Jump to content

"Håndgamasjer" på jakka - tull eller fornuft?


Sako 30-06

Recommended Posts

Sååå fornøyd i dag, rakk å få tak i ei Helsport-dunjakke på 50% lokketilbud på XXL i morges før de var utsolgt i min størrelse. Den skal nok bli god å bruke som varme-/rasteplagg på vinterjakta og eventuelt i skibakken, tenker jeg. Men jakka hadde noen merkelige, tynne "håndgamasjer" - som Helsport kaller dem. Innebygget pulsvante i ermeåpningene, i en tynn, elastisk kunstfibervariant. Så langt kan jeg ikke se særlig mange fordeler, men derimot en del ulemper med en slik løsning. Hvis jakka skal trekkes utenpå ymse mellom- og skall-lag - gjerne mens man ennå har votter, hansker eller vanter på hendene - kan jeg ikke forstå at dette kan være til annet enn plunder.

 

Så: Før jeg finner fram saksa og voldtar jakka, tilogmed før jeg har brukt den, kan noen forklare meg hvorfor jeg ikke bør gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke tar feil så ser det som er tynnt, forlenget kunststofferme med et tommelhull?

Fordelen jeg ser med dette, er i skibakken. Dersom du tryner heftig i løssnøen, så forhindrer du at snø kommer opp i ærme. Hadde dette på noen av jakkene mine, men kuttet det av.

Funker mye bedre disse "gamasjene" på mellomplagget. F.eks fleecen. :)

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke tar feil så ser det som er tynnt, forlenget kunststofferme med et tommelhull?
Du tar ikke feil. Det er nettopp dette det er.

 

Fordelen jeg ser med dette, er i skibakken. Dersom du tryner heftig i løssnøen, så forhindrer du at snø kommer opp i ærme.
Jeez, er det virkelig folk som kjører ski med ei diger dunjakke? :shock: Sjøl foretrekker jeg ei skalljakke med snøskjørt og et passende antall mellomplagg under. Myye bedre egnet. Dessuten, man bruker da en hanske eller vott som går oppover underarmene utapå jakka, eventuelt ei jakke som kan strammes godt rundt håndleddene?
Link to comment
Share on other sites

Såklart renner folk i dynjakker i bakken, er da mote :mrgreen:

 

Er ellers helt enig med deg! Skalljakke med snøskjørt er hva jeg og foretrekker, sammen med gode votter som går godt opp på underarmen.

 

Så for min del, kan du bare klippe i vei. Men pass på hvordan dette er sydd. Slik at du ikke klipper opp en åpning til stoffet. Hadde en jakke der dette skjedde, fordi kunsstoffet kun var sydd på ene siden. Måtte frem med nål og tråd da, men det funka det også..

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvis jeg ikke er helt ute å kjøre så har du kjøpt jakka "Fimbul down", eller noe i den duren? Fikk selv grabba til meg en sånn på XXL i fjor, og er forsåvidt fornøyd med jakka, men vær litt obs på sømmene - min har en tendens til å "lekke" fjær i enkelte av sømmene.. :roll:

 

Mtp. de "håndgamasjene" har de vel kanskje ikke den helt store nytten om du ikke bruker den som nevnt ovenfor - på ski i løssnøen.

De kan dog bidra med litt varme i glippen mellom hanske og jakke hvis du kun har små hansker som ikke kan trekkes over jakken.

Savnet blir nok ikke nevneverdig stort om du velger å klippe de bort, men hva med å vente til du har brukt den litt, det kan jo være at du liker konseptet? ;)

Link to comment
Share on other sites

Har også sånne "hånd gamasjer" på dunjakka mi. Synes ikke noe om dem jeg heller, men tørr ikke begynne å klippe i det tynne stoffet. Bretter det heller inn over armen når jeg har fått på jakken. Har en liten fordel da, greitt å bruken den når det er dritt kaldt ute, å du har glemt votter, å ikke gidder å ha hendene i lomma.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...