Jump to content

Jegere, pass dere for kniven!


Grimm

Recommended Posts

Av skade blir man klok sies det, men jeg føler meg ikke så veldig smart her jeg sitter og skriver på tastaturet med én hånd. :oops:

I det minste kan jeg benytte anledningen til å minne alle dere andre jegere om å vise aktsomhet når dere nå støtt og stadig anvender kniv under jakten.

 

Det blir gjerne mye snitting og skjæring utover høsten, man blir varm i trøyen, det blir sent, det blir hastig og så plutselig ops!... :shock:

 

Selv har jeg bidradd en god del i forbindelse med slakting, flåing og nedskjæring av 10-11 hjort de siste ukene. I går skulle jeg bare legge til rette for de andre som skulle skjære ned en piggbukk, mens jeg selv skulle være vakt på riflebanen. Trøtt etter en lang arbeidsdag og med hastverk for å komme meg videre og åpne banen, så ble jeg litt for kjapp. Når jeg skulle skjære av framparten av det halve dyret som hang i skuret så tok jeg tak i skuddhullet. Et praktisk sted å holde, men litt for nær kniven skulle det vise seg. Det må brukes ørlite kraft for å komme seg gjennom ryggraden. I det jeg var gjennom så kom kniven litt faderlig fort, og der var venstrehånden i veien. :o

 

Den sylskarpe eggen på slaktekniven gikk inn like over knoken på pekefingeren. Jeg så at det var et dypt kutt, men det blødde knapt så jeg droppet legevakten inn til videre. I dag morges var såret ømt og førligheten i fingeren dårlig. Jeg tok derfor turen til legevakten for å få det sjekket ut, men fryktet nærmest at jeg ville bli avvist med et så lite sår som dessuten hadde lukket seg. Turnuslegen kikket bare litt på såret før hun hentet en kirurg som var på vakt for at han skulle se på det. Han pirket en stund i det, var på nippet til å si at det var greit, men valgte å ta meg inn på en benk med bedre lys for å snitte opp og se ordentlig etter. Da fikk han øye på en sene som var halvveis over, og før jeg viste ordet av det var jeg sydd både inni og utenpå hånden. Pencilin og stivkrampesprøyte fikk jeg med på kjøpet.

 

Nå sitter jeg her med bandasje på en avtrekksfinger jeg knapt kan bøye, og beskjed om å ikke belaste hånden på to uker. Ikke særlig praktisk midt i jakten! :cry: Men på sett og vis var jeg heldig, jeg kunne lett ha skadet meg mer.

 

Så la min uoppmerksomhet være en påminnelse til dere andre; skarp kniv og sløvt hode er en dårlig kombinasjon om du vil unngå å skjære på egen hånd, bokstavelig talt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fort gjort. I går så jeg at jeg har vært dårlig til å trene min datter i knivbruk.

Hun skulle til å skjære opp et rundstykke hun holdt i venstre hånd, med en sylskarp brødkniv. Og med bladet rettet ned i håndflaten. :?

 

Så jeg måtte ta den opplæringen en gang til i går - hun kunne fort skåret over mange sener der.

Link to comment
Share on other sites

Uheldig at du skulle skade avtrekkerfingeren midt i jakta :(

Men det finnes håp. Skyt med langefingeren :wink:

 

Og hånda som du holder pistolgrepet med blir vel ikke særlig belastet av litt skyting under jakt?

 

Det måtte jeg gjøre på toppfugljakt i fjor vinter, jeg hadde også kuttet meg og hadde hele fingeren surret inn i bandasje. For meg er det ingen stor forskjell å bruke langefingeren eller pekefingeren som avtrekkerfinger.

 

På skytebanen hender det faktisk en sjelden gang at jeg velger å bruke langefingeren selv om pekefingeren er frisk og fin :wink:

 

Så dette skal nok gå bra skal du se :)

Link to comment
Share on other sites

De beste Stangskytterne (med Sauer) på Landsskytterstevnet bruker langfingeren til å trekke av med. Pekefinger og tommel brukes til å betjene sluttstykket. Må si jeg er imponert over denne presisjonen og hurtigheten de viser :!: Med litt trening (4-5 skudd holder helt sikkert) ville jeg gått på jakt. :D

PS den aller beste Stangskytteren brukte AG3. Men som jaktgevær er det kanskje å overdrive . . :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kimjørgen.

 

Det er de sløve knivene som er farlige. Tro meg. når du står der med en dårlig kniv og drar og sager med kniven bruker du mye mer krefter og tar i mye mer. Og når det da først glepper er sangsene for at man får veldig stygge kuttskader MEGET stor.

 

Problemet til trådstarter er ikke kniven men stress!!!

Link to comment
Share on other sites

Heilt einig med Purdey, det er sløve knivar som er værst og ikkje minst lager styggaste skadene. Derfor er det også viktig at ein ikkje gjer ungane ein sløv kniv, det er stygge greier, gje dei ein skarp Morakniv, men ta spissen og rund av på benkesliperen før du gjer den til dei.... :)

Har som Purdey slakta litt på slakteri, og det er av og til at morgenskodde og gruff fører til små kuttskader, spesielt inni bukhola på lam, ved skjæring av nyrer har eg erfart iallefall... :oops:

Måtte til legen og sjekke eit stygt kutt over fingerneglene/rota ein gong, tapa ein del tørkepapir rundt fingeren, og satte meg i bilen, i det eg svinger, så klarer eg av alle ting å kile den papirkledde fingeren i mellom rattet og dashboardet på bilen, det gjorde jo IKKJE særlig vondt..

Når eg hadde vært til legen, og han hadde lappa det sammen, kva trur du skjedde, joda akkurat det samme 1 gong til, og såret gjekk opp igjen, og silblødde på nytt.. Gjett om eg blei fornøyd... :twisted:

 

Og til deg Grimm, god betring, det er sikkert ikkje første gongen det skjer, og sannsynligvis ikkje den siste.. Men det går an å håpe. :)

Link to comment
Share on other sites

Skarpere kniv gir penere sår ja:) Passer alltid på at kokkeknivene mine er i tipp topp stand:)

 

Har du en skarp kniv unngår du at du skjærer deg, mener nå jeg. Da slipper du å bruke kraft for å kutte/skjære, noe du må med en sløv en.

 

 

Trist å høre om ødelagt avtrekksfinger, du får ordne deg med benkebørse på jakt:P

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å utbene egen tommel når jeg utbenet elglår. Måtte på legevakta å sy. 5 minutter før fikk jeg tilbud om å låne nettinghanske, men tøff som jeg var sa jeg nei takk. Jeg har jo drevet med dette i over 20 år, og bare fått småkutt.

Lærer aldrig! Kan absolutt anbefale hanske. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjør dere ikke som meg? Jeg var og slaktet sau på vestlandet her for leden og da skar jeg kolegaen min i fingern i stedet!!! Det syntes jeg var en mye bedre løsning enn og skjære meg selv!

 

HAr som Mauser68 sier jobbet mange år på slakteri og har VELDIG dårlig erfaringer med dårslige kniver. Vi liker ikke møkkete storfe!!! Man blir vâr og oppmerksom på sløve kniver etter et utallepisder med slikt hvor det bare er tilfeldigheter at man ikke har fått fatale skader!!!

 

Så min ordre til dere er og ha skarpe kniver!!! og respekter de.

Link to comment
Share on other sites

Takker for trøstens ord. :) Det hjelper jo siden jeg føler ørlite synd på meg selv, her jeg sitter og gjør ferdig terminlisten for fylkets jaktskyting med kun én hånd. Klipp og lim i Excel er klart best med to hender!

 

Når det gjelder avtrekksfingeren så skulle jeg nok få til å skyte med langfingeren om hjorten bare står der og breier seg. :mrgreen: Men å bære våpenet langt til fjells blir tøffere, og hagleskyting er nesten bare å glemme. :(

Det blir nok mest å trene bisken de neste ukene, så blir i alle fall hun lykkelig. :wink:

 

Jeg har vurdert å skaffe meg nettinghanske, men er det ikke vanskelig å holde dem rene? Det er jo så mange kriker og kroker der uhumskheter kan feste seg?

 

Å bruke sløve kniver til slakting er nok ikke en god løsning, hverken hva angår sikkerhet, hygiene eller effektivitet. Man må bare selv være like skjerpet som kniven...

 

Ellers så var det en temmelig "sammenbitt" affære å sy sammen den senen uten bedøvelse. De satt jo litt lokalbedøvelse i sårkanten til å begynne med, men dette hadde null virkning når de gikk dypere inn for å reparere senen. Kirurgen spurte selvfølgelig underveis om det gjorde for vondt, hvilket jeg benektet. Min kjekke "Det går bra!" holdning til å begynne med, ble imidlertid litt mer "Det...[hmf]...går...[aii]...braaa" etter hvert som han grov og tråklet inne i hånden. :shock::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått meg en ny Dianova diamantbryne som fungerer veldig bra. Alle knivene mine er nå veldig skarpe. Så her om dagen når jeg tok koppvasken og kjørte handa ned i såpevann kjente jeg noe som beit meg i høyre tommel. Og plutselig var hele tuppen av... Blodet spruta og Kaj på fire år ble veldig bekymret der jeg sto og bannes mens blodet spruta. Men det gikk jo bra med plaster på :D Bare utrolig upraktisk å ha en tommel som ikke virker i en ukestid...

 

Dette var rett etter at jeg hadde lest dette inlegget og gitt meg selv litt skryt for å ha vært så flink som ikke har skjært meg selv på lenge...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...