noe.

Rekylen er ellers ganske ram på denne børsa siden det er bakelittkappe. Jeg vurderer også å sette på ei ny kappe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Har også snakket med noen som mener at bedding på jaktrifler ikke bestandig gir noen særlig effekt. Det er når du skyter mange skudd og pipa blir varm det vil gi best nytte

Det er noen som mener alt mulig. Beddingen er nå heller ikke alltid årsaken til evt. problemer.

 

På jakt er det vel ingen problemer, og du har selvsagt bare ett skudd med deg :wink:

Rifler som klatrer kan være bra irriterende å trene med (hvordan skal du bli bedre når du ikke vet om det er du eller rifla som kuker det til?), og bortimot umulige å skyte inn, iallefall til alt utover "elg-presisjon" . Men det er vel noen som mener at begge deler er unødige også. Bare en får billigst mulig ammo så får en pælme på til en klarer prøva, med litt flaks så ser jo og hvor en må holde for å råke midt på...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hm....ja. Har også snakket med noen som mener at bedding på jaktrifler ikke bestandig gir noen særlig effekt. Det er når du skyter mange skudd og pipa blir varm det vil gi best nytte.

Ikke bare når pipa blir varm etter mange skudd bedding kommer til sin rett. Væromslag! Trestokker er som kjent et levende virke. Snøslaps og kulde. Regn og sol er om hverandre er ting som kan få bevegelse i stokken når vi er på jakt. Og er det noe vi har i dette landet så er det mye vær og væromslag. En annen ting. Tenk deg at du drar inn på en varm jaktkoie med rifla for å varme deg litt før du drar ut på jakt igjen. Her blir det spenninger og bevegelse i skjeftet igjen. Nei, få rifla beddet av en som kan sitt fag. Da gjør du ikke noen feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håper det går greit at jeg låner tråden litt siden det er om bedding.

 

Jeg fikk beddet en rem 700 30.06 etter nettopp det som er nevnt tidligere i tråden at den hadde varierende treffpunkt. Den kunne noen ganger holde treffpunktet flere uker andre ganger skiftet den treffpunkt fra serie til serie samme dag.

Snakket med folk som har bedre peiling enn meg og de mente at bedding burde løse dette, så den ble levert til en med børsemaker utdanning og som

hadde beddet våpen for andre jeg kjenner.

Den holdt 2 ganger på banen før den nå har begynt å skifte punkt igjen.

Før bedding gikk den for det meste høyere og høyere. Etter begynte den å gå lavere og lavere og i dag gikk den først litt lavt deretter opp og til venstre.

 

Riflen har 1,2kg avtrekk, løpet ligger fritt, skyter med støtte foran og bak under testing. Den har og fått seg en ny sightron på toppen da jeg ville være sikker på at det ikke var den gamle kikkerten som var problemet.

 

Noen som har noen forslag til hva årsaken kan være eller hva jeg kan prøve?

Link to comment
Share on other sites

Grovt sett da jeg ikke målte.

 

Før bedding :

Over varierer ca 5cm til 20+ cm.

 

Siste 2 økter etter å ha skutt inn ny kikkert:

Under ca 5-10cm på 100m faller ca 5cm mer etter noen skudd.

Deretter opp i rett høyde men ca 5-10cm til venstre.

Link to comment
Share on other sites

Samling om du skyter 3 eller 5 på rad?

Hvor mange skudd før den "tar av"?

Kommer den tilbake på "innskyting" når den blir kald?

Hvordan går 1. skudd, ift 2-3-4-5?

Hvor små samlinger kan skytteren konsekvent demonstrere med andre rifler?

Er alt, dvs. kikkert, låskasse, etc solid fastskrudd?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Samling om du skyter 3 eller 5 på rad?

Utenom konkuranse skyter jeg bare 3 skudds serier ligger mellom 5cm og ned til beste som er 18mm, gjennomsnittet ligger vel på ca 3-3.5cm.

 

Hvor mange skudd før den "tar av"?

Det varierer kan være alt i fra første eller den kan være stabil til skudd nr 101.

 

Kommer den tilbake på "innskyting" når den blir kald?

Det varierer det og, som regel ligger de første skuddene der de siste lå gangen før, men det var ikke der de lå når jeg begynte da. Så da er jeg like langt.

 

Hvordan går 1. skudd, ift 2-3-4-5?

Varierer som alt annet, noen ganger sitter alt på plass, noen ganger hopper gruppene opp, ned eller ?.

 

Hvor små samlinger kan skytteren konsekvent demonstrere med andre rifler?

Tja på innebanen med en marlin halv auto salong med dårlig avtrekk og rett ammo med støtte slik 700 blir skutt på test.

Går det 10sk hull i hull på størrelse med en 10kr, har ikke noe annet våpen å sammenligne med.

 

 

Er alt, dvs. kikkert, låskasse, etc solid fastskrudd?

Alltid, sjekkes både før og etter skyting.

Link to comment
Share on other sites

Har som sagt min inne til bedding nå.

Våpensmeden fortalte at andre årsaker til "ujevn gange" kan være kobberrester i løpet som ikke så lett lar seg fjerne ved ordinær pussing. Dette er spesielt etter en del år og mange skudd. Han hadde selv dette problemet med en beddet Tikka som ble helt bra igjen etter en spesiell behandling for rester av kobber.

Link to comment
Share on other sites

TH1,

Remington i 30-06, hvordan er løpet inni? Rufsete løp kan godt gi slike symptomer som du beskriver, og da ofte gå godt etter puss - i noen skudd... Kanskje er der karbon, kanskje mantel - hvordan holder du løpet? Kanskje ER løpet rufsete? Og kroninga, selv om det burde gi mere "jevn" spredning, tror jeg?

 

Det hele lukter mest av et løpsproblem synes jeg, og om jeg skal være dønn ærlig, nok hjulpet av variasjoner i skytterens "form". 30-06 flytter jo litt på seg.

 

Har du prøvd dønn grundig puss, med børste og Sweets, og rett og slett få løpet helt rent?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Løpet ser helt fint ut etter puss og det har vel ikke gått mer enn ca 5-600sk nå.

 

Pusser etter bruk med kobberbørste min 20 ganger så bruker jeg kleenbore eller forrest milfoam (forrest er den siste mantelfjerneren jeg fikk anbefalt brukes når det er gått ca 50sk). bytter lapp til all dritt er vekk. Ser ikke tegn til noe inne i løpet etterpå.

 

Hva er sweets i denne sammenheng?

Link to comment
Share on other sites

Forrest skum pleier å ta det meste i gode løp, med eller uten børste, Sweets 7.62 er mantelfjerner som tar all mantel i alle løp. Men en må ikke glemme det i løpet til neste helg... Det er dog genialt til løp eller kuler som mantler mye.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå testet og skutt inn rifla etter bedding og er meget fornøyd!! Med Norma jaktmatch ble det 49, 50, 49, 50 på første liggende skyting. I benken var spredninga ca 2 cm, noe som er helt akseptabelt for denne rifla. Samlinga har blitt betydelig bedre i tilleg til at den skal tåle tempreaturforandringer + vind og vær. . Dette kan anbefales på det varmeste. Jeg hadde en anelse om at noe var litt feil før beddinga og har fått bevist at dette hjelper. For under 1000 kr er dette den beste invisteringa jeg har gjort på lenge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...