Jump to content

Vin til Lam - din favoritt


300kongen

Recommended Posts

Lammestek står på menyen i dag, og i den anledning har jeg rotet gått inne i kjelleren. Og langt der inne lå de, en halv kasse med disse:

 

normal_DSC00181.JPG

 

Og jeg må innrømme, sitter nå og småsmaker litt på denne, at tiden har gjort den godt. Den har kanskje ikke enormt mye mer å hente på å ligge lenger, skulle i og for seg mangle på denne vinen i en alder av 19 år, men det er neimen ingen fare med den heller. Her er det taniner så det holder, her oser det av klassiske Bordeaux-toner i duften pakket inn i en pen bruk av eik. En svært mørketrød tone i den enda, og en ettersmak som ligger lenge og koser seg i ganen. Dette er vin slik den en gang ble laget i Bordeaux, og ikke preget av det moderne eike-hysteriet som dessverre preget for mange av de store slottene i dag. Skal ikke ta den debatten nå, men jeg må innrømme at det finnes få Bordeaux-flasker i min kjeller som er produsert i vårt årtusen. Til de som måtte være intressert, denne vinen tåler fremdels noen år på langs, alltid vanskelig å gjette hvor mange men jeg tror ytterligere 5-10 år ikke er noe problem - men som nevnt, jeg tror heller ikke den henter så mye på å få ligge så lenge selv om det selvsagt hadde vært intr. å se hvordan den faktisk utvikler seg videre. En flott Bordeaux av den gamle sorten når vi snakker om St. Julien.

 

Som tråden antyder, favorittvin til lam, så er dette en av mine. I hvert fall i år. Selv om jeg normalt sett er en Piemonte og Rhone tilhenger, så går jeg altså ikke av veien når jeg finner den rette Bordeaux heller, samt en og annen flott Bourgogne heller - men i mine øyne er det mer magert vilt enn lam.

 

 

Så, hva er din(e) favoritt(er) ?

Link to comment
Share on other sites

No er eg langt i frå verken vin kjennar eller entusiastisk med viner. Men eg likar stort sett kraftige, runde, fruktige viner til vilt og lam. Santa Rita 120 Cabernet, eller Coto De Imaz er iallefall gjengangere her i huset. I dei siste åra så har alt frå Jakobs Creek til Marques de Caseras som er helst kjente viner frå hotellenes sortiment vært gjester her i huset..

Eg må sei at Franske og Italienske vinar stort sett alltid har skuffa meg, men det er ikkje vinens skyld, det er vel heller min feil og feil valg som skal stå for det. Men dei eg har valgt har vært tynne, helst syrlige viner. Man Chilenere og Spanjoler har som regel alltid innfridd mine krav. :)

Link to comment
Share on other sites

Men eg likar stort sett (...)

 

Det er dette som i mine øyne er det viktigste når det kommer til vin sammen med mat. Hva DU liker. Å drikke noe som andre syntes er godt, men som du selv knapt kan fordra ser jeg ikke poenget med for å være helt ærlig. Å smake ofte gjør kanskje noe med preferansene, ,men til syvende og sist handler det om hva som gir deg den opplevelsen du finner god. :)

Link to comment
Share on other sites

Til lam er jeg blodfan av gode Bordeauxer, gjerne Medoc. Og jeg ville nok ikke akkurat rynket på nesa hvis jeg ble invitert på den St.Julien'en din. Sånt koster dessverre skjorta på polet for tida og er - objektivt sett - ikke verd pengene, men det dr*ter jeg i 8) Ellers synes jeg også en god toscaner, gjerne en Montalcini, passer utrolig godt hvis jeg lager rosmaringrillet lamme"biff". Jeg ser ofte at spanske viner anbefales til lam, men det er jeg ikke like begeistret for. Men som du selv sier: Man skal kun og blott bry seg om hva man sjøl liker, ikke hva som er "riktig" ifølge boka. Og ja, jeg er dessverre belemret med en litt dyr og snobbete vinsmak :oops:

 

Ellers, hvis lammet er saltet, tørket og dampet - eventuelt bare saltet og kokt - og serveres med kålrabistappe, drikker jeg gjerne norsk byggmaltvin med humle pluss norsk potetvin med karve til lammet ;)

Link to comment
Share on other sites

Har akkuratt hatt en bedre biffmiddag, med tilhørende vin.

Det ble en Faustino I ikveld.

Denne passer faktisk også meget bra til lam!

Ellers er nok mine favoritter disse to:

Allozo Tempranillo Gran Reserva 2002 Helst en 2000årgang, men den får man ikke på polet lenger, ser jeg...

Gran Coronas Reserva 2005/2006

 

Linkene er klikkbare, og bringer deg rett til vinmonopolets netttbutikk.

Dette er ment som en service til de som ønsker å prøve en av disse, eller bare lese mer om dem.

;-)

 

Jeg er, som Mauser68, stor fan av spanske viner.

Særlig viner fra området rundt Barcelona, Penendés-distriktet.

Klassikere fra Rioja er også blandt favorittene!

Franske må være skikkelig dyre før de faller i smak her i huset.

Og jeg drikker lite av viner som er "greie nok"!

Jeg betaler heller litt ekstra og får noe jeg liker.

Link to comment
Share on other sites

Tar gjerne et dypdykk i kjelleren din 300kongen hvis det ligger slike skatter gjemt rundtomkring. Vellagret Bordeaux er jo et skikkelig sikkerstikk til lammet. Synd de gjennom mange år nå har priset vinene sine hinsides forbi akseptabelt nivå. Det blir da for skjelden at jeg har mulighet til å drikke Bordeaux på Langoa Barton-nivå. Til lam ellers synes jeg det er mye forskjellig som kan passe. Mye avhenger jo også av saus og tilbeør. Betakker meg for de mest klisne og overeikede spanjoler og australiere.

 

Har du forresten smakt broren? Château Léoville Barton?

Link to comment
Share on other sites

Ellers, hvis lammet er saltet, tørket og dampet - eventuelt bare saltet og kokt - og serveres med kålrabistappe, drikker jeg gjerne norsk byggmaltvin med humle pluss norsk potetvin med karve til lammet ;)

 

Om du noen gang skulle trenge en vin til julematen vil jeg varmt anbefale denne:

Vidigal Reserva 2004

Herlig smak av bær og krydder, en vinner også på egenhånd...

Link to comment
Share on other sites

vin til julematen
Tja, til ribbe, pinnekjøtt og slikt synes jeg personlig at det passer best med norsk drue. Til pinnekjøttet drikker jeg gjerne Hansa Fat (lett fylde, balansert humlebitterhet) og Polets Smaladram (klar, ren smak med markant karvepreg). Til ribba foretrekker jeg Gammel Reserve (middels fyldig med smak av karve og anis) samt foreksempel Frydenlund Fat (litt fyldigere, moderat maltpreg med krydret humlearoma). Ellers kan jeg anbefale Den Nøgne Øs juleøl, eventuelt Ringnes' Julebokk om kvelden når man skal kose seg og ikke er alt for mett. Til julerypa drikker jeg gjerne en Bourgogne (hvis jeg har noe modent nok i kjelleren) eller en god Rhone (Hermitage, Crozes-Hermitage, Gigondas).

 

Vidigal Reserva 2004
Den er ikke dårlig, den der. Men - igjen snakker vi personlig smak - dessverre er jeg ikke begeistret for portugisere. Jeg vet godt at de ofte gir mye vin for pengene, men så var det det der med hva man sjøl liker best. Til bacalao drikker jeg gjerne portugisisk, men ellers kjøper jeg som regel fransk eller italiensk.

 

Men nå er vi offtopic... :oops: Altså, norsk vin som passer til lam i jula: God Gamal Smaladram. Aroma av sitrus, anis, karve og fat. Lett og med en klar smak, men likevel kraftig/skarp nok til å matche saltet og fettet i lammet.

Link to comment
Share on other sites

Sånt koster dessverre skjorta på polet for tida og er - objektivt sett - ikke verd pengene, men det dr*ter jeg i 8)

 

Min har heldigvis ligget i kjelleren i nesten 10 år, tror jeg ga under 200,-/flaske i sin tid - men jeg stod i lang kø da det lokale polet hadde fått ei kasse inn. Jeg tok halvparten, noe som var et dypt innhugg i studentøkonomien på den tiden... :mrgreen:

 

Ellers synes jeg også en god toscaner, gjerne en Montalcini, passer utrolig godt hvis jeg lager rosmaringrillet lamme"biff". Jeg ser ofte at spanske viner anbefales til lam, men det er jeg ikke like begeistret for.

 

Her er vi veldig på linje i forhold til de spanske, jeg er heller personlig ikke superbegeistreit for de spanske til lam. For meg blir det fort litt mye eik, litt overdrevet gjerne, og da blir det for mye for min smak. En Murieta derimot - da kan også jeg gå for de spanske. Men som nevnt innledningsvis syntes også jeg diverse Toscanere passer ypperlig, selv om min absolutte favoritt fra Italia vil være å bevege seg inn i Piemonte.

 

 

Har du forresten smakt broren? Château Léoville Barton?

Det har jeg, men jeg har aldri smakt de paralellt dessverre. Brorer er i mine øyne hakket mer "elegant" om man kan uttrykke det slik. Men broren er vel gjerne priset til dobbel pris, akkurat det vet jeg ikke om det er verdt helt objektivt, men Leoville er absolutt en ypperlig vin selv om også den har litt igjen helt opp.

 

 

Tar gjerne et dypdykk i kjelleren din 300kongen hvis det ligger slike skatter gjemt rundtomkring

Det ligger noe skatter der absolutt samlet over lang tid, men som du sikkert skjønner så foretrekker jeg den "gamle" Bordeauxstilen fremfor den nye stilen av gjerne mer "hurtigmodne" og eike-overdrevne viner. Dom. de Chevalier er jo et hederlig unntak hva angår Bordeaux - og den finnes også i kjelleren på 1988 og 1989 årgang blant annet. Det pumpes stadig ut bra viner i gammel stil fra dette slottet.

 

Om en skal trekke fram selve rosinen i pølsa, så er det vanskelig egentlig. 1959 fra Murieta (Ygay Gran Res) eller La Tache (95 eller 96 uten at jeg husker helt sikkert). Vinene er i grunn så ekstremt forskjellige i stil og karakter at det er vanskelig å sette opp mot hverandre, men det er perler det voktes litt ekstra over. Er i grunn ikke det verste studielånet gikk til det sett i etterkant... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Min har heldigvis ligget i kjelleren i nesten 10 år, tror jeg ga under 200,-/flaske i sin tid - men jeg stod i lang kø da det lokale polet hadde fått ei kasse inn. Jeg tok halvparten, noe som var et dypt innhugg i studentøkonomien på den tiden... :mrgreen:
Kjenner til den. Jeg husker ennå da jeg hadde klemt inn to flasker Ch. Talbot i budsjettet og sto nedi Kjøpmannsgata med lang nese fordi det var tomt. Men så sto det tilfeldigvis en 1983 Mouton-Rotschild oppå hylla som kostet omtrent like mye som de to Talbotene jeg ikke fikk kjøpe. Sånn rundt en fire-fem Camillaer. Den ligger ennå i kjelleren i påvente av at jeg får komponert sammen en middag som den fortjener, og jeg har ærlig talt ikke våget å sjekke hva en sånn en koster nåfortida. Forresten er det samme greia med etpar flasker Palmer og en liten håndfull halve Suduiraut'er...
Link to comment
Share on other sites

Hos meg går det mye i Piemonte, dvs Baroloer og Barbarescoer. Produttori del Barbaresco sine Riservaer, kanskje spesielt Moccagata er fantastiske og en sikker vinner til lam. Ellers er Rivetto sine viner gode og jeg har et spesielt forhold til de siden jeg har bodd på vingården, men de er gode piemonteviner til prisen.

 

Ellers er jeg glad i Bordeaux til lam. I forholdet pris v.s. kvalitet er Ch. Mercier prestige et godt valg, men ikke på høyden med mange viner i 1855-klassifiseringen. Av de siste av de jeg har prøvd er Ch. Pontet-Canet og Leoville Poyferre gode valg.

 

Men felles for Baroloer, Barbarescoer og Bordeaux er at de trenger noen år i kjelleren før de viser seg fra sin beste side....

Link to comment
Share on other sites

felles for Baroloer, Barbarescoer og Bordeaux er at de trenger noen år i kjelleren før de viser seg fra sin beste side....
Man kan finne enkelte Crus Bourgeois over lavalderen både av OK kvalitet og til en grei - for Bourdeaux - pris hvis man leiter litt på polet. Men det er jo litt gambling, man kan ha uflaks med Bourdeauxene mhp pris kontra kvalitet, enkelte av dem er mer overpriset enn andre ;)
Link to comment
Share on other sites

Vil nesten driste meg til å si de fleste er overpriset. Noe av problemet for Bordeaux sånn jeg ser det er at også dette vinområdet har blitt litt vel amerikanisert med påfølgende mye bruk av eik, og med et forholdsvis kapitalsterkt amerikansk marked har det, i mine øyne, blitt mange dyre og forholdsvis dårlige viner derfra - dessverre. Jeg ser jo poenget med bruken av eik og nye produksjonsmetoder, men jeg liker alikevel ikke resultatet rent smaksmessig. Noen hederlige unntak finnes heldigvis. Når man i tillegg har personer som Robert Parker som hauser opp et marked til høyder som ikke ligner noe som helst, og med en smak som favoriserer de amerikanske, så har han jo en viss påvirkningskraft på markedet.

 

Som en liten digresjon er jo f.eks. Ch. Le Pin som gikk til priser hinsides enhver fornuft en periode, hovedsaklig fordi japanere kjøpte opp den lille produksjonen som fantes. Men faktum var jo at japanerene ikke hadde så veldig stor sans for vinen, men å blande den halvt om halvt med Cola var en ektremt populær drink blant nyrike japanere. Vinen oppnår fremdeles solide priser, men det er mer pga den faktisk kvaliteten, som er høy, og ikke en vanvittig skjev fordeling mellom kjøp og salg.

 

Har rotet litt i gamle smaksnotater i dag, og en av de beste opplevelser jeg nok har hatt vinmessig til lam er nok 1991 J.L. Chave sin røde Hermitage. Selvsagt håpløs å få tak i idag, men ut i fra notatene mine var dette en høydare - ikke bare vinmessig, men også til selve maten. For de som måtte komme over pent behandlede slike flasker - det er bare å kjøpe det man måtte ha råd til...

Link to comment
Share on other sites

Vil nesten driste meg til å si de fleste er overpriset.
Dessverre må jeg si meg enig. Som jeg har sagt før: Bordeaux gir objektivt sett - i den grad man kan snakke om objektivitet i noe så subjektivt som smak - veldig lite go'smak pr. krone sammenlignet med de fleste andre distrikter. Men så er det noen suckers blant oss som "må ha det, bare må ha det"... :oops:

 

Og av og til har man flaks 8)

Link to comment
Share on other sites

... gitt at man ikke roter seg inn i "verstingene" der også. Gaja koster jo sitt, men er blitt en litt fallen stjerne sånn jeg vurderer det, men jeg håper fortsatt at vi ikke ser en tilsvarende amerikanisering av vinene i Piemonte også. Men at det finnes mye fantastisk vin herfra til betydelig hyggeligere priser er det ingen tvil om.

 

Apropo Italia - Quintarelli er vel min favoritt uansett vin fra Italia. Ikke nødvendigvis noe slager til lam akkurat, men de vinene er bare fantastiske.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Drar opp igjen en litt eldre tråd av to grunnen - en at jeg etterhvert har drukket mer og mer gode Burgundere til lam, selv om det setter litt mer krav til sausen gjerne, men også fordi jeg syntes jeg gjenoppdager dette området så til de grader for tiden, ikke minst bruksområdene. Dessuten, påsken nærmer seg jo med stormskritt og en ny "lammesessong" er i emmingen. Området er nok, som vi er inne på med Bordeaux, til tider svært dyrt, men det finnes fortsatt noen perler innemellom selv om det stort sett koster. Men man finner tross alt (i mine øyne) oftere bedre viner til 4-500,- her enn man gjør i Bordeaux.

 

Min neste vin er den som er avbildet under - den har ligget leeeeenge i kjelleren, og for de som kjenner til den er dette fra Burgunds minste Grand Cru vinmark på kun 0.85 hektar, på grensen til Romanee-Conti i øst og Richebourg i nord. Stort sett umulig å få tak i, men av og til har man litt ekstra å feire og da kommer slike flasker fint til nytte. Men min påske tror jeg i år skal stå i Burgunds ånd, smaksnotater kommer nok om det interesse for det.

 

normal_La_Romanee_1989.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noe av problemet for Bordeaux sånn jeg ser det er at også dette vinområdet har blitt litt vel amerikanisert med påfølgende mye bruk av eik, og med et forholdsvis kapitalsterkt amerikansk marked har det, i mine øyne, blitt mange dyre og forholdsvis dårlige viner derfra - dessverre. Jeg ser jo poenget med bruken av eik og nye produksjonsmetoder, men jeg liker alikevel ikke resultatet rent smaksmessig. Noen hederlige unntak finnes heldigvis. Når man i tillegg har personer som Robert Parker som hauser opp et marked til høyder som ikke ligner noe som helst, og med en smak som favoriserer de amerikanske, så har han jo en viss påvirkningskraft på markedet.
Det var en interessant artikkel om akkurat dette i fredagsbilaget til DN fredag før palmesøndag. De skrev om "parkeriseringen" av Bordeauxviner og hva dette betød for tap av terroir for vinene. Verd å lese.

 

Artikkelen finnes forresten online også: http://www.dn.no/d2/mat/article1865905.ece

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så denne ja, og leste den med store glede. Jeg har alikevel mine tvil om det kommer til å skje noen stort med dette riktignok, så det er nok bare å innse at beholdningen av Bordeaux-viner fortsatt vil synke i min kjeller. En får bli flink til å fylle opp med andre ting, det er fortsatt områder igjen som holder på det gamle heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det påske 300kongen! Hvordan går det med vindrikkingen og smaksnotater fra Bourgogne-vinene?

 

 

Beklager litt sent svar, men det ble ikke like mye vindrikking som ønsket. Vinen jeg linket til derimot ble drukket den, og den er i grunn ikke så enkel å beskrive annet enn at den må oppleves... :mrgreen: Riktignok hadde nok denne -89'n ikke mye å hente på å ligge horisontalt lenger. Det var fremdeles bra med frukt, syre og struktur i vinen men det er ikke vinen jeg ville hatt veldig fet saus til akkurat. De normalt så fruktige pinot-aromaene var erstattet av mer modne/råtne frukter. Litt synd at det var min siste flaske på årgangen, men jeg har noen flasker -95 liggende, heldigvis.

 

Et lite "billigtips" hva angår Burgund om dagen, Bourgogne Pinot Noir -07 fra Rossignol. Slike viner er aldri enorme, men til prisen her i Norge så er dette verdt å ta med seg hjem - særlig siden vi snart entrer sommeren og rødvin kan drikkes "litt kald". (diverse 1. cru fra samme kar er også verdt å smake, men de koster noe mer og trenger gjerne litt tid også)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

På tide å sparke liv i denne tråden igjen også kanskje?

 

Rhone blir liksom aldri helt feil, årets første lam ble drukket med Chateau Neuf de Pape fra La Nerthe, Cuvee de Cadettes -95. For de som måtte sitte på en slik, eller flere, det er ingen bråhast å drikke de opp men de er absolutt i drikkbar tilstand pr. nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...