Jump to content

9,3x62 eller .30-06??


fjerten

Recommended Posts

Jeg har 9.3 i Blaseren til elg, men 30-06 ville sikkert vært et like godt valg.

Jeg vil si det er smak og behag. Rekylen er det ikke så stor forskjell på.

Vet ikke hva ammunisjonen til 30-06'en ligger på, men vil tro det er ganske likt også.

Jeg betaler vel 35 kroner eller noe slikt for 18.5grams Lapua Mega, også er det vel 42 kroner for 21grams Oryx.

 

Går ikke så jævla mange av de i løpet av en sesong uansett. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Fjerten og velkommen hit.

 

Rekylen er ca 50% kraftigere i 9,3x62 enn 30.06 Så noe mere rekyl men ikke volsomme greier.

Pris på ammo.

Jaktmatch i 9,3x62 ca 650kr pakka 50skudd.

Jaktmatch 30.06 ca 550kr pakka 50 skudd.

Jaktammo eks Oryx.

9,3x62 ca 850kr.

30.06 ca 650kr.

Pakker på 20 skudd dette. Klart 200kr forskjell i jaktammo er ikke mye men det er stor forskjell i prisen på treningsammo.

 

Selv ville jeg valgt en 9,3x62 skulle jeg ha et kaliber kun til elgjakta. Lykketil med valget :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg ville valgt 9.3x62, med tanke på at det er eit fint storvilt kaliber og stadig meir populært og voksende i Norgen. Eg har derimot valgt 9.3x57, det er nettopp det kaliberet eg skal bygge meg ein Mauser på her no, og det er litt på grunn av at det er ein snillere kaliber enn 62`en og skal brukes på smygjakta på hjorten på opptil 100 meter..

 

Lykke til med valget uansett så blir du ikkje skuffa av dei alternativene der, dei duger begge. :)

Link to comment
Share on other sites

Min allround favoritt er 30-06(om noen skulle være i tvil), men med bruksområdet mest elgjakt, da ville jeg valgt elgveltern 9,3x62(hvis ikke 375HH eller 350RM er lovlige valg). Litt stivere ammo pris, som etter mitt syn oppveis helt av gleden ved et grøvre kaliber med tung kule, som faktisk kan få elgen til tegne for skudd. Rekylen blir nok et lite hakk hardere, men også noe tregere, noe man vender seg til etterhvert, akkurat som høyere skatt.

Link to comment
Share on other sites

30-06 er mer allround, gir mer punch enn 6,5x55. Har både 30-06 og 9,3x62, og merker jeg oftere bruker 30-06.

Men liker også 9,3x62 - selv om jeg klart merker mer rekyl. Ikke et kaliber jeg ville ligget og trent med. :D

 

6,5 kan jeg skyte så mye jeg vil med, uten å merke det. 30-06 kjenner jeg etter femti skudd og 9,3 syns jeg det er greit å slutte å skyte med etter 20 skudd. Men så skal jeg heller ikke bruke jaktriflen for å legge dekningsild, så 9,3 er helt i orden å ha i garderoben.

 

Har like samlinger med begge kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Hm., har selv og bruker kun 6,5 oryx. Har ennå ikke hatt problemer med hverken rein, hjort eller elg (første i år!). Faller rimelig kjapt alle sammen gitt... :wink:

605,- for oryx'n (20stk) og 375,- for match'n (50stk) sist jeg handla (i fjor)

Hadde også en 30-06 men er trives adskillig bedre med 6,5 både med tanke på pris på amo og bruksområde. :)

Link to comment
Share on other sites

Skal du velte elg og ikke strekke deg over 200 meter skuddavstand så velger du 9,3x62.

Hvis du regner med å skyte endel over 200 meter så velger du .30-06.

Ganske enkelt. :)

 

Selv har jeg aldri følt behovet for tunge 18,5 grammere i 9,3 og skyter derfor konsekvent med 15 gram Oryx.

Med litt trening kan du ta ned en skadeskutt elg over 200 meter også, men det er ikke anbefalt som førsteskudd.

 

Hva angår rekyl så er det mer "dytt" i 9,3 enn i .30-06, men litt "rundere" liksom.

Og den "Dansken" skal være ganske lett for at det skal bli ubehagelig å skyte storviltprøven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok de 15 siste prøveskuddene og storviltprøven med 9.3 i år,

men begynte å kjenne det da selv med tykk jakke.

 

Er helt sikkert forskjell på hvor ille folk synes rekyl er, men etter 20-30 smell med 9.3'n i en

lett Blaser har jeg i alle fall begynt å få nok. Tror verdien av treningen blir noe forringet utover det,

selv om det naturligvis er overlevelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok de 15 siste prøveskuddene og storviltprøven med 9.3 i år,

men begynte å kjenne det da selv med tykk jakke.

 

Er helt sikkert forskjell på hvor ille folk synes rekyl er, men etter 20-30 smell med 9.3'n i en

lett Blaser har jeg i alle fall begynt å få nok. Tror verdien av treningen blir noe forringet utover det,

selv om det naturligvis er overlevelig.

 

Skjønner ikke hva du snakker om. Har skutt jaktfeltrunder med 9,3-en min. Ikke noe problem det. Tror 06-en er like lei. Litt spissere rekyl i den.

Men nå sitter eller står jeg løypene. Jeg tar ingen av holdene liggende. Det trøkker litt.

 

 

9,3 kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

begge virker bra på elg det er det ingen tvil om, Bruker 9,3-62 selv og bytter den ikke bort i noen 3006. Rekylen som enkelte drar fram om 9,3 er jo så overdrevet som bare det. børsa mi veier rett over 3kg med kikkert og så klart den dytter men det vil en 3006 gjøre og om du lader med for eks hornady 220gr rn kula og maks fart. Har og en 300winmag, der prater vi ubehagelig rekyl både kjapp og mye dytt. jo mer rekyl jo mer burde du trene med rifla for at du klarer og hanskes med rekylen.

hjelper ikke med aldri så tung og diger kule om du skyter elgen i skinka, skudde skal sitte i vital del

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at folk syntes 9,3 er et bra kaliber til elg. Tror jeg heller mest over på den, så blir det nok handel snart skal du se. Det ble sagt at 9,3 er et voksende kaliber i populæritet i norge, hvis det er sant vil det jo si at det blir mer tilgjengelig og gunstigere ammo i fremtiden? Kanskje den økende villsvinstammen vil være med på å gjøre det enda mer populært? Har hørt at det skal være god medisin for svin og. Takker for alle svar som har kommet :D

Link to comment
Share on other sites

Til ren elgjakt hadde jeg gått for 9,3 med demper. Blir da en svært behagelig rekyl.

Rihno leverer 230 grs kuler i 9,3, og da kan den bli ganske flattskytende også, sjøl om tverrsnittsbelastninga og BC blir relativt lav.

 

Men som universalkaliber er nok 3006 noe av det mest kurante som finnes på markedet.

Link to comment
Share on other sites

@Æne - handler nok om ladningen, når det gjelder opplevelse av rekyl i 9,3x62. Jeg skyter med 18,5g/285 og 21,1g/325 Oryx, og det er ikke noe jeg ligger og banker i lengden.

 

Har .243, 6,5x55, 30-06 og 9.3x62 - hver til sitt bruk, alle meget bra. Ellers er det greit å være klar over kaliberkrypet vi lever gjennom, det blir grøvere og grøvere! Snart skyter vi vel svartkruttkaliber med moderne krutt, om man vil være kar.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en SR1 Merkel halvautomat. Bør jeg kjøpe den med .308 eller 9.3?

Jakter kun elg. Kunne tenkt meg å kansje jakt rein oppi fjellet om noen år også...og de må jo plukkes på litt avstand. Kansje jeg heller bør skaffe meg en Steyr Scout til det i .308

 

Jeg vil ha en patron som kan droppe elgen på korte og lange hold. Har til nå mest sittet på post og hvor elgen kommer som et tog i fart på 20-50 meters hold.

 

Hva bør jeg velge? 9.3x62 eller .308????

Link to comment
Share on other sites

Siden det er ett nytt løp til Schultz'en du skal handele så er det rimelig å anta at du har ett kaliber i den fra før. Hva dette er er jo for såvidt av interesse siden det gjør det mulig å synse :wink: om hva som gir mest komplementære egenskaper til det du har fra før.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har lurt på akkurat det samme før - 9,3 eller 30-06. Jakter mye elg og har hittil brukt 6,5x55 som i og for seg er et fint kaliber og som jeg har felt flere elg, rådyr og rev med. Tenker å investere i systemvåpen (antageligvis Blazer R93) og har da lyst til å prøve 9,3 og evt kjøpe til et finere kaliber siden til bruk på f.eks toppfugl, rev osv... Mange mener jeg bør gå for demper ettersom det er så behagelig og skyte med, men jeg liker tanken på å ha et lettere og smidigere våpen som det fort blir uten demper. Det gjør det også mindre problematisk og ta våpenet over grensen til for eks grisejakt! Har kommet til at jeg vil prøveskyte med en 9,3 før jeg tar valget.

 

Lykke til med valget ditt og skitt jakt :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...