Jump to content

Hvilken lyddemper til langhold...?


Guest sveinmk1

Recommended Posts

Tipper den beste demperen til langhold er den samme som til korthold? Mulig noen vil legge mindre vekt på vekt om den ikke skal bæres i noen grad.

Har selv en BR T8, den sitter på en kortløpet .223 uansett hold og presisjonen er på plass, har faktisk aldri prøvd uten.

Bruker samme demper på 6.5-284, men der blir den en zillion grader varm ila. kort tid. Løpet er også lenger så børsa blir tyngre og mere uhåndterlig. Så jeg skyter mest uten og det funker også... Presisjonen er den samme såvidt jeg kan se, men de beste samlingene har jeg nå likevel skutt med demperen på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

men en rekyldemper
:twisted:

Yepp, 340 Wby. og en saftig rekylbrems, det er saker - for å tømme standplass... Til praktisk bruk, pass nå iallefall på at den IKKE er symmetrisk. Å ligge på sand eller snø med rekylbrems som slipper gass nedover er ikke min forståelse av moro.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er jaktrifla(6,5x55) jeg bruker til langholdsskyting, så derfor lurer jeg på om det er noen dempere som er "bedre" enn andre og hvilke erfaringer dere har med demper og langhold!

Link to comment
Share on other sites

Det er jaktrifla(6,5x55) jeg bruker til langholdsskyting, så derfor lurer jeg på om det er noen dempere som er "bedre" enn andre og hvilke erfaringer dere har med demper og langhold!

 

Hva som er bedre, eller best, vet ikke jeg. Men det tror jeg er litt ettersom hvilke individuelle ønsker man selv har, og hvordan demper/rifle/kaliber-kombinasjon som brukes. Her er veldig lite bastant ennå tror jeg. Her tror jeg det er små forskjeller, om noen i det hele tatt.

Jeg bruker demper på nesten alle mine våpen nå, og også på langhold. Det som i allefall bør velges, er en ståldemper som tåler litt juling.

Jeg bruker en A-Tec ståldemper på mine "bane-rifler".

338 RUM

6,5-06

6,5-284

Presisjonen er i allefall ikke noe dårligere. Heller bedre. Men om det er pga mekaniske, dynamiske forandringer på pipa, eller om det er pga mindre rekyl vites ikke. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en A-tec CMM6 som "banedemper" den er munningsmontert og i helstål.

Det er skutt 8-10k 308win og 2-3k med 6,5x47L, ingen nevneverdig erosjon :!: med helstål vil man kunne avgi flere skudd før mirage`n blir plagsom, men den avkjøles seinere kontra alu.

 

Har gjenget M18X1mm, tror muligens 1mm stigning kan ha noe for seg med munningsmontert demper

 

Ja den er tung og lang, men til dette bruket er den etter mitt syn perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Til banebruk er ståldempere overlegne. Tar lengre tid før de blir varme og tåler vesentlig mer skyting enn alle alu demperne. Alu dempere gir deg også raskere problemer med mirage i siktet. Ikke noe trivelig i det hele tatt.

 

Jeg ville uten tvil anbefalt en BR Reflex eller en ASE Ultra. Tunge, men solide.

Ser flere anbefaler A-Tec CMM 6 på kalibere med til dels betydelig munningstrykk, dessverre har vi hatt tilfeller der munningmontert A-Tec har røket tvers av i godset i sinte kalibere og tør derfor ikke anbefale dem mer.Ble rettet opp etterhvert fra A-Tec, men siden en aldri har hatt kunder tilbake med BR dempere som ryker etter få skudd, anbefaler vi dem og ASE istedet.

 

Ei sterkstrøms krympestrømpe eller et neopren trekk hjelper på mirage problemene, men sliter mer på demperen.

 

Personlig er ikke demper uansett type noen favoritt på et banevåpen da bakdelene i mine øyne er større en fordelene. Er rekylen i våpenet såpass ille at en sliter med skyting på banen kan det være grunn til å stille spørsmålstegn ved kalibervalget, treningsgrunnlaget eller kanskje begge deler :-) ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville uten tvil anbefalt en BR Reflex eller en ASE Ultra. Tunge, men solide.

 

Hvor finner jeg mer info om BR Reflex og ASE Ultra...? Er de teleskopdempere, pris, leverandør ol.?

Link to comment
Share on other sites

Alm sine "teleskopiske" (altså går et stykke bak over løpet, slik at våpenet ikke blir unødvendig langt, og dessuten mindre sårbar mot skade v evt. støt) er også utmerket.

En sportstrømpe eller støttebandasje dyppet i vann holder mirage unna .. en god stund, i alle fall.

A-tec på 6,5 jaktrifle gav mirage relativt raskt, men det er uten bløt strømpe e.l. på.

Lyddemper er En Bra Ting.

mvh siphon

Link to comment
Share on other sites

Brukte Atec CTM4 på nye langholdsrifla mi. Med så mange dobbel og trippel sjanser en demper genererte på jakta så er demper kommet for å bli. Valgte CTM4 fordi den ikke endret håndterings/balanse i rifla og vektøkninga blei knappe 80 gram etter at en liten pipestump ble kappet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lyddemper på langholdsrifle i .300WM?

 

Sitter snart med ei rifle i dette kaliberet, og har så smått begynt å tenke på en lyddemper..

 

Hva kan man forvente av levetid på en demper i dette kaliberet? Ser for meg å bruke lettere ladd 168 grs SMK til mengdetrening, og 208grs A-Max for "drugt hold".

 

Vil det i et slikt kaliber være lurt med en demper som også går et stykke bakover på pipa?

For meg ser det ut som en meget solid løsning? Ringen på blåneringen kan jeg alltids leve med..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...