Jump to content

Elektronisk hørselvern: Tilpassning til jakt?


meis

Recommended Posts

Elektronisk hørselvern er obligatorisk for meg, men de har et par ulemper: 1) Man får uforholdsmessig mye skrapelyder fra vegetasjonen man går i og 2) lydgjengivelsen svekkes i vind. Antakelig finnes det botemidler for begge deler, -er det noen som har tips? Kanskje en jaktglad lydtekniker?

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg går for det første forslaget: Finne et sted i le og sette meg på post :P Eller kan det bli litt lite action? :|

 

Nei, det blir vel til å eksperimentere; Først ullvott-prinsippet mot vind-sus, og kanskje bukser eller helst gamasjer av lydsvakt materiale (vadmel??) mot skrapelyder i lyngen.

 

Uansett, etter googling av tinnitus/øresus mistet jeg fort lysten til å skyte (hagle) uten hørselvern, også på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Sordin Pro-x på jakt, merker ikke mye støy, bare visst de blåser kraftig.

 

Øresus

Bruker Peltor, og føler heller ikke vindsus som et stort problem på skogsfugljakt med hagle. Problemet da er litt mindre retningssans på oppflukt. Synes imidlertid at det er slitsomt med mer enn 3-4 timer i strekk å gå med slike klokker. Formstøpte inn i øret er vel langt bedre, -selv om de koster en formue?? Til storviltjakt er klokkene et must -uansett jaktform og forhold - og synes de fungerer greit nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte formstøpte elektroniske ørepropper fra Soundscope i forfjor, og har ikke angret et sekund. Vel var de dyre, men absolutt verdt det. På post kunne jeg bruke klokker, men å gå rundt i skogen med øreklokker er så ubehagelig at de stort sett ble liggende i sekken. Proppene, derimot, setter jeg inn når jakten starter og tar ut når jeg er tilbake ved bilen. Vindsus merkes mye mindre med propper, men man kan oppleve at det blir vakum bak proppene som reduserer hørselen. Proppene egner seg svært godt for haglejegeren, men som med andre propper demper de for lite til bruk på skytebane.

Link to comment
Share on other sites

Riktignok kan det være ubehagelig å gå med hørselvern, men det finnes tiltak som kan hjelpe. Jeg har sordin pro x, og har byttet ut det originale hygienesettet med et i myk silikongummi. Hvis du får tak i ekstra avstandsringer så får du også en dypere klokke, og belastningen på ørebrusken blir vesentlig mindre.

 

Brukte mine 8 timer til dagen, 4 dager i strekk på skogsfugljakt i år, og det gikk helt fint!

Link to comment
Share on other sites

Mye interressant i trådene her! Tror nok at formstøpte til fuglejakt er tingen ja, uten tvil. Nest beste er vel øreklokkene, for de som holder ut... Og nødløsningene med blautet mose(husker ikke sorten...) eller blautet bomull er jo bedre enn ingenting - men legen kan nok få litt av en jobb til slutt med å gjenskape hørselen...

Men, disse forbedringene av klokkene hørtes meget interessant ut!

Link to comment
Share on other sites

Har haft flera olika modeller av elektroniska hörselskydd. Blev positivt överaskad då jag köpte Peltor sport tac. De har microfonerna sittande inbyggda i kåpan och inte på utsidan. Ger mycket bättre riktnings känsla av var ljudet kommer ifrån. Och inte lika mycket vindljud i blåst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...