Jump to content

9,3x62 Treningskuler ?


S.O.N

Recommended Posts

http://jaktdepoet.no/ i drammen måtte det være, de har en flott katalog som du kan laste ned, finner ikke 9,3 partizan sp der, men .30 cal koster 1,10kr stk, og 9,3 kula kostet ikke så mye mer, 1,35 eller noe slikt, spiller liten rolle med noen ører fra til, han sender i en ferdig frankert "posteske", slik putt så mye du klarer i denne, porto er det same.

 

Bakdel med partizan er at de er dønn lik Lapua mega, og etter litt flytting og lagring av kuler/patroner her og der er det ikke lett og skille de fra hverandre. Fordelen er jo at man slipper å røre kuleisetteren mellom jakt og test ammo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte 100 stykker av dem partizan kulene på 285 grain.

 

Prisen var 3-4 hunde eller deromkring. Nå gjenstår det å finne riktig ladning som dytter dem så nært 800 m/s som muligt uten noen skumle trykktegn. Bruker vithavouri krutt, så er det noen som har godladninger utenpå tabellen til vithavouri, så bare kom med dem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har magasinlengde å rutte med, så går det an å fylle hylsa med Vith-550 eller N-19 eller URP.

 

Kjempehastighet, kjempesmell og kjempe-munningsflamme. Menneh.. Du bør nok opp passere 65 gr. krutt hvis det skal være noen vits.

 

Ikke noen krutt som slår hastighetspotensialet til disse.

 

Send pm. hvis du unners på noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Nå gjenstår det å finne riktig ladning som dytter dem så nært 800 m/s som muligt uten noen skumle trykktegn.

 

Hvilken 9,3 snakker vi om?

 

Hvis det er en 9,3 x 62 synes jeg dette virker som noe høy hastighet med 285 gr kuler, selv har jeg ladet mine til 690 m/s.

 

Lapua mega (fabrikk) er oppgitt til 695 m/s

Link to comment
Share on other sites

9.3x62 ja.

Blingset litt med tallene. Jeg tenkte på Norma sin 232 grain treningammo som ligger på 800.

285 graineren ligger nok noe lavere. 700-750 eller deromkring.

 

N150 er et passe krutt til tunge 9,2 kuler, VJ ladebok nr6 har tabell, tror 750 er maks for denne vekten, drøyt 700 holder i massevis til trening, min lette sauer 202 blir noe slem med 18,5g i nærmere 750m/sec i alle fall.

 

Ved å kjøpe så lite som 100 kuler blei det vel mest fraktkostnader?

Link to comment
Share on other sites

Med 286grs kuler får jeg i Saueren best hastighet med 203B=Rhino15 og N150. 750m/s er helt maks av hva jeg tror du klarer å få ut av et 62 nesten uansett friflukt og magasinlengde.

 

Sauer har 88mm magasiner og romslige kammer og kan lades lange. Jeg har fått nesten 760m/s med Oryx som virker til å gi litt mindre trykk enn Partizan/Mega i mitt våpen

 

Men prosjektet med å få mest mulig ut av en std Sauer er jo ikke helt slutt enda og jeg sikler nå på en brosj i 370 Federal Magnum. Magnum må det jo hete om det kommer fra det store landet i Vest. Her hjemme het den 9,3x66Sako. Men hylser og die sett er jo alltid mye enklere å få fatt i om en av de store over dammen finner ut at de skal lage noe av det

 

800m/s med en 286grs kule er jo det samme som en 375 yter med samme kulevekt. Vips så kan jo Saueren være med en tur etter store stuter, sinte katter og kanskje til og med en bamse om sjansen skulle by seg.

 

Alle vet jo det at 40m/s er forskjellen mellom himmel og helvete :lol:

Link to comment
Share on other sites

Magasinet måler innvendig tett på 87mm, så jeg vil si at patronen max ikke bør vere mere en 86,5mm.

Et liten sjekk på 4-5 stk av Lapua sin ferdigsydde 285 grainer måler jeg til 82,8mm +/-0,1mm.

 

Har ikke sjekket friflukt på børsa mi, men desse 285 gain kulene har jo krymperiller, så jeg hadde

tenkt i utgangspunktet å bruke den bakerste rilla da dette vil gi samme lengde som ferdigsydde.

 

Men....vist det antydes at det kan gi litt god hastighet å sette den lenger, så skal jeg sjekke friflukten,

men da får man jo også kortere hold i kula. På lapua sin 285 grainer, så er det ca. 9.3mm fra bakenden på kula til midt på bakerste krymperille.

 

Har 60cm løp, så målet er å krype opp mot 750 eller deromkring. Har N150, N540 og N550, så det er bare å velge.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk i Ql. Det kruttet som gir høyest hastighet uten seriøst overtrykk er N-19 eller N-550. Forutsetter riktignok komprimerte ladninger. Jeg kronograferte 765 ms. i Sauer med standard 9,3-pipe (56 cm. lang?)

 

Tror jeg brukte 84 eller 85 mm. col. Disse ladningene ble ikke presisjonstestet, men alt annet jeg putta i Sauer'n holdt pressisjonsmessig i godt monn, så det skulle ikke forundre meg om disse gjorde det også.

 

 

Men det er noe ekstra-arbeid for å vinne kanskje 20 ms. ift. 203B.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Litt redd for at jeg har bestilt feil nå..Bestilte partizan kula på hjemmelading.no til 3,90 p/stk eller noe rundt der, men ser at den var mye billigere hos jaktdepoet hvertfall i 30-06(1,20 trur jeg). Men fant ikke 9,3 i katalogen dems.Noen som veit hva den koster hos døm, og om døm har den? :D Ser det står noe i starten av tråden, men teksta er vanskelig å lese p.g.av alle spørsmålstegna

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Da tenkte jeg jeg kunne komme med litt tilbakemelding :) Egentlig veldig fornøyd med denne kula så langt. Grei pris så er jo fine og trene med. Presisjonen i børsa mi ( m98 med 46cm s&l løp og hard core lyddemper) er topp. Kan vel ikke si jeg har testa veldig, men fikk en kamerat til å lade for meg med n-140 krutt etter lapua mega ladedata. Var en middels lading sa han.. Samla sammen en haug med aviser og bløta døm opp. Hadde dessverre ikke mer enn ca 40 cm med aviser så satte tre brødposer fylt med vann bak og satte til slutt hele dritten foran et tre. Måtte skyte tre ganger før jeg fant igjen noen kule. Den ene jeg fant satt 2-3 cm inn i treet og veide 18 gram. Hadde en helt grei soppform, men var faktisk litt lite ekspandert. Kula var fortsatt ganske lang..

Men bestemte meg for at det holdt til rådyr hvertfall og skøyt en spissbukk med den. Knall og fall på 60 m. Kula gikk inn i fremkant av bogen, skøyt av bogbeinet og gikk gjennom hele maskinrommet før den gikk ut et stykke bak bogen på motsatt side. På inngangssida var det litt blodslått når jeg åpna bogen, men ikke mye. Utgangshullet var som en 20 kroning ca. Veldig tynt grunnlag det her, men en liten pekepinn er det jo. For min del ser jeg ingen grunn til at denne kula ikke skal fungere greit på rådyr og lignende. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en del Partizan 285 gr kuler i 9,3 av Trond Alvestad. Disse ble ladd med en rolig ladning med N-140 som gir 2250fps. Presisjonen er strålende, tre skudd går nesten hull i hull, så de er etter mitt syn ok treningskuler. Nå driver jeg og tester 250 gr Accubond som jaktkule og det blir en del forskjell i treffpunkt mellom den og Partizan kula. Det blir dermed litt styr å gå mellom jakt og treningspatroner. Jeg regner med at problemet er mindre for de som bruker 286 gr kuler til jakt. Jeg går forøvrig og håper på en 250 gr kule i samme kvalitet og pris som 286 gr Partizan kula, men det skal vel mye til før noen lager en slik. :|

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fått "testa" partizanen igjen. Rådyrkilling på 80 m. Skuddet blei satt høyt og litt bak bogen. Knall og fall. Hull som en 20 kroning gjennom hele. Lite blodslått kjøtt :) Kommer fortsatt ikke til å bruke noe annet og dyrere hvis det fortsetter sånn! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har billigkulene fått prøvd seg på 5 rev..sikkert ikke av stor interesse for folk, men poster det allikevel..

 

Alle med unntak av 1 har blitt helt greie. Utgangshullet er som på rådyra omtrent med unntak av en som jeg fikk skikkelig varminteffekt på. Det var ei tispe som fikk kula inn i brystet mens ho satt. Knyttneve stort hull i ryggen på ho og hårdotter laaaangt bak reven...

 

Men effekten er bra. Alle revene har detti i smellen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...