Jump to content

Poleringspasta/ Slipepapir for konvekssliping.


DocCP

Recommended Posts

Hei. Har sittet og lest om knivsliping / bryning til øyet er stort og vått. I amerikanske artikler om konveks-sliping snakker man om green compound. Jeg forstår at dette er enten pasta eller voks som kan smøres inn i en lærreim for å ta råeggen.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i slikt her hjemme??

Hvor kjøper dere andre ekstremt finkornet slipepapir??

Link to comment
Share on other sites

:D

Tusen takk. En telefon til Jensen var avklarende og veldig både hyggelig og lærerik. Han har grønn poleringspasta i tillegg til sandpapir i korning ned til 2000 og det bør vel holde fint tror jeg. Anbefalte forøvrig aluminiumsoxyd-pulver fra apoteket for den siste finish ved polering av eggen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Den grønne slipepastaen som blir nevnt er nok denne:

http://www.leevalley.com/wood/page.aspx ... at=1,43072

som skal være 0,5 mikro meter kromoksid partikler.

 

Kornstørrelse, type slipemiddel og farge vil variere mellom produsentene, men tror hvit er mye brukt "fargekode" på finpolering med aluminiumoksid partikler.

 

Poleringspasta vil ikke fungere likt som et bryne eller slipepapir da partiklene ikke sitter fast på underlaget.

Polerpartiklene vil ikke lage like dype riper, og en polerpasta som er grovere enn et bryne/slipeark vil kunne gi finere overflate.

 

Jeg bruker en slipepasta som skal være 220 korning, som blir 70-75 mikro meter. Fordelen med en grov pasta er hurtigere polering og dermed mindre fare for overpolering og runding av egg.

 

Disse selger endel forskjellige slipepastaer, for de som vil teste ut:

www.schmidtspolermedel.se

Norsk importør er:

www.lyshaug.com

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har sittet og lest om knivsliping / bryning til øyet er stort og vått. I amerikanske artikler om konveks-sliping snakker man om green compound. Jeg forstår at dette er enten pasta eller voks som kan smøres inn i en lærreim for å ta råeggen.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i slikt her hjemme??

Hvor kjøper dere andre ekstremt finkornet slipepapir??

 

www.knivmaker.net

 

Rudolfstroppen har slikt belegg på poleringsiden, på slipesiden er det noe annet. Dine bønner er hørt, kjøp en Rudolfstropp og verden blir aldri den samme. Jeg har nå slipt alle mine kniver om til konveksegg med denne(fra Tormek sin hulslip) og knivene er livsfarlige 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en slipepasta som skal være 220 korning, som blir 70-75 mikro meter. Fordelen med en grov pasta er hurtigere polering og dermed mindre fare for overpolering og runding av egg.

 

Tror jeg har klart å overpolere eggen på en kniv før, den mister "bettet" ikkesant? hvorfor skjer det?

Link to comment
Share on other sites

Metallurg,

Du polerer da ikke med #220. Om ikke du bruker et "mykt" slipemiddel? Noe kromoksid muligens er? Normalt skiller en mellom sliping og polering, der sliping er (hovedsakelig) å fjerne materiale, mens polering (hovedsakelig) er å deformere sporene etter slipingen for å oppnå glattere overflate? #220 er forresten 63 eller 65mikrometer.

(utgangspunktet for # er antall masker per tomme i en sikteduk, men siden trådtykkelsen kan variere, og sikteduk på 10mikrometer er helt teoretisk, er det laget standarder og en har gitt # til korninger som i praksis ikke kan siktes)

 

Finkornet sandpapir kjøper du på jernvarebutikken (jeg har ennå 3kg vareprøver), du finner ned til #2000 og #2500, som tilsvarer gjennomsnittlig kornstørrelse på 10.3mikrometer og 8.4mikrometer etter en standard, den vanligste for sandpapirkorninger.

Sandpapir korninger er spesifisert med en håpløst smal fordeling, fra et produksjonssynspunkt.

Løse korninger følger en annen std. og er for det første mye bredere fordelt om median kornstørrelsen, D50 (som ikke er gjennomsnittet, men halvparten av vekten av prøven er større partikler og halvparten mindre, enn D50)

Her kan #1200 være 3mikrometer

 

Det er 3 standarder, minst, og de avviker mer fra hverandre jo finere pulveret blir,

 

Fargen på korningen følger stort sett av produksjonsmetoden eller av overtro, et eksempel er Nortons grønne slipeskiver, de er mye dyrere å lage (renere karbid) og faktum er at de sliper dårligere i alle vitenskapelige tester - folk har likevel mer "tro" på de grønne enn de svarte...Knuseprosessene avgjør også kornformen og den vil innvirke på kuttegenskapene.

Aluminiumoksid er egentlig hvitt, men kan være gult eller rødt avh. av forurensinger.

Svart sandpapir er oftest SiC, mens gult og rødt er Al2O3. Gråhvitt veldig fint papir kan være SiC.

 

K

(eks. Saint-Gobain Ceramic materials, Grains and Powders)

Link to comment
Share on other sites

Både sliping og polering gir materialfjerning.

Man kan også få en poleringseffekt ved å gni stål mot stål, og da er det en deformasjon av overflaten.

 

I Europa er FEPA mest vanlig "P#XXX", i USA ANSI/CAMI. Disse er omtrent like opp til 180, og forskjellene blir større etterhvert som korninga går ned.

 

I følge tabellen jeg fant først så var 220 ca 75 mikron, men fant en annen som sa ca 60 mikron. Produksjon vil selvsagt ha mye å si på størelsesfordelinga i middelet, men en kornstørrelse eller standard gir en grei pekepin.

Voksen jeg bruker en korund-basert (aluminiumoksid). Partikkelkorninga var den produsenten oppga når jeg kontakta de. Hittil har jeg vært mest fokusert på at den har gitt et bra resultat på kort tid.

Hadde en plan om å sammenligne endel forskjellige vokser, men ikke kommet så langt.

 

Grunnen til at så store partikler kan gi en poleringseffekt er at de ikke sitter fast på underlaget, og vil rulle og presses ned i underlaget (lær, filt, tøy osv.), i motsetning til slipeskiver og papir.

 

For de som vil fordype seg i sliping/polering er denne ikke så dum:

http://www.scribd.com/doc/10044505/Expe ... -Verhoeven

Link to comment
Share on other sites

Både sliping og polering gir materialfjerning.

Man kan også få en poleringseffekt ved å gni stål mot stål, og da er det en deformasjon av overflaten.

Ingen tvil om at vi er enige, men jeg var bare overrasket over at du kunne få "polering" med #220, men det er mulig jeg forveksler med #60, som er 220mikron omtrent (om jeg husker rett igjen).

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, ble jo skeptisk selv når jeg fikk høre om korninga på voksen. Men det var noe jeg fikk anbefalt fra en som slipte endel eggverktoy. En nabo som sliper frisorsakser testa den mot en finpolervoks (ultrapol 76), og fikk ønska resultat betraktelig fortere med denne grove.

 

Prisene på disse ligger på ca 100,- for en blokk på rundt 1 kg, sa burde vere overkommelig for de som ønsker å teste ut. Har en plan om noen kornstorrelse og overflate tester selv, men er å få tid...

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå har det virkelig blitt interessant. Kan da meddele at jeg har fått meget god erfaring med Rudolfstroppen som jeg har anskaffet i fin og grov variant. Har hatt Tormek-egg som utgangspunkt for så å konveks-slipe og polere enten med stroppene eller en kombinasjon av slipepapir fra #600 ned til #2000 på musematte. Begge deler funker og helt perfekt blir det når man da polerer ferdig med Barks-River compund på lær, evt finpolering med Aluminiumoxyd-pulver (hvitt) på lær. Det er åpenbart mange veier til målet om en kvass egg med bett, men som en enkel og sikker metode som er lett å få til er nok Rudolfstroppen(e) lettest å anbefale. For videoer som beskriver musematteteknikk og stroppng med poleringspasta / compound kan man gå hit: http://www.knivesshipfree.com/pages/Sharpening-Videos

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...