Jump to content

Aimpoint til dobbeltrifledrilling: 2 eller 4 MOA?


Kiwi

Recommended Posts

Aimpoint til dobbeltrifledrilling: 2 eller 4 MOA? Ser for meg 9000 SC modellen.

 

Våpenet vil bli brukt til Elgjakt (mest posting på overganger), rådyrjakt med hund, drivjakt på hjort, og drivjakt på villsvin (etterhvert).

 

Setter pris på å høre brukernes erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Grøss og gru. En aimpoint har da ingenting på et slikt våpen å gjøre.

 

Kjøp heller en Zeiss varipoint 1,1-4x24. Den gjør alt en aimpoint gjør, bare mye mye bedre. I tillegg kan forstørrelsen skrues opp.

 

Og til et slikt våpen, er jo ikke prisen et argument noen kommer til å høre på.

Link to comment
Share on other sites

Har gitt opp aimpointen på dobbelrifla (Ny C3 med 2 MOA dot.). Montert kikkert med lav forstørring. Way better!

Hvorfor?

Vassen utflytende rødprikk gir problemer i forhold til å finne et definert siktepunkt. Utpreget dorulleffekt.(Mye skygge)

Må feks skru ned styrken så prikken knapt er synlig for å få et noenlunde definert siktepunkt på et rådyr på ca 100 m.

På rundskiva på 100 m klarer jeg med anlegg jevnlig 10eren med begge løpa med kikkert 2,5 ggr, men med APen sprer jeg i omtrent hele svarten.

APen kan nok ha noe for seg på pistoler og hagler for de riktig kort holda etter min mening.

Fordelen med lav vekt, robusthet, lang øyeavstand og mulighet for lav montering oppveier ikke for de dårlige optiske egenskapene.

Begynner å nå den alderen da det er behov for lesebriller, men har ikke synsfeil mhp skjeve hornhinner eller lignende. Kan jo hende at ungdommer med ørneblikk ikke har de samme problemer.

Link to comment
Share on other sites

Her ble det slakt ja :D

 

Tanken er å ha AP til de korte holdene der ting skjer fort. Hadde minste varipointen på en drilling jeg solgte (gud forby..) men synes ikke at jeg kunne kjøre på med begge øynene åpne på den..? Mulig det krever mer tilvenning?

 

Innbiller meg at det funker bedre med AP? Var på hjortejakt (drivjakt) på vestlandet, og de skrøt veldig av de der...?

Nå får man tak på et slikt i usa for $360 + frakt og mva, så jeg er i ferd med å gå i kjøpsfella.

 

Det skal et sikte nr to på våpenet: Z V 2,5-10x50mm, som brukes under forhold der jeg trenger god optikk og forstørrelse..

 

Noen som har sansen for AP her da? Svenskene pleier da ikke levere skrapjern??

Link to comment
Share on other sites

De fleste hjortejegere jeg har vært borte i på vestlandet som skryter av Aimpoint, bruker den med kun det ene øyet oppe. Da kan du selv regne på hvor mye synsfelt de har. Greier du å skyte med begge øyne åpne, er en kikkert med lav forstørrelse og belyst retikkel det mest allsidige. Jeg har hatt mye rart på drillingen min. I dag er det en 1,5-5 Leupold og Swarovski Z6 1,7-10 uten lys. Jeg bruker aldri Leupolden pga Swarovskien gir større synsfelt. Selv uten lys så skyter jeg over evne på leirduer med kikkerten på (og drillingen er trang/ekstra trang!) Men jeg bruker også de åpne siktene en del, når det ikke er behov for kikkerten. Føler den kombinasjonen er bedre allround, enn å ha en løs rødpunkt.

Doctor/Zeiss/Meopta kontra Aimpoint er en smakssak. Jeg bruker det på hagla for slug og presisjonskyting, men vil ha kikkert på alt som har med rifle å gjøre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ad. Docter:

Vel, jeg har en ERA-sving, så ser for meg at det blir litt kluss for å få den montert fornuftig.

Dessuten liker jeg ikke at lyskilden er åpen, etter en tur via noen nøkledde graner, så kan det være dyrene løper ganske trygt videre..?

Endte derfor på AP som et alternativ.

 

Om noen har en pent brukt liten Varipoint til salgs kan det jo være jeg får lyst til å investere litt igjen :idea:

 

Men, er AP så ubrukelig som mange vil ha det til?

Link to comment
Share on other sites

Ad. Docter:

Vel, jeg har en ERA-sving, så ser for meg at det blir litt kluss for å få den montert fornuftig.

Dessuten liker jeg ikke at lyskilden er åpen, etter en tur via noen nøkledde graner, så kan det være dyrene løper ganske trygt videre..?

Men, er AP så ubrukelig som mange vil ha det til?

 

 

Klillic har MAKKlikk som fester Doctor eller tilsvarende i fremre base på sving. Krever litt tilpassing, men det er med skruer og ikke fil.

Aimpoint tåler snø, baklys og regn lang bedre enn Doctor klonene. En Doctor med regndråpen på dioden er relativt ubrukelig. Men de er også mye mindre og lysere å se i gjennom.

 

Smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Aimpoint 7000L på rifla mi (kal. .308). Er kjempefornøyd og skyter bra helt ut til 200m.

På korthold er den helt suveren! Men, jeg tror nok at du må se godt for å kunne bruke en Aimpoint

effektivt på over 100m. Er selv ung og har ingen problem, men faren min sliter helt klart med å skyte bra med AP'en.

Han skyter normalt bra, men med AP'en sprer han over hele skiva.

 

Så hvis du ser bra, kjøp Aimpoint. Er selv helt forelsket i den og kunne i tenkt å brukt annet!

Men ser du heller dårlig, kjøp et kikkertsikte!

Link to comment
Share on other sites

men synes ikke at jeg kunne kjøre på med begge øynene åpne på den..? Mulig det krever mer tilvenning?
Greier du ikke skyte med begge øynene åpne med en Varipoint, kommer du ikke til å greie det med en aimpoint heller. Som sagt tidligere, skyter du med en aimpoint med bare ett øye åpent, er synsfeltet som å se igjennom et sugerør. Kanskje er det ikke mer enn 7m på 100m, mot en varipoint 36m. Produsenten oppgir ikke det innvendige synsfeltet, men bare baserer seg på skyting med begge øynene åpne og skriver uendelig.
Link to comment
Share on other sites

Angående skyting med begge øyne åpne kommer vel an på lederøye? Jeg synes jeg fikk "kikkertfølelse" i Varipointen. Dette var av de aller første modellene..

Må sørge for å få sett på den litt igjen, for likte siktet velig godt!

Link to comment
Share on other sites

Steike og BANNE KIWI.......

 

Nå får du jaggu skjerpe deg....... Du må ikke be guttungen om å sjenke meg midt i uken......

 

Fra spøk til alvor......

 

Uansett hva du velger så er dette ditt våpen og det er deg og dine øyne som skal bruke evt optikk.

 

Jeg har som kjent en Leupold i haker, men vurderer sterkt å handle en Docter selv.

 

Hold oss underrettet Kiwi.. Interesant dette..

 

 

Rino

Link to comment
Share on other sites

Sitat 358 Win:

 

"Hadde en AP på rifledrillingen jeg hadde. Funket ikke for meg så jeg kjøpte 1,1-4 med lys å satt på. Den var adskillig bedre men det endte med 3-9x36 Swarovski og åpne sikter der holda var korte".

 

DET der har også streifet mine tanker....! Du er "like" rask med åpne sikter som med Varipointen?

 

Man får en 3-9x36 i Usa for ca 5.000,-.... Det er mye optikk for pengene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg handlet og ordnet meg med et annet sikte..:

 

Leupold 1,5-5 får reisepass til fordel for en Zeiss V 3-9x42. Dette var det smekreste alternativet jeg kom over med 40+ objektiv. Ser ikke så hakkandes gæli ut heller.. :wink:

 

Til korte hold, hvor 3x mot formodning skulle bli for mye, komme jeg til å bruke de åpne siktene. Har trent litt med de i dag, og det er utrolig hvor hendig et slikt våpen egentlig blir uten kikkertsikte, blir som ei hagle.

 

Varipoint 1,1-4 kommer på etterhvert når synet skranter.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig hvor hendig et slikt våpen egentlig blir uten kikkertsikte, blir som ei hagle.

 

Ikke sant :D

 

Ikke avhengi av batterier og helt ufølsomt for regn. Ikke veier det noe heller...

Min stemte ikke i det hele tatt så jeg fikk tak i et org baksikteblad fra Sauer og satte på et nytt og kraftigere korn. Så dro jeg på banen og skjøt inn forsiktet til riktig høyde med fil på 50m. På baksiktet brukte jeg tape til jeg hadde retingen sidevegs og filte så skuret. Tok det litt romslig, så jeg har litt lys rundt. Jeg kjenner børsa så godt at når jeg har kinnkontakten med kolben, så er det kun forsiktet som gjelder.

 

Jeg mener at man har et utrolig enkelt og solid system i gode åpne sikter som man har lett for å glemme i dagens elektronikkverden. Først når jeg har behov for et sikte vil jeg ha noe med mer forstørrelse. De fleste rifleskuddene mine har blitt avfyrt på 9x mens jeg hadde 3-9 Zeiss'en på og 10X i dag. Med et etui hvor siktet ligger klar, så er det bare sekunder som skal til med å få det på og klar til bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hehehehe, du tok meg der gitt.. :oops:

 

3-9x42 er et bra sikte det, men ikke akkurat på denne børsa. Hadde det vært en "fugledrilling" så..

 

Jeg har gått noen runder og vridd og vendt på det, og ender nok opp igjen med en 1,1-4x24 Varipoint.

 

Det er vanskelig å slå dette siktet til det bruksområde en dobbeltrifledrilling har... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å slå en slik sikte til de fleste bruk hvor man kombinerer hagle og riflepiper. Alle kombivåpen burde ha en slik. Jeg er i hvert fall glad du har gått bort fra aimpoint...

 

Men det er jo mulig å ha to sikter i avtagbar montasje til en slik børse. en 1,1-4 og gjerne en 3-9x42?

Link to comment
Share on other sites

Det er sant. Nå ønsker å flytte penger over på litt andre ting, har investert over XX bærumstiere i år på børser og utstyr.... :oops:

 

Står en TRG 42 på finn, og jeg som alt har slengt endel lapper i en langholdsrigg.......... :cry:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

For å runde av denne tråden så har jeg vel nå havnet på det optimale og dyreste alternativet.

 

Våpenet er brukt på elgjakt, hjortejakt, rådyrjakt og drivjakt på villsvin/hjortevilt. Midt i blinken for våpentypen med andre ord!

 

Før hadde jeg:

 

Leupold 1,5-5x20 uten lys. Den hadde liten eyebox og lite synsfelt og var dårlig når det skumra. Det eneste positive å si om den er at den er liten og solid og gjorde seg på det smekre våpenet

 

Zeiss 1,1-4x24 med sidemontert bryter og ret 0. Helt topp sikte å bruke, men jeg ergret meg grønn på at jeg til stadighet slo av lyset når jeg bar rifla i hånda og dunket den mot låret....

 

Swaro Z6i gen 2 1-6x24 med circle dot. Veldig fancy sikte.... Circle dot er nok godt ment, men det ble altfor mye rart inni der til å få skikeklig fokus på det man skal treffe. Endte med hive det av på drivjakt i Polen, og da traff jeg det jeg skjøt på etterpå også. Et annet minus ved den er liten eye-box.... 6x er kjekt det, men heller 4x og kjappere skyting!

 

Nå:

 

Zeiss 1,1-4x24 med bakmontert bryter og ret 0! Fikk tak i et brukt som nettopp hadde fått skifta bryter. Nå har jeg en bryterplassering som er forenlig med litt aktiv jakt også. Retikkel 0 blir som en aimpoint, men med muligheten til å skru opp til 4x på lengre hold.

 

Zeiss HT 2,5-10x50. Fått meg et sikte til, som kan brukes ved vakjakt mv. Ser helt topp ut, og ser ut til å passe fint på våpenet ogs, tross størrelsen...

 

Skal man ha skikkelig god nytte av et slikt gevær så bør man ha to sikter, og nå har jeg omsider kommet i mål! Måtte prøve litt forskjelli..... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...