Jump to content

Kva skal ein bruke til å vedlikehalde jaktklær med skinn?


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg har kjøpt meg igjen ei Härkila extreme bukse. Eg hadde ei slik bukse for nokre år sia og etter å ha prøvd forskjellige andre bukser sia den, enda eg opp med ei slik igjen, til tross for ein pris som kan skremme fanden på flatmark. Men den buksa er trekt med eit slags skinn i forkant, og det må nødvendigvis smørast inn med eit eller anna, slik at det helde seg mjukt og ikkje sprekker. Eg klarer ikkje hugse kva eg brukte siste eg hadde ei slik bukse.

Eg hadde tenkt å bruke sno-seal'n min. Den bruker eg på jaktskoa mine, med godt ressultat, men når eg leste på tuba, sto det med store bokstaver at sno-seal ikkje måtte brukast på semska lær. Da blei eg brått usikker.

Der eg kjøpte buksa, blei eg anbefalt å bruke ein nikwax for lær & skinn. Men det stoffet er så hardt at det må truleg varmast skikkeleg opp før det smørast utover. Rett bak skinnet på buksa, ligger jo gore tex membranen og eg tenker litt på den også, før eg smører inn med den tjukkaste gugge, som eventuelt dreper pusteevnen i buksa.

 

Nokon som veit kva som funker bra til å smørje skinnpartiet på buksa med?

Link to comment
Share on other sites

Har også samme ekstrem bukse som du , bruker en spray som heter Camp dry eller noe sånt. Denne bruker jeg når jeg har ligget mye på knærne eller krøpet mye. Ca 1-2 ganger pr sesong setter jeg inn buksa med noe mer seigtflytende hjemmelaget vox. Jeg varmer opp buksa med en hårføner eller varmluftpistol el , og maserer inn voksen. Har fungert meget bra for meg , bruker nok buksa på mellom 100-120 jaktdager i året og er skikkelig fornøyd med den. Blir nok en lik bukse neste gang også.

Link to comment
Share on other sites

Klarer du å finne fulstendig navn på den sprayen du bruker?

Når du bruker ein heimelaga voks, trur eg at eg kan bruke den frå nikwax uten at det skal skade buksa.

Ja, eg har prøvd ymse bukser, men når det gjelder slitestyrke, det å holde vann og kulde ute, trur eg ikkje du finner noko betre! Litt varm tidleg i sesongen, men ellers ei suveren bukse!

Link to comment
Share on other sites

Sno-Seal forandrer bare utseendet på semsket skinn, det gjør vel alle andre vokser også? Læret blir glatt

http://www.fjellprodukter.no/catalog/product_info.php?products_id=374

Er du bekymret for utseendet kan du jo bruke spesialprodukter for semsket og Nubuck lær. Kanskje denne?:

http://www.intersport.no/Product/303000(BC_3)/nikwax-spray-on-for-nubuck-og-semsket/#

Link to comment
Share on other sites

Klarer du å finne fulstendig navn på den sprayen du bruker?

Når du bruker ein heimelaga voks, trur eg at eg kan bruke den frå nikwax uten at det skal skade buksa.

Ja, eg har prøvd ymse bukser, men når det gjelder slitestyrke, det å holde vann og kulde ute, trur eg ikkje du finner noko betre! Litt varm tidleg i sesongen, men ellers ei suveren bukse!

 

Er ikke hjemme nå så fullstendig navn på sprayen har jeg ikke pr nå. Men de hjemmelagede voksen er det ikke jeg som har laget , men ut fra min hudkommelse :oops: mener jeg det var bjørnefett , honning og tjære. Men ærlig talt tror jeg det skal MYE til for å ødelegge skinnet med smøring , buksa har iallefall svart til mine forventninger ang hard bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...