Jump to content

Villsvin hardskutt?


kjella

Recommended Posts

Villsvin hevdes å være hardskutte dyr som krever grøvre kaliber.

Hva er grunnen til dette?

Det felles tusenvis av elg i Norge og Sverige med 6,5X55 og med vekt som er større enn ett stort villsvin (150 kg.)

Har selv jaktet villsvin med 8X68S, men er dette nødvendig?

Link to comment
Share on other sites

tanken er og bruke noe som parkerer nasse i smellen da ettersøk ikke er alltid like gøy i plantefelt og andre tetter :wink: svenskene sa at skadeskyter du med 6,5x55 måtte jeg bli med på ettersøk da dem ikke gikk uten flere folk og bikkjer :mrgreen:

Høres fornuftig ut Stille.

Takk for innspill.

Link to comment
Share on other sites

Små skuddhull har visstnok lett for å tettes igjen av spekket på grisen slik at det blør ut innvendig og gir lite eller fullstendig manglende blodspor å følge. Dette gjelder i stor grad 6.5x55, og et kaliber som feks 8x57 har fått sin rennesanse i Sverige om dagen grunnet grisejakt. Kaliberet er selvsagt like anvendelig på elg, men har der kommet i skyggen av mer kurante kalibre naturlig nok.

Link to comment
Share on other sites

En god kule i 6,5x55 dreper mer en godt nok hvis du treffer der du skal, men det skader ikke å bruke grovere skyts.

 

Er villsvinet så stort at du ”blir” i tvil om dette går bra, ikke skyt…..men husk at det pr i dag ikke er sett villsvin som er større en elg :mrgreen:

Mitt poeng var, hva er vitsen med grovere skyts hvis du ikke treffer der du skal?

Skadeskyting er jo det samme uansett kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Å slå et villsvin i bakken med et treff er nesten umulig, hvis du ikke treffer spinalt, eller ødelegger det så mye mekanisk at det "ikke virker".

Har skøti villsvin, på åte, på ca 20m hold, mens det sto i fred og ro og spiste. Jeg tresket til den vesle galten med 416 Taylor, og traff med et perfekt hjerteskudd, men...................grisen bare satt rumpa i været og løp som en strek over ei eng på ca. 80m, før den ble borte i skauen, men der gikk det galt. Den prøvde å løpe av et vindfall, men det butta så den tok salto over, og lå død på andre siden.

Det kan virke som de står som en "strekkt strikk", og når det smeller så løper de som f......helt til de ikke virker lenger..

Ingenting er bastant her, fra min side, og dette er for lite å konkludere med........men nevnes som et eksempel. JEG reiser ikke på villsvinjakt med 6,5x55. (Men det er jo også selvsagt pga at jeg har mye annet jeg kan bruke, som "kliner til" litt mere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var i Sverige å jaktet villsvin var de en kammerat av meg som skaut på ei sugge på ca 90kg. han hadde et perfekt lunge skudd med 6,5x55 å oryx kule. sugga hadde løpt ca 250 meter før de tok den igjen under ettersøket å da prøvde den å anngripe før de fikk skutt at skudd til. så når jeg sitter på åte jakt på villsvin skyter jeg konsekvent høye skudd sånn at jeg klipper ryggen på di. da detter di ivertfall med en gang...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg drar i gang en gammel tråd, men da har jeg også et lite spørsmål som passet godt her.

 

Jeg er en fersk riflejeger som skal til Sverige denne uken for å se om jeg kan finne et villsvin. Jeg har skutt inn rifla mi (Howa 1500 30.06), og er litt usikker på valg av ammunisjon til jaktformålet. Kula som jeg har på lager er en Federal Power Shok: http://www.federalpremium.com/products/ ... aspx?id=17.

 

Kula veier 11,66 gram, og er ekspanderende.

 

Er dette et akseptabelt og egnet valg av ammunisjon til villsvinjakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at power shok er en tradisjonell blyspisskule hvor kjernen ikke er lodda til mantelen. Folk får arrestere meg hvis jeg tar feil. Slike kuler ekspanderer villig, men har en tendens til å miste en del masse underveis gjennom dyret og kan føre til dybdevirkningen blir litt svak og at en ikke får gjennomskyting. Lodda kuler (e.g. oryx) holder bedre sammen, og jeg vil da tro at sjansen for gjennomskyting er større.

 

På den annen side kan eventuell fragmentering av kula inni dyret føre til mye vevsødeleggelse og påfølgende store indre skader som igjen fører til en rask død, men kanskje med et litt "styggere" slakt som resultat.

 

Jeg har ingen erfaring med bruk av tradisjonelle blyspiss kuler og har derfor lite grunnlag til å anbefale noe som helst angående federal power shok til villsvin, men det jeg tror er at du vil fint få lagt nasse i bakken, men det kan resultere i mer kjøttødeleggelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar i gang en gammel tråd, men da har jeg også et lite spørsmål som passet godt her.

 

Jeg er en fersk riflejeger som skal til Sverige denne uken for å se om jeg kan finne et villsvin. Jeg har skutt inn rifla mi (Howa 1500 30.06), og er litt usikker på valg av ammunisjon til jaktformålet. Kula som jeg har på lager er en Federal Power Shok: http://www.federalpremium.com/products/ ... aspx?id=17.

 

Kula veier 11,66 gram, og er ekspanderende.

 

Er dette et akseptabelt og egnet valg av ammunisjon til villsvinjakt?

 

 

Det er mer enn nok, spesielt med tanke på at bare årsgris er lovlig nå.

Dog om du i framtiden skal jakte mere gris og större griser så vil jeg nok anbefale å gå over til en bondet kule som holder bedre sammen og gir mere penetrasjon.

Men nå som bare smågris er lovlig så er power-shok bra nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en fersk riflejeger som skal til Sverige denne uken for å se om jeg kan finne et villsvin. Jeg har skutt inn rifla mi (Howa 1500 30.06), og er litt usikker på valg av ammunisjon til jaktformålet.

 

Hvis du ikke har bestemt deg for ammunisjon enda, har du vel strengt tatt ikke skutt inn rifla enda. Jeg går ut fra at du ikke planlegger å skyte inn med en type ammunisjon og jakte med en annen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en liten kasse med Federal Power Shok når jeg først kjøpte rifla. Rifla er skutt inn med denne ammunisjonen, og det vil derfor være enklest å kunne benytte seg av denne når jeg skal ut torsdag kveld. Tiden begynner å bli litt knapp ;)

 

Hvis ammunisjonen ikke var egnet, så måtte jeg selvfølgelig gått til butikken, og deretter en kjapp tur på skytebanen for skyte inn rifla påny :)

 

Takk for gode innspill!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...