Jump to content

hente drilling i sverige??


knugen83

Recommended Posts

Du må skaffe deg en Norsk importtillatelse sammen med den vanlige kjøpetillatelsen.

Importtillatelsen sender du til forhandleren, som fremskaffer svensk eksporttillatelse fra Svensk Politi.

Det skal ikke betales toll for brukte våpen når du passerer grensen.

Tollerne kan forlange at det betales Norsk moms, men da er du berettiget til å få tilbake den Svenske momsen,

altså bytte penger. Tollerne pleier å være lempelige i så måte.

Det er likevel viktig å ta vare på kvitteringen i tilfelle du vil ha svensk moms tilbakebetalt.

Lykke til ! Greie priser i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må legge til litt i forhold til siste skribent, nemlig dette med tollerene. Møter du den rette går det greit, men møter du feil person har du ei mølle som ikke er moro. Så derfor, vær 100% sikker på at du kan legge frem en kvittering for dette, da er du alltid trygg. En lapp med navn på selger, hva som er solgt, prisen for det hele - og at den er underskrevet. Har du ikke med denne kan du i værste fall ende opp med å måtte reise fra tollstasjonen uten våpen - og komme tilbake når du har fått en kvittering for det hele.

 

Og om du lurer - jeg har vært ute for de "vanskelige" svenske tollerene ja.... :x

Link to comment
Share on other sites

Jeg hentet en drilling i sverige for 3 år siden fra en privatperson, som jeg igjen solgte i norge. Kjøpte en ny i norge istede :roll:

 

Husk også på at det er du som skal ha med alle papirene om ervervingstillatelse, og levere de til tollvesnet ved grensepassering, sammen med eksportpapirene fra Sverige Jeg trengte ingen importtillatelse fra norske myndigheter, det var det samme som søknaden om erverv, den gangen, men ring og sjekk. I tillegg så kan du ta med deg tollfritt over grensen for 6000,-, tror jeg, hvis du har vært borte lenger enn 24 timer. Hvis du da kjøper et oppusningsobjekt til under 6000,- NOK, så trenger du ikke å betale toll på det. Alt dette får du svat på ved å ringe tollvesnet.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

Er i slutt fasen med å innføre våpen fra sverige nå. jeg må bare skaffe eksport tillatelse fra sverige. Har sjekket svensk toll nettside men ikke funnet info om permanent utførsel. Er det noen som kan peke meg i riktig retning?

 

Drilling skrev :

Det skal ikke betales toll for brukte våpen når du passerer grensen. Tollerne kan forlange at det betales Norsk moms, men da er du berettiget til å få tilbake den Svenske momsen,

altså bytte penger

Gjelder dette også kjøp fra privat person?

 

Setter stor pris på svar.

Link to comment
Share on other sites

Det er selger som må skaffe denne til veie, det er tross alt han/hun som er eier av våpnet pr. i dag. Regn med at det kan ta litt tid. Prisen er 600 SEK (i hvert fall i sommer), og det er såpass omstendelig at Polisen sender kopi til Interpol av alle ting ...

 

Tror ikke du får igjen noe moms av en privatperson.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer bra med det de sa til meg:

 

Om du köper ett begagnat vapen i Sverige och tar in den i Norge så tillkommer det Norsk moms eftersom det inte är moms på begagnade vapen i Sverige. Ett exporttillstånd från Sverige till Norge kostar 1000SEK.
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Takker for svar. Jeg sender den godkjente våpensøknaden til selgeren i morgen (begynner å bli spennende) :D

Jeg har et nytt spørsmål.

Siden jeg har høygravid kone i heimen så kan det bli vanskelig å dra til strømstad med det første. Jeg spurte posten i sverige om de kunne sende våpen til norge, det svarte de nei på? Må jeg da bruke et fraktfirma og koster det skjorta? Er det noen som har et å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...