Jump to content

Bruk av løshund, er det straffbart ?


tjæderskytten

Recommended Posts

Leser i Rana Blad at viltnemda har tatt vare på to løshunder http://www.ranablad.no/nyheter/article4621926.ece . All ære til dem for det , men på hvilket grunnlag kan øvrigheta vurdere reaksjoner mot hunde-eier ? Ref.Rana Blad: Operasjonsleder Bente Bygdås ved Helgeland politidistrikt forteller at politiet ennå ikke har bestemt seg for å reagere mot eieren, etter hundenes jaging av vilt. Det blir jammen ikke enkelt å jakte elg på Helgeland fremover hvis det skal være straffbart å ha hunder som jager elg!

Link to comment
Share on other sites

Kan bakgrunnen for uttalelsen være pga.

 

 

Hundelovens § 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

 

 

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

 

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

b) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

 

 

 

eller

 

Viltloven

 

§ 23. (bruk av hund under jakt)

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund (hvis elghund i los innbefattes?)er forbudt unntatt for jakt på hare, rødrev og gaupe. For jakt på andre arter kan direktoratet gi samtykke for det enkelte område.

 

Direktoratet fastsetter til hvilke tider jakt med hund etter første ledd kan foregå. Tidene kan settes forskjellig for ulike deler av landet og de kan gjelde bestemte hunderaser.

 

Det kan settes som vilkår for bruk av hund at jakten skjer på område av en bestemt minstestørrelse.

Link to comment
Share on other sites

 

Viltloven

 

§ 23. (bruk av hund under jakt)

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund (hvis elghund i los innbefattes?)er forbudt unntatt for jakt på hare, rødrev og gaupe. For jakt på andre arter kan direktoratet gi samtykke for det enkelte område.

 

Direktoratet fastsetter til hvilke tider jakt med hund etter første ledd kan foregå. Tidene kan settes forskjellig for ulike deler av landet og de kan gjelde bestemte hunderaser.

 

Det kan settes som vilkår for bruk av hund at jakten skjer på område av en bestemt minstestørrelse.

Hø? Er det forbudt med løs på drevet halsende hund på rådyrjakt? Det var iallefall nytt for meg :lol:

 

Forøvrig er ikke en elghund i stålos "løs på drevet halsende"

Link to comment
Share on other sites

Jeg må opplyse at jeg ikke kjenner til dette tilfelle på noen annen måte en det som kommer frem gjennom RB.

Er godt kjent selv i området. Det foregår elgjakt i hele dalføret både på privat og statsgrunn.

Der har aldri vært populært med løshundjakt hverken blandt de private grunneierne eller den eldre garde.

Har selv fått høre at den jaktformen jeg bedrev var noe av det styggeste som kunne forekomme, da en løs elghund selvfølgelig ville dra rett inn til nabolaget og drive elgen mot eieren.(er det noen som har en slik hund til salgs er jeg villig til betale meget bra)

Har også vært borti at et jaktlag avbrøt jakten og dro hjem da det sto en fremmed hund i los inne på deres grunn.

Disse tilfellene var i det samme området som de inbrakte hundene.

Her er det nok store sjanser for at det sitter noen grinebitere i bakgrunnen og fryder seg når noe sånt kommer frem i media.

Link to comment
Share on other sites

"Forøvrig er ikke en elghund i stålos "løs på drevet halsende"

 

Har ikke peiling på elgjakt med hund jeg - så derfor la jeg inn dette i parantes.

 

Loser den bare mens elgen står stille?

 

Hvilke hunder innbefattes i "Løs på drevet halsende" ?

Link to comment
Share on other sites

Sikkert noen gamle grinebitere som er fast bestemt på at en laus hund skremmer elgen deres over alle hauga.

Sitter djupt inne den der mange plasser i landet dessverre.

 

"Bruk av løs, på drevet halsende hund er forbudt unntatt for jakt på hare, rødrev og gaupe. For jakt på andre arter kan direktoratet gi samtykke for det enkelte område".

Betyr dette at man må søke og få tillatelse i hvert enkelt tilfelle om man skal jage bjørn med Plotthund? :shock:

 

Tror det er på tide at den loven gås litt etter i sømmene og får den oppdatert til dagens realitet.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan se av Rana Blad har ikke disse hundene vært i bruk i noen elgjakt, men bare jaget på egen hånd uten tilsyn.

Løshunder (altså ikke løs jakthund på jakt, men løshund)er vel ikke så populært uansett om en er for eller imot jakt med hund? Som vel ikke er uvanlig i Rana?

 

K

Link to comment
Share on other sites

...

Betyr dette at man må søke og få tillatelse i hvert enkelt tilfelle om man skal jage bjørn med Plotthund? :shock:

 

Tror det er på tide at den loven gås litt etter i sømmene og får den oppdatert til dagens realitet.

 

Så vidt jeg husker var det ikke lenge siden det var oppe i direktoratet å tillate løs hundpå bjørnejakt men søknaden ble avslått.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker var det ikke lenge siden det var oppe i direktoratet å tillate løs hundpå bjørnejakt men søknaden ble avslått.

 

Du mener løs, på drevet halsende hund...type støver og plotthund?

Det er fullt lovlig å bruke løshund i form av en spisshund på bjørn heldigvis :D

Link to comment
Share on other sites

Du mener løs, på drevet halsende hund...type støver og plotthund?

 

Ja, det er det han mener. Ettersom dette er den hundetypen som har vist seg mest effektiv til bjørnejakt i Sverige ønsker ikke DN å tillate dette i Norge. Muntlig har man fått det enkle svaret "det er uaktuelt". Skriftlig begrunner man det med den noe grumsete forklaringen "fordi det ikke finnes tradisjon for slik jakt i Norge".

 

Noe som forsåvidt også gjaldt jakt på rådyr med kortbeint hund før man valgte å gjøre unntak for dette, og også andre jaktformer som DN har "skapt" gjennom lovendring - og som siden har blitt riktig så tradisjonsrike - som f.eks tidlig bukkejaktstart med egne regler (kun bukk, kun rifle osv).

 

Politikerne sier "bjørnejakta må bli mer effektiv". Byråkratene sier "mmmmnja, vet nå ikke helt om vi er enige i det da..."

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bodd i Rana i snart 15 år, og bruk av Løs på drevet, halsende hund har ikke så brede tradisjoner her. Det er en håndfull eller to med folk, meg inkludert, som driver hare- og revejakt med støvere og (nå) kortbeinte hunder (mest rådyrjakt på kysten). Drivende jakthund-utvalget, hvor jeg, dunkern og stigteh i forumet sitter, er forholdsvis nytt i Rana JFF, og innad i foreninga er det selv der et fåtall som vet hva jaktformen går ut på.

 

Om det brukes løse elghunder eller bandhunder på elgjakt vet jeg ikke sikkert, men tipper det er bare bandhunder. Kunnskapen om jaktformen må sies å være liten i lokalbefolkningen generellt.

 

Dette blir imidlertid litt på siden av saken som er omtalt i Rana Blad, siden det her øyensynlig handler om to bikkjer som har operert på egen hånd uten tilsyn. Dog, hendelige uhell skjer, at bikkjer kommer seg fri fra bånd/hundegård/eiere. Hva som har skjedd her vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hunting Jack Flach: "Forøvrig er ikke en elghund i stålos "løs på drevet halsende"

 

Shadob: "Loser den bare mens elgen står stille? Hvilke hunder innbefattes i "Løs på drevet halsende" ?

 

Mulig jeg ikke leser svarene grundig nok, men har jeg fått svar på spørsmålet mitt mon tro :shock:

Link to comment
Share on other sites

En løs på drevet halsende hund fungerer (som navnet tilsier) ved at den springet løs og driver vil­tet til å løpe foran seg mens den halser.

 

En elghund fungerer som kjent ikke på den måten. En løshund skal finne viltet, og dernest begynne å skjelle for å få den til å stå stille. Jegeren lokaliserer hvor hunden skjeller og finner dermed elgen.... - den skal ikke drive elgen rundt i skogen, mens den halser.

 

Typiske raser som defineres som "drivende og halsende" er:

- Bassetrasene

- Harehundene

- Terrier-rasene

- Dachs

- Plotthund

- ++ (listen kan sikkert gjøres lenger)

 

Spisshundrasene regnes ikke i denne kategorien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...