Jump to content

3 laaange måneder


beiinet

Recommended Posts

Hei alle sammen

Synes det var på tide å bli medlem her etter å ha vært "gjest" en stund.

 

Så kom til poenget da!!!!

 

Ja ja her kommer det. Etter en del år som jeger (8år m bøsse) falt endelig første elgen.

Vi startet dagen m kaffe v jaktbua selvfølgelig. Så sendte vi ut postene ja alle 2.

Da var det yngste mann som måtte jage gitt, ja meg ja. etter 10min. gange så jeg rett inn i stumpen på oksen.Så med en gang at dette ikke var noe småtteri.pulsen ble ENORM.Da var det bare å sette seg ned å vente, disse minuttene var lange, pulsen ble bare høyere og høyere, så endelig snudde han seg. Og han fikk et lunge skudd fra 35m hold.

Det ble en grei liten okse . Som jeg nå venter på å få bedømmt, de tre mnd. er så laaaaaange

 

6fxd8l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som vil gjette? Er det medalje??

Så ikke så vid ut (såfremt ikke den børsa er jævlig lang), heller ikke spesielt grov...

MEN taggene er lange og ser ganske grove ut, så jeg vil tro den holder til bronse. Scorer nok mest som stang, selv om du får poeng for bare ti av taggene da.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser på hornet så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at det blir medalje på det, tror det blir bedømt som stanggevir. Er ikke umulig at du får sølv på det der. Ser ut som det er grove pigger, det får du mange poeng for. Ser ut som det er et "høyt" gevir, det får du også mye poeng for. (dvs lange gevir). Sammen med bredden så er det de målene du får mest poeng på.

 

Gratulerer med ett veldig fint hønn!!!

.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Det krymper betydelig i vidde også, alt trekker seg sammen når vannet tørker ut.

Hvorfor skulle det ellers være krav om tørketid også på elg og rein, hvor man ikke har poenggivning på vekt?

Vet en som spente opp en 2x4" i spennet på et hode som han la til tørk. Etter en måneds tid sprakk den på langs og flisfokka sto!

Link to comment
Share on other sites

Det med hvor mye det krymper avhenger sikkert av ganske mye, uten at jeg skal begynne å spekulere på det. FatDog86 har forsåvidt rett, men ikke alle gevirer krymper med 10% men det KAN krympe med opptil 10%.

 

Så å si at det KOMMER TIL å krympe så mye blir nok feil, men det kan altså det...

 

Men man kan unngå en del krymping og vektredusering ved hjelp av noen triks;)

Link to comment
Share on other sites

Selve geviret krymper ikke og blir mindre, men når skallen tørker, vil gevirstengene bli påvirka. Altså vil de "bøye seg oppover". Ergo du får en slags krymping...

 

Når det gjelder skaller som krymper/får redusert vekt, er det også store forskjeller. Målte senest i bukkejakta et gevir rett etter koking, og beregna da 10% trekk på vekt for å være sikre da vi målte det. Når vi senere fikk målt det, hadde vi trekt mer enn nok!

 

Det er forsåvidt ikke så interresant akkurat hvor mye det krymper/blir redusert i vekt i seg sjøl, men om en tar av 10% når en måler rett etter koking, er man hvertfall på sikre siden!

 

Forresten et stilig æljhue;) Gratulerer!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

UTROLIG!!!!!

 

Hvert år sendes underkjeven inn til et eller annet forskings greier (her i kommunen ihvertfall)

Men dette er fortrinnshvis hundyr. Vi fikk da lov til å sende dem oksens underkjve også, for å få vite helt sikkert hvor gammel den var.

 

5,5 ÅR :shock::shock:

 

Tror den har fått riktig næring gitt :D:D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med en flott okse :D

 

Jeg stusser litt på det siste innlegget ditt. Hva er det som er så utrolig med at en okse på 5,5 år veier 220 kg og har et såpass brukbart gevir? Etter mitt hode er dette helt normalt.

 

Jeg har til sammenligning skutt en 13-spiring som veide 247 kg. Denne oksen var 4,5 år gammel. Alderen vet jeg fordi den var merket som 1,5 åring 3 år før jeg skjøt den :oops:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det krymper betydelig i vidde også, alt trekker seg sammen når vannet tørker ut.

Hvorfor skulle det ellers være krav om tørketid også på elg og rein, hvor man ikke har poenggivning på vekt?

Vet en som spente opp en 2x4" i spennet på et hode som han la til tørk. Etter en måneds tid sprakk den på langs og flisfokka sto!

 

Joda fat_dog, du har helt rett, de krymper i hele hornet. Altså på utlegget og. Det har jeg sett med egne øyne.

Link to comment
Share on other sites

På våre kanter av landet sør/øst landet er denne et unikum av et elge trofee uansett alder, dessverre :wink:

 

I Akerhus, Vestfold, Agder fylkene, Østfold og store deler av Buskerud er dette faktisk et drømme trofee i mine øyne. Kjenner ikke mange elgejegere på disse kantene av landet som har skutt større elg :!:

 

Edit: Kan vel i samme slengen legge til at dem kjenner jeg faktisk mange av :mrgreen:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...