Jump to content

Kalinkaoptics, kvalitet?


Mbrandt

Recommended Posts

Tja, poenget med en russisk kikkert er da vel ikke optisk kvalitet, men funksjon.

Litt som å sammenligne Alfa Romeo og Gråferguson, jeg kan godt leve uten komfort så lenge jeg vet at jeg kommer frem til slutt, ihvertfall når det komfortabe alternative oftest blir stående igjen som en rykende skraphaug på halvveien... :P

Link to comment
Share on other sites

Enig.. Er vel kanskje derfor jeg sitter her med en valmet petra (Nei, den er jo strengt tatt ikke russisk, men det den er bygd på, er det).

Skal vel sies at jeg kanskje ikke hadde trengt ny montasje hvis jeg ikke hadde kjøpt den, men det blir jo bare litt ekstra gøy.

 

Men ingen som har noen erfaring eller synspunkter om montasjene deres?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pga av arbeidsgivers moralfilter (får såvidt lest VG her jeg sitter bak det) får jeg ikke linket til de jeg mener. Men de er russiske så det holder; når en ser og kjenner på de er en ikke i tvil. Iflg stemplingen på kikkereten, futeralet den ble levert i (jepp-kom i et nylon futteral) og manualen er den produsert i Hvite-Russland.

Skal poste link og bilder når jeg kommer meg på en litt mindre moralsk forrarget PC.

 

Sånn for å ha sagt-det er langt fra noen Zeiss, men langt bedre enn Jahtijakt og brødrene dens.

 

 

Tenker du på noen av disse? http://www.kalinkaoptics.com/SearchResult.aspx?CategoryID=55

 

Ser særdeles russisk ut ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Tja, poenget med en russisk kikkert er da vel ikke optisk kvalitet, men funksjon.

Russisk optikk var meget god på 70-tallet, jeg har jevnlig med kameratene mine, Bresjnev (6x24) og Kosygin (7x50), på jakt.

 

Det er lett å se hva som er russisk i Kalinka-sortementet: Litt klumpet militært utseende, ukurant forstørrelse og objektivdiameter, og rare retikler - da får du nødtørftig optisk kvalitet, og bunnsolide kikkerter. Jeg lurer på å søle bort 150+ dollar på denne. Men røret foran stillskruene er bare 67 mm - får se om det duger til kombi-montasjen.

 

Noen vil ha mer standardvare, da. Og det har firmaet tydeligvis gått ut på "verdensmarkedet" for å skaffe det - dvs. til kinesiske kopispesialister. Merkverdig at de vil ødelegge sitt eget renomé på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik 8x42 POSP liggende. Den ser ut til å være solid som en tank, og har en ganske 'røff' overflate. Maskineringa av picatinny/weaver-montasjen er også ganske grov.

Den ser slik ut:

8047511c798f4e79a479f24d8d36ddc1.jpg

og retikkelet er slik:

cc38e5c46e69574f648b3a2b1fafe6bf.jpg

Det er litt gulskjær i optikken. Retikkelet er skarpt og fint. Det er null dassrulleffekt.

Belysningen synes jeg er veldig fin, til tross for at posisjon '1' er mest lys, mens '5' er minst lys. Det er svak belysning, så den synes BARE når det er mørkt. Men, det er kun retikkelet som er belyst, og ikke noe strølys i tuben.

Det er en slags kulebanekompansator (elevasjon) og sideveis klikkjustering. Her er det retikkelet fom flytter seg i bildet, og dermed så kan retikkelet ligge usentrert i bildet hvis ikke montasjeskinna på våpenet er helt rett.

Jeg synes det er en super-kul kikkert :D men, som sagt... jeg har den bare liggende her hos meg. Grunnen til det er at den er laget for å monteres på såkalt 'flat top receiver'. Jeg har prøvd den på AR-15-type våpen, og da havner den der den skal. Men, på børse med picatinnyskinne over låsekassa (Mauseren min) blir den altfor høy etter min smak.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Såvidt jeg har skjønt det så er de fleste enige i at byggekvaliteten er solid og optikken god.

Jeg har verken penger eller behov for sinnsyk optikk, så det høres ut som det er bra nok for meg. Så lenge optikken er ok, så er det viktigste at det tåler litt.

 

Men jeg må bare spørre, hva er forskjellen mellom "PSO", "POSP"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...