Jump to content

Seljakt?


M67

Recommended Posts

Er noen tråder om seljakt her inne, og har fått litt lyst til å jakte sel. Ser på nettet at det ikke fins sel her i vestagder - bestandsestimat 0 :lol: men man kan jo bevege seg utenbygds.

 

Det fortelles at en må skyte dem når de puster inn, men hvordan ser en det? Ikke f.. om jeg skjønner det av å se på dem.

Er det når hodet er høyest i vannet? Når den holder nesa opp? ??Eller puster den ut rett før den dykker?

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

heisann..har vært en del på selfangst i vestisen og min erfaring er at det er ikke så nøye når du skyter,bare vær rask til å komme fram før selen synker(regner med du skal ha det deilige kjøttet og den flotte pelsen) selen puster inn rett før den dykker,det er vanvittig mye blod i en sel pga dens evner til å dykke.den har relativt små lunger men tar opp store mengder oxygen i blodet.det beste er nok å skyte på selen når den har hodet høyt oppe i vannet da dette er en indikator på at den vurderer å gjøre en manøver som å dykke eller svømme .skal du skyte sel på land,holme eller liknende så skyt først ut vakten,det er det individet som ligger høyest i terrenget...ellers er det bare å ønske lykke til med en extremt spennende jakt som nesten ingen utøver av en eller annen grunn..et mattips til slutt,dekk kjøttet du får i grovsalt utenom biffen den er prima vare som den er...

Link to comment
Share on other sites

Kaster meg på her jeg å :D

Noen av dere her inne som jakter i trøndelag ? Lyst å prøve jeg å når jakta starter igjen, men tenger tips om steder osv :mrgreen:

hei myrnissen..er fra trøndelag selv så det vet man jo av:-) vet ikke hvor mobil du er men det heteste tipset er hitra frøya omegn,roan er også en god plass.finn fram et kart å kikk på lokaliteter som har masse holmer fløskjær og gjerne dypt vann i nærheten..kan virkelig anbefale denne jaktformen,spennende til tusen,sosialt og kjempebra marinbiologi..sel har "kveis" i fordøyelsesystemet som forplanter seg nedover i næringskjeden i form av "Kveis" på torskelever og seilever,men også andre arter er berørt av denne..sel er en topp predator og må som alt annet holdes i sjakk..dessuten er det jo en hyggelig skuddpremie på denne karen..

Link to comment
Share on other sites

Har vert på seljakt noen ganger, men er ingen spesialist på emnet.

Er definnitivt bedre på jaktparten enn det som kommer etterpå, men har prøvd etter beste evne.

Har noen bilder fra seljakt her, er ikke så stiv på seltyper, men så vidt jeg vet er dette en steinkobbe.

 

image26.jpg

 

Her er jeg igang med flåinga, en bør være meget forsiktig med kniven sån at en ikke skjærer seg, bharsvik kan alt om spekkfinger... :wink:

 

image29.jpg

 

Ble to svære fileter av den lille skapningen. Her har jeg gjort mitt beste med kniven, og dette var første gang jeg har slaktet sel.

Aner egentlig ikke hvordan de som kan dette gjør det, men vet at en skal ikke ha spekk på kjøttet.

Er helt åpen for komentarer og kritikk på slaktinga...!

 

image32.jpg

 

Nysjerrige som vi er skar vi opp magesekken for å se inni, og der var det liv skal dere tro...

Magen var full i mark som krøyp og kråla..

 

image31.jpg

 

Seljakta gav mersmak, og neste gang skal jeg prøve biffene selv. (ble ingen smaksprøve sist)

 

Edit: Ble noe feil med bildeinnlegginga, måtte skrive inn ny klamme [ på fungsjonen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selen puster ut like før den dykker, ikke inn. Min erfaring er at det ikke spiller noen stor rolle når du skyter. Det siste selen gjør før den dykker er å stige litt høyere i vannet, stikke snuten i været, tømme lungene og dykke. En sel som er oppmerksom på deg eller båten din vil i de fleste tilfeller ikke være oppe lenge, så det er uansett en fordel å kunne levere relativt raske skudd. Mange seler synker innen få sekunder, så man bør være rask med båten hvis man jakter på dypt vann. Du bør i alle tillfelle ha med en markør, så du kan markere hvor evt. påskutt sel synker. En harpun, eller en dregg egnet til å fiske opp selen, samt vannkikkert er også nødvendig utstyr.

 

Det er i år forslag på å fjerne kompensasjonsordningen med lønn for innsendelse av biometriske mål og kjeve fra skutt sel. Dette er i så måte ingen skuddpremie. Jeg er usikker på om forskriften er vedtatt og om forslaget således er gylding. Informasjon om dette får via sidene til fiskeridirektoratet. Seljakt er som kjent ikke jakt men fangst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar jeg :D

Mobil er jeg ja, topp at du nemte Roan mange plasser utover flatanger osv som har hytte og båtutleie osv.

Blir spennede dette aldri prøvd det bare lest å sett småfilmer.

ps Hva er skuddpremien som du nevnte på :mrgreen:

tror det er 750 for havert.sjekk med fiskeridirektoratet før fangsten starter..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da kan jeg komme med "the inside information"!

 

Det blir ingen kompansasjon for innsending av kjever for Steinkobbe. Nordland har fått tildelt ca 180 dyr........ :evil::cry::evil:

 

For å sitere en nær og god venn av meg: "De har i praksis "fredet" steinkobben i Nordland med denne løsningen...."

Link to comment
Share on other sites

Kaster meg på her jeg å :D

Noen av dere her inne som jakter i trøndelag ? Lyst å prøve jeg å når jakta starter igjen, men tenger tips om steder osv :mrgreen:

 

jeg jaktet på flatanger i regi av njff som har kurs der noen ganger

fikk skutt en sel og vi så noen flere :)

kunne tenkt meeg enda en tur på sel jakt uansett hvor i nordtrøndelag bare det finnes sel :wink:

men det er jo få som driver med det så vi skulle gått sammen noen her inne å jaktet litt i N-trøndelag?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Havert`en da, skuddpremie på den?

 

Så lurer jeg litt på ammo.. Har en noen 110grains V-Max ladet til ca 955 m/s (ikke testet) liggende, er denne egnet som "skallesprenger"? Eller er det best å bruke Elite`n som jeg bruker på hjortejakta? (Har skutt ei kråke m V-Max`en.. Ca 35meter hold.. Ble lite reveåte igjen av det gitt.. 8) )

Link to comment
Share on other sites

Da takker jeg for oppklaringa ang ammo.. Hadde nok lada m V-max`en uten å tenke noe mere på det.. Da ligger det an for en runde på furte/gutte/laderommet. Har en eske m 165grains Hornady SP.. Det burde vel holde da...

 

Så over til biten med kjeve.. Samme prinsipp som med hjort? Reinskåret og tørket, sendes inn til landbrukskontoret i kommunen?

Link to comment
Share on other sites

Da takker jeg for oppklaringa ang ammo.. Hadde nok lada m V-max`en uten å tenke noe mere på det.. Da ligger det an for en runde på furte/gutte/laderommet. Har en eske m 165grains Hornady SP.. Det burde vel holde da...

 

Så over til biten med kjeve.. Samme prinsipp som med hjort? Reinskåret og tørket, sendes inn til landbrukskontoret i kommunen?

 

Bare hyggelig å kunne hjelpe. ;) Joda, 165 grains Hornady sp burde gjøre jobben fint den (på lovlig vis)... ;)

 

Ang kjever.... Det ligger info om dette på fiskeridirektoratets hjemmesider. Men, siden du er forholdsvis ny her på forumet.....-----> Underkjeve skjæres ut og merkes... Alle kjevene skal tørsaltes i bøtte/spann eller lignende, for så sendes til Havforskningsinstituttet i Tromsø.. Adressa ligger også på fiskdirs nettside....

 

Håper det var litt oppklarende... ;)

 

@Leivvidat: Joda, 150 grains Nosler BT fungerer utmerket på selen! Bruker stortsett bare den selv i 308....;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...