Jump to content

Alm Ruger 10/22 heldempet


vaskebjørn

Recommended Posts

Hei

Tenkte jeg skulle skaffe meg en 22. Til generell koseskyting. Har skutt en del med Ruger 10/22 og liker den godt.

Det jeg lurte på er erfaringer folk har med Alm sine heldempette Ruger.

 

Er den hovdsakelig ment for subsonnic ammo. Eller spiser den alt.

Og hvordan er presisjonen. Og vedlikehold på den heldempete?

 

På forhånd takk

 

Mvh

Vaskebjørn

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt min heldempede 10/22 i mange år nå , og jeg har nok skutt noen tusen skudd gjennom dem.Så mange at hullene for låsepinnene i aluminiums låskassen er blitt noe slarkete. Så de opprinnelige låsepinnene er byttet ut med noen som en bittelitt tykkere. Men problemer med ekstra kruttslam i låskassen , har jeg ikke opplevd. Noe blir det jo , spesielt med subsonic , men jeg tror ikke det er pga det heldempede løpet. Med CCI standard holder børsa seg ganske ren og pen.Og demper likevel brukandes. Den største fordelen med ett heldempet løp, slik jeg har opplever det , er ikke at dem demper så mye bedre enn en vanlig demper , men at børsa blir kort og hendig med demper på. Og at demperen er der hele tiden.

En ting skal du gjøre med en gang , hvis du bestemmer deg for en 10/22 .Uansett om du velger heldempet løp eller ikke . Og det er å bestille en teflonbelagt boltstopper. Og hive den originale i stål. Det vil gjøre mye for både å få låskassen til å bråke mindre , og også dempe slitasjen på låskassen.

Link to comment
Share on other sites

klipp

En ting skal du gjøre med en gang , hvis du bestemmer deg for en 10/22 .Uansett om du velger heldempet løp eller ikke . Og det er å bestille en teflonbelagt boltstopper.

 

klipp.

 

Fra hvor?

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=509799

 

Denne er i polymer , og er sikkert like bra , hvis ikke bedre enn den jeg har. Kjøp like godt ett par stk. For de slites. Etter ett par tusen skudd , er det greit med en ny. Sluttstykket får en fin og myk avdempet stopp i bakre stilling med disse.

Men jeg kjøpte nå mine hos Våpensøylen i Bergen.

Link to comment
Share on other sites

Veldig fornøyd med løsningen til Alm. Kanskje mindre førnøyd med Ruger. Kassa er i aluminium og slarker både her og der etter mye og lang tids bruk. Tenker på å få tak i låskasse i stål. Midwayusa.com har en slik:

http://www.midwayusa.com/eproductpage.e ... mid=124000. Det er innført restriksjoner på eksport på slike varer fra USA. Trodde vi var allierte?? Folka der borte har jo alltid vært skvettne av seg, så jeg vet ikke om jeg får fiksa den kassa. Tror jeg anbefaler å satse på våpen fra tyskland eller sveits. Leverer desidert bedre kvalitetsprodukter.

Hvis du frigjør løpet fra treverket eller plasten er presisjonen faktisk brukbar. Skyter 50-øringen på 50 meter uten problem.

Har nå inne min Sauer 200STR hos Alm for å få heildempa 22lr. løpet til denne. Skal også få på en KKC-stokk og bedda denne. Eg har jo også løp i 6,5. Topp rifle til både småvilt og hjorten. :lol: Den skal være med i senga hver kveld. Ventetida er grusom.

Link to comment
Share on other sites

Veldig fornøyd med løsningen til Alm. Kanskje mindre førnøyd med Ruger. Kassa er i aluminium og slarker både her og der etter mye og lang tids bruk. Tenker på å få tak i låskasse i stål. Midwayusa.com har en slik:

http://www.midwayusa.com/eproductpage.e ... mid=124000. Det er innført restriksjoner på eksport på slike varer fra USA.

 

Hva mener du med "mye og lang tids bruk". Hvor mange skudd kan man skyte før det blir for slarkete. Jeg skyter mest standard hastighets ammunisjon. Det hjelper vel litt? Så ikke dum ut den kassa, men den koster jo ikke så mye mindre enn en komplett 10/22 :?

Link to comment
Share on other sites

Litt mer sympatisk pris på denne, og man kan bruke originale Ruger 10/22-løp:

http://www.brownells.com/aspx/ns/store/ProductDetail.aspx?p=13793&title=STAINLESS%20STEEL%2010/22~%20RECEIVER

921010220.jpg

Ulempen er det punktet med Federal Firearms Licence.

 

Ellers så kunne man jo tenkt seg en løsning hvor man boret opp alle hullene i kassa og limte inn stålbøssinger med minimumstoleransehull.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei !

Har kjøpt meg en Ruger 10/22 som kommer i posten snart. Har da tenkt å kjøpe slike boltstoppere fra Midway. Idiotspørsmålet er da, er dette enkelt å bytte og kan enhver idiot klare å sette inn den nye boltstopperen??

Ser man godt hvilken del som skal ut og hvor den nye skal inn ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

anngående boltstopper i plast, så så jeg et "gjerrigknarktips" på perfectunion.com

 

visstnok skal sånne tynne slanger en bruker i akvariumsammenheng være kjempefine å kutte en bit tilsvarende original boltstopper av. Denne forsterker de innvendig med et eller annet på måfå, eksempelvis passe tynnt og mykt loddetinn og vips har en boltstopper til noen få kroner som visstnok varer tusenvis av skudd. kanskje verdt å prøve, for syns midway tar seg godt betalt for et stykke plast!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

prøvde min for første gang i dag. og den fungerte bedre enn jeg kunne drømme om. med sub-ammo vekslet den ikke heilt perfekt alltid, men regnet i grunn med det. med CCI standard derrimot, hadde jeg 150 skudd igjennom den uten en eneste kjiling. den bråkte knapt merkbart mer enn sub å, og manglet det ekle fettet en del kuler har. virker som en god kombinasjon foreløpig.

Oppdaget forresten just at det er et eller annet inni den bakerste delen, ei lita blypotte eller noe sånn som skrangler og sklir rundt litt inni der... kan denne delen demonteres på noen måte? virker å sitte ganske så godt i det oprinnelige løpet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt min heldempede 10/22 i mange år nå , og jeg har nok skutt noen tusen skudd gjennom dem........ Men problemer med ekstra kruttslam i låskassen , har jeg ikke opplevd.
Ikke jeg heller. Våpenet trenger ikke mer puss enn hva man kan forvente av en halvautomat.

 

Den største fordelen med ett heldempet løp, slik jeg har opplever det , er ikke at dem demper så mye bedre enn en vanlig demper , men at børsa blir kort og hendig med demper på. Og at demperen er der hele tiden.

 

Helt enig. I tillegg er den morsom å skyte med, lett å ha med i sekken, har ok presisjon rett ut av esken og tåler endel juling. Dessuten finnes det mer ekstrautstyr og stylingprodukter til denne enn til Ford Granada. Løp og kjøp.

 

En ting skal du gjøre med en gang , hvis du bestemmer deg for en 10/22 .Uansett om du velger heldempet løp eller ikke . Og det er å bestille en teflonbelagt boltstopper. Og hive den originale i stål. Det vil gjøre mye for både å få låskassen til å bråke mindre , og også dempe slitasjen på låskassen

 

Mens du er i gang bør du også vurdere å kjøpe et nytt avtrekk. Det originale avtrekket er det eneste på våpenet som jeg var misfornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...