Jump to content

Salg av brukt løp


...

Recommended Posts

Vet at det er søknadspliktig for å kjøpe nytt løp til rifla.

Jeg kjøpte ett match løp til en rifle men nå sitter jeg igjen med ett vanlig løp som støver ned det kom med våpenet.

Det nye løpet fikk jeg eget våpenkort på, men det gammle er det ikke noe serie nummer på og fulgte som sakt med børsa.

Kan jeg selge dette fritt?

Det er gjenget for lyddemper og rustfritt, derfor var det en jeg kjenner som har samme rifle som ønsket å kjøpe pipa.

Må han virkelig slenge inn en søknad for å kjøpe pipa?

Link to comment
Share on other sites

virket bare som om de selger løp her på salgtråden fritt uten å nevne att det skal registreres først.

jeg skjønner hva du mener, men det er løpet ikke registrert på meg men ei komplett rifle med serienr i låsekassa ergo så kan jeg bytte løpet med han til det som ikke er gjenget uten at noensomhelst har oversikt over det.

så da er det ganske tullete å måtte søke om pipa spør du meg.

Derfor spurte jeg. takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Det er litt forskjellig praksis ute å går. Noen løp er registrert. Andre ikke registrert. Du har 1 rifle (med løp) og et løp registrert hos politiet. Selger du et løp til noen andre da kan det være greit få det løpet registrert over på kjøperen. Ellers kan det løpet ta opp plass i våpenkortet ditt, å du kan (i worst case scenario) bli bedd framvise det.

Link to comment
Share on other sites

da er det ganske tullete å måtte søke om pipa spør du meg
Siden du har eget våpenkort på den ekstra pipa, regner jeg med at du søkte om å få kjøpe den? Hvorfor er det da tullete at noen andre må søke om å kjøpe pipa di?

 

Man slipper å søke på ny pipe hvis man får byttet pipe hos en børsemaker. Ny pipe inn, gammel pipe ut :arrow: Alt som før, sånn juridisk sett. Kjøper du ekstrapipe, skal den registreres. Det er bare sånn reglene er.

 

Som høggern sier har det vært særskilte regler for DFS-medlemmer som skal kjøpe pipe til DFS-våpen. Antakeligvis siden de svir av en del piper i løpet av karrieren... Men hvordan de reglene er nå, etter at det sammenraskete makkverket som skulle forestille ny våpenforskrift ble vedtatt, veit jeg ærlig talt ikke. Det sto ihvertfall ingenting om dette i den utgaven som ble lansert en lørdag i fellesferien for et par år siden, noe som sånn reint formelt ville gjort en haug med DFS-medlemmer til lovbrytere over natta uten at de hadde gjort noe gæli.

Link to comment
Share on other sites

I den nye våpenforskriften er DFS unntaket fjernet.

Dvs at de også må søke på nytt løp hvis de skal kjøpe reservepipe.

Men hvis de leverer inn den gamle pipen når de kjøper ny, slipper de å søke.

 

Så nå er reglene like for alle, uavhengig av forbund og tilknyttning.

 

Dette gjelder kun ved kjøp av pipe i samme kaliber som våpenet er registrert i. Ved bytte av kaliber må det søkes uansett!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at det skal være nødvending å levere inn brukt pipe. Står ikke noe om det her:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/jd/jd-20090625-0904.html&emne=v%c5penforskrift*&&

 

§ 22. Erverv av pipe og glidestykke

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

Link to comment
Share on other sites

§ 22. Erverv av pipe og glidestykke

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut

Det jeg har merket med rødt er nøkkelinfo her. Hvis du ikke leverer inn den utslitte/brukte pipa, kan man ikke vite om du har skiftet ut ei pipe, eller om du har kjøpt ei ekstra pipe. Du kan jo prøve å gå til en våpensmed og si at du skal skifte ut pipa med henvisning til §22, men du vil beholde den gamle. Og du har ikke innvilget ervervstillatelse på våpendel:pipe. Jeg har en mistanke om hva svaret vil bli...

 

Hvis jeg skifter ut noe, så kvitter jeg meg med det gamle objektet ;)

Link to comment
Share on other sites

Siterer litt fra PODs rundskriv til forskriften:

 

Politidirektoratet understreker videre at bestemmelsen i våpenforskriften § 22 om erverv av geværpipe uten politimesterens tillatelse, utelukkende gjelder ved utskifting av piper, m.a.o. piper som skiftes fordi de er slitt, ødelagt el. Bestemmelsen om utskifting av piper uten politimesterens tillatelse kommer derfor bare til anvendelse ved utskifting av identiske piper. Bestemmelsen forutsetter således at utskiftingen ikke medfører en vesentlig endring av skytevåpenet. En slik vesentlig endring krever politimesterens tillatelse etter våpenloven § 8 tredje ledd. Det skal også søkes ervervstillatelse i de tilfelle man bytter til en pipe av et annet kaliber enn det som står oppført på våpenkortet.

 

Likeledes må det søkes om politimesterens tillatelse dersom den gamle pipen ønskes beholdt.

 

Ved systemvåpen der låskasse og pipe har forskjellige våpennr., skal begge våpennumrene føres som våpendeler som henholdsvis låskasse og pipe i våpenregisteret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...