Jump to content

Varierende totallengde ved lading av 308 med Lee ladesett


Kokken76

Recommended Posts

Har akkurat kommet i gang med hjemmelading av amunisjon og da i 308.

Og etter å ha lest ladeboken som de fleste anbefaller her inne har jeg gjort noen spede forsøk.

Men ved å måle totallengden på ferdig ladet amunisjon med digitalt skyvelærregistrerte jeg av totallengden varierte ganske mye....

Dette er da hylser kjørt i tumbler, sortert etter fabrikat, Helpresset og trimmet med Lee trimmer til rett lengde.

De blir ladet med Nosler Custom Competition 155 grain og satt i med kuleisetter die fra Lee (lee diesett med 3 dier)

Har så langt valgt å ikke sette de med crimp die.

 

Men som sagt. Uten å stille noe pådien varierer totallengden ganske mye helt fra 71,10mm og over 72 mm

 

Håper noen kan komme med noen gode tips eller råd. For nå ender jeg opp med å måle hver enkelt patron og stille og presse om igjen mange og dette er jo meget tidkrevende...

 

På forhånd takk:-)

 

Kokken 76

Link to comment
Share on other sites

Hei

Det er ikke nødvendigvis noe galt i det hele tatt her, når kuler blir laget så er det på nynorsk kalt "ogiven" eller den radiusen som danner buer frem til spissen på kula som er viktigst. Denne stemmer som regel fra kule til kule.

 

Inne i kuleisetter dien din er det en tilsvarende form som kula, men denne støtter aldri mot spisen på kula, alltid mot radiusen. På denne måten sikrer en seg at hver enkelt patron passer i kammeret, da det er der hvor kammer går over i rifling som bestemmer hvor langt denne kula radius kan gå.

 

Det du kan gjøre er å sette deg ned å måle total lengden på 10 forskjellige kuler, ikke unormalt med opp til 1mm forskjell selv på anerkjente match kuler. Alle litt mere avanserte ladeutsyrs fabrikanter selger utstyr for å måle konkret. Dette består av en hylse med hull hvor det inne i hullet er en kant tilsvarende en litt mindre radius enn det normalt er på kula. Kula vil da alltid stoppe likt mot denne, selv om total lengden til spissen kan variere. For min egen del har jeg helt sluttet å måle total lengde på patroner. Alle mine mål er fra bånn i hylsa til toppen av målerene.

 

Hvis du ex går inn på www.sinclairintel.com har de en mutter med målerhull i hver flat side, disse er ekstremt anvendelige.

 

Det du i praksis gjør er å følge ladebokens eller andres oppskrift for hvor langt inn i løpet, og ditto maksimal prtronlengde du kan ha, magasinlengde medberegnet. Dette er det samme målet som du da stiller måleren, settedien osv inn etter.

Har aldri klart å finne målbar presisjonsforskjell på kuler med litt ulik lengde men like vekt og ogivemål, ulike ogive mål derimot har aldri gått bra. Radiusmålet måles og oppgids normalt som antall radiuser hvor radius er lik kaliber. dvs en 30 kaliber med ogive på 6 har en bue fra spissen på kulea med radius lik 6 x 7,82mm

Link to comment
Share on other sites

Først av alt takk så mye så langt for alle svar :D

 

Først til G.Larson. Denne tanken slo meg faktisk at det var noe som var løst. Så har allerede sjekket at Dien sitter godt ned i Hylsa og at hylsa sitter skikkelig fast i pressa. Skruen på toppen av Dien derimot er jo såpass løs at den kan skrues med fingrene. Men ser ikke helt hvordan denne skal kunne sitte noe bedre uten å skru den lengre inn og derved korte yterligere ned på totallengden ???

 

Høggern. Ikke fulle hylser eller komprimert ladning. Da jeg er nybegynner på dette holder jeg meg til begynnerladninger og bite litte granne over :D Har ristet på alle hylsene etterpå og hører lett att kruttet beveger seg inni hylsa. Kula sitter godt fast og kan ikke draes ut eller trykkes lengre inn med håndmakt i allefall. Og som langt ifra liten gutt tror jeg jeg hadde fått dette til om de satt løst :wink:

 

Avtrekkeren. Om jeg leser svaret ditt riktig. Så sier du at dette faktisk er ganske normalt og ikke er noe jeg trenger være så alt for nervøs eller redd for så lenge jeg ikke merker treg kammring eller patronene ikke får plass i magasinet ?

Men at det finnes utstyr der ute som kan kjøpes for at ting skal bli enda mere nøyaktig ???

 

Kokken 76

Link to comment
Share on other sites

. Skruen på toppen av Dien derimot er jo såpass løs at den kan skrues med fingrene. Men ser ikke helt hvordan denne skal kunne sitte noe bedre uten å skru den lengre inn og derved korte yterligere ned på totallengden ???

 

På denne skruen skal det vel egentlig sitte en låsemutter/kontramutter. Om den er så løs som du beskriver vil du kunne oppleve at slakken i gjengene fører til litt vandring. Noe som igjen kan føre til litt forskjell lengde på ferdig patron.

Link to comment
Share on other sites

på lee sin seater die er det ikke kontramutter(låsemutter) på justerskruen. den har en gummi o-ring som gir motstand nok til at justeringsskruen sitter godt nok.

 

som avtrekkeren sier er det ofte litt forskjell på tuppene av kulene. men det bør ikke være så mye som 1mm forskjell.

 

det første jeg ville gjort er å skru hele seater dien ca 1/4 turn opp, stramme godt med kontramutteren, justere kulestempelet litt ned å prøve igjen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Høggern i at 1mm forskjell på kulene høres mye ut hvis det dreier seg om kuler med en hard spiss som feks FMJ eller annen "solid" spiss (jeg kjenner ikke den kulen du oppgir at du lader med) Disse bør være forholdsvis like. Jeg har imidlertid registrert slike avvik som du beskriver med enkelte blyspisskuler som jeg har brukt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ex går inn på www.sinclairintel.com har de en mutter med målerhull i hver flat side, disse er ekstremt anvendelige.

 

Jeg bruker dette verktøyet selv og er godt fornøyd med nøyaktigheten det gir. Kjøpte det som nevnt fra Sinclair. Forøvrig en "farlig" butikk å kikke i for en hjemmelader, her går Mastercard'n fort varm. :oops:

 

Link :arrow:Sinclair Bullet Comparator.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt litt "problemer" med COL på Sierra MK HPBT, der variasjonene er på ca 0,3 mm, grunnet det samme. Kunne tenke meg å kjøpe en sånn, for å være sikker på at det blir likt hver gang, mtp hastighet o.l. Mulig jeg er litt treg, men hvordan bruker du den mutteren :?: Mulig å få en forklaring :oops:

Link to comment
Share on other sites

Bruk er veldig enkelt.

 

Det er 6 hull i muttern, en type er kaliber fra .224-.308 en annen fra .243 -.338 begge har .270, , 308 osv.

 

Ta en ferdig ladd patron, sett kula på patronen inn i ditto riktig kaliber hull i muttern, og mål hele lengden fra bånn av hylsa til andre siden av muttern ( kula gå inn på uttersiden og stikker inn i sentrum av muttern ). Denne lenden tilsvarer et mål for hvor langt inn i hylsa den viktigeste delen av kula stikker. Ikke prøv å regne dette om til c.o.l. da målene vil variere fra form på kulene imellom forskjellige merker.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle lade noen flere skudd nå i helgen.

 

Så skal forsøke de tingene som er kommet fram fra de hjelpsomme sjelene her på forumet nå :)

 

Så kommer jeg tilbake med en eventuel konlusjon etterpå :wink:

 

Takker så mye for all hjelp så langt

 

Kokken76

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...