Jump to content

Kit Guns fra Smith & Wesson


gundergerson

Recommended Posts

Hei folkens

 

De mest interessante revolverne fra Smith & Wessons side er etter min mening deres Kit Guns. Altså små og lette våpen i som regel beskjedne kalibre, som er tenkt puttet ned i ryggsekken eller baklomma, og tatt med på jakttur, fottur eller fisketur i skogen og på fjellet. Våpen som tåler en trøkk, men som samtidig altså er små og lette slik at man tar dem med istedetfor å la dem ligge igjen hjemme. (Hjemme i dette tilfellet er i hovedsak i USA)

 

De første Kit Guns var: .22/32 (.22) i den lille I-rammen, samt modell 43 Airweight (.22) og modell 51 og 651 (.22Mag), alle i J-ramme.

Så kom modell 34 (.22) og den rustfrie varianten av 34, modell 63 (.22), og deretter modell 631 (.32mag), alle i J-ramme.

Nå for tiden finnes modell 317 AirLite (.22) og modell 337 AirLite (.38Spec) begge i J-ramme, samt modell 396 Mountain AirLite (.44Spec) i L-ramme.

 

Og så til spørsmålet til ekspertisen: Hvilke andre Smith & Wesson-revolvere enn disse ti går under betegnelsen Kit Guns?

 

Mvh GG

Link to comment
Share on other sites

Som det ble nevt i en tråd om Masterpiece navnet, så stammer også Kit Gun navnet fra før nummerbetegnelsen kom i 1957.

Det finnes en fem-skruers .22/.32 produsert mellom 1935 og 1941. Så kom en fireskruers .22/.32 produsert mellom 1947 og 1952, begge disse har I-ramme.

Model 1953 .22/.32 var bygget på "Improved" I-ramme, og ble senere til Mod. 34.

Model 1955 .22/.32 var den første på J-ramme, alu vel og merke. Den ble senere til Mod. 43.

 

Så kom nummerene og da har du:

Mod 34 - .22/.32

Mod 43 - .22/.32

Mod 51 - .22 Mag

Mod 63 - .22/.32

Mod 317-1 i en utgave med Partridge sikte hadde vel Kit Gun navnet

Mod 631 - .32 Mag Kun i en enkelt utgave. Sats ikke på å finne en, det ble kun produsert 40 stk. i 1998

Mod 650 - .22 Mag

Mod 651 - .22 Mag

 

Flere vet ikke jeg om...

 

Mod 337 er forøvrig en Chiefs Spesial, og 396 heter Mountain Lite

Link to comment
Share on other sites

Jøss, har du en 631 Kit Gun? I så fall må jeg få gratulere!

Kit Gun utgaven skal ha 4" løp, red ramp korn, justerbart baksikte, Goncalo Alves tregrep, serratert 0,347" avtrekker (de andre har 0,312" glatt avtrekker) og finishen på våpenet er matt.

Det finnes også en 2" svart rustfri som er nesten like skjelden med sine 160 eksemplarer. ...men det er en "Lady Smith" variant.

Link to comment
Share on other sites

="gundergerson" Sikler etter en 63..

 

63 er en utrolig artig revolver. Ikke spesiellt lett å skyte med eller kompakt. Men har linjer fra en svunnen tid og er både praktisk og morsom.

Jeg har beholdt tregrepet, da jeg synes den blir stor med gummigrep. Men har laget en ring for fangline for å montert Glock sin variant. Begge mine barn har også hatt grunnleggende opplæring med denne revolveren.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selv fikk jeg tak i en M34 4" som hadde ligget i en butikk i nesten 20 år. Papirer fra Trøndelag våpeninport var med. Ga 1500; for den :) føltes som et røverkjøp.

Går som en stråle og er barnas favoritt på banen.

Utrolig god å skyte med etter jeg satt på packmayr grep.

Desverre litt for lang for å bruke i spes. felt, men er helligbrøde å kappe i den.

Bruker den litt på finpistol og velter en og annen bukk på ms banen.

Morro å skyte med den er det ihvertfall.

 

normal_TC_008_%28Medium%29.jpg

Her sammen med storebrødrene M19 og M57

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg var litt treg på labben for et par år siden da en 63 ble annonsert. Så den glapp.

34'en har jeg hatt i 25 år, og det er en merkelig, liten sak som kostet 1500 kroner den gangen. Den har to tommers løp, justerbare sikter og ikke rundt, men kantet skjefte. Det er likevel fullt mulig å treffe skiva...

 

I Norge er det tydeligvis ikke mange kit guns ute og går. Det ser ut som de aller fleste ønsker seg digre revolvere som lager svære hull i pappen, som smeller fælt og koster skjorta å skyte med. Jeg synes det er mye triveligere med små (dog ikke feminine) saker som representerer det stikk motsatte.

 

gg

Link to comment
Share on other sites

M31 min er vel ikke definert som kit-gun? synes å fornemme at de kalles "regulation police" i gamle kataloger.

uansett, den er min "kit gun", jeg ser på 3" pipe, j-ramme, og kaliber 32 som den perfekte "skogsrevolver".

den gjør seg ikke så allerværst i spesialfelt heller, selvom jeg ikke har klart å komme på pallen me`n enda!

skal se om jeg kan få overtalt kameraførern til å hjlpe meg med å legge ut et bilde etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vi får legge til en til på nummerlista

 

Mod.632

 

Denne er liten, lett og får plass i skjortelommen.

Kjøpte min hos Aaserud import 1992, da den offisielle S&W importøren

dengang (TVI), nektet for at den eksisterte. Er vel ingen Kit Gun, men

morsom for det.

Esken er merket:

S&W, 632, Centenniel, 2", .32 mag, Round Butt, fixed sight

Pipa er merket:

Airweight 32 magnum.

Vet ikke produksjonsantallet, men er neppe mange av dem. Pratet med en

representant fra S&W på IWA for noen år siden, og da var produksjonen

avsluttet for flere år siden.

(dette er .32 Harrington & Richardson magnum).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kandidat som vel er diskvalifsert som Kit gun av to grunner; den heter ikke det, og det er ingen revolver. Til tross for dette mener jeg S&W 2214 er en genial kandidat. Dette er altså den kortkorte versjonen av 422 modellen. Faste sikter, rekylfjæa ligger over løpet så siktene kommer såpass høyt over kjernelinja at de går klar av en vanlig lyddemper. Pistolen er rustfri og aluminium. Med standardammo lager den bare ekle ondskapsfulle host når jeg skyter, og med demper montert er den ikke stort lenger enn en Glock 35. Det er jo ikke lenger kosher med skogspistol her i landet, så min er en fjordpistol. Passer elegant i dekksbagen på kajakken, og er meget velegnet til fangskudd på fugl under jakta om behovet skulle oppstå.

 

Dette er trolig den pistolen jeg aldri selger. Den må brekkes løs fra mine kalde døde fingre :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...