Jump to content

Dillon square deal vs 550 <- flyttes til ladeutstyr


wunderbaum

Recommended Posts

Skal kjøpe min første presse å begynne å lade 45.acp. Da har jeg gjort et lite regnestykke, og vurderer hvilke av disse jeg ønsker. har ingen andre kaliber ennå som er verdt å lade. her er regnestykket mitt så tar vi det derifra.

 

Dillon square deal......3300kr = 3300

 

Dilllon 550................2985kr

ombyggingssett .........399 = 4034

dies..........................650

 

berrys kruttvekt..........750kr

 

 

Type...............Sum

 

Square deal......4050

 

550.................4784

 

 

Pris 45.acp hos jaktdepotet 4kr+ per pang

 

............................ 1000 skudd

 

Kule 200gr.................670 kr

krutt 399(0.5kg).........303 kr

tennhette 0.30øre.......300 kr

 

sum pris............1273kr- 1,3 per skudd

ferdig ammo.......4000kr- 4,0 per skudd

differanse..........2727kr- 2,7 per skudd

 

Hvor mange skudd må man lade for å tjene inn pressene?

 

Dillon 550 4034/2,7=1494 skudd

 

Dillon sqd 3300/2,7=1222 skudd

 

550 pressa er jo en mer allsidig presse. Men det tar lengre tid å tjene den inn, og SQD pressa er helautomatisk. Den kommer ferdig med alt jeg trenger for mitt kaliber. Prisene er hentet fra parabellum. Kruttvekta fra xxl.

 

Er vel sikkert mange her med 550presse, men har noen prøvd Square Deal pressa? Hva er deres erfaringer? For meg så frister jo det, billigere kjapere. Kjør debatt :wink::oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader med square deal pressa. Har ikke noe negativt å si om den egentlig, men har heller ikke så mye å sammenlikne med..... den er den eneste jeg har.

 

Jeg lader bare .38 spesial på den, og den fungerer helt ypperlig til det. Lite eller intet kluss, bra på kruttmålet, ingenting som endrer seg eller justerer seg underveis. Helt fin til å lade patroner som man skal ha endel av, og som du selv skriver; den er helautomatisk.

 

Er noe mer kostbar å skifte dier på, men det utgjør vel ikke all verden oppi det hele.

 

550'en er vel en kraftigere og mer solid presse, men mitt inntrykk er at det ikke er noe problem med holdbarheten på en square deal.

Link to comment
Share on other sites

Hvis din eneste grunn her i verden for å lade selv er økonomi, kjøp Lee.

Slike regnestykker er skjeldent realistiske. Er f.eks. den 200 grains kula den samme som sitter i den nevnte kjøpe ammo til 4,- pr. skudd?

Hva med hylser? Selv om man har en del fra før varer de ikke evig, og de kom kanskje fra ammo du allerede har kjøpt ...å betalt for.

 

Dillon SD er ypperlig til et kaliber, og helst en ladning. Bytte av noe som helst på den pressa er mye vanskeligere enn på noen annen presse. Dessuten har den egene dier, ingen andre fabrikat passer. Men for all del, jeg vet om de som har flere SD presser montert bortover benken. Da dekker det mange behov, og pressa er langt i fra dårlig når den først er satt opp.

En 550 er et bedre valg for fremtiden. Tenk bare på hvor innkonsekvent tilgangen på kuler å krutt er i dette landet. Hvor lenge får du tak i akkurat de komponentene du har nå?

Håpet er jo at du også vil lage god ammo, ikke bare billig. Legg litt penger i ladeutstyret, og du har glede av det resten av livet. Vurder også en Dillon 650 eller Hornady L'n'L. Det er progresive presser som skulle dekke de aller fleste behov du skulle komme til å få innen skyting.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ingen erfaring med S.D., men jeg har et innspill allikevel. jeg opplever til tider ved lading av pistolpatroner at forskjellige kuler trives med forskjellige isetterdier og ekspanderdier, dette har med passform imellom kulestempelet og kulenesa å gjøre, og at kulen passer med formen på ekspanderknappen. alt dette er viktig for å få rette patroner.

forskjellige hylser med forskjellig godstykkelse, kombinert med kuler av variende dimensjoner, kan føre til at man har behov for en ekspanderknapp av mindre diameter, eller en trangere sizerdie, for å få godt hold på kula. I tillegg vil det ofte være behov for å bytte en sizer om du har et trangt kammer.

 

dette er spiller inn på flere områder:

-presisjon, du må kunne sette kulene dine rett og pent i hylsa for å lade gode patroner.

-funksjon, skeive patroner kan gi nedsatt funksjon, og hylser som ikke er tilstrekkelig nedklemt kan gi funksjonsproblemer.

-sikkerhet, en patron med dårlig hold på kule forårsaket av en sizer som ikke klemmer ned hylsa, kan føre til at kula sklir inn i patronen, og dertil økt kammertrykk.

 

ved å bruke en S.D.-presse låser man seg til en type dieset fra dillon, og kan ikke bytte dier for å tilpasse til den kule/hylse/kammer-kombinasjoen man ønsker å lade.

 

Jeg påstår ikke at SD-diene er feildimensjonert, det aner jeg ingenting om, men jeg er av nevnte grunner skeptisk til kjøpe en presse der du låser deg til ett diesett.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ca 400 hylser. Hvis jeg er flink til å plukke vil det vare lenge. Tanken er å skyte de 400 så ta en time på laderommet. Kvaliteten er også viktig, selv om økonomi er hovedmotivet. Jeg gjør somregel ikkeno halveis.

 

Prisen på 200grains kulene kommer fra kulegrossisten. Hvordan kvaliteten på disse er iforhold til ferdig ammo vet jeg ikke. Men siden han livnærer seg av å lage kuler er det vel ikke dårlig.

 

Så igjennom en video på youtube om dillon 550. Tok for seg lading av 45. acp, helt fra montering av pressa til ferdig ammo. Ganske kjekt.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du kun lader pistolpatroner og ikke har hendene til King Kong, så er SD et bedre valg enn 550 - når man skal lade mange skudd, så er det fort å glemmer om man har rotert hylseholderen. En rotasjon for lite er i grunn bedre enn en for mye siden kruttmålet til Dillon teoretisk sett ikke lar deg fylle hylsa mer enn en gang. Hadde du sagt SD vs 650, så hadde jeg vært mer tilbøyelig til å si 650. Det er enkelt å skifte topp på SD, men det er mer plagsomt å skifte hylseholder og tennhetterør. Ikke vanskelig det heller, men det tar litt tid. Mange velger å ha en SD for hvert kaliber. Jeg kunne tenkt meg en for hvr tennhettestørrelse - men nå lader jeg kun 9mm på min, og bruker ein LEE Classic Turret til rifla og revolveren, vurderer å skaffe et toolhead til for revolver, men det koster å bestykke et toolhead med kruttmål og greier, o, og turret'n tusler og går, selv om SD'n er ihvertfall 3x raskere når hetterøret er fullt og hettene settes i rett veg.

 

Kjøpte meg en gammel SD som tilogmed en dust hadde satt baufila i og knekt ut en bit av ramma... den har funkt fint siden, og det er ikke få ganger jeg har sittet og ladet opp det 50 skudda jeg trengte til kveldens trening, og klart det på under 10 minutter. Virker som jeg aldri kommer dit at jeg lader opp noen tusen, blir alltid sittende å lade når jeg må og ikke når jeg har anledning, og oftest går det helt fint.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ei SD presse oppsatt i kal 45acp i de siste åra.

Denne presse lager jeg bare denne patronen på, så det eneste som endres er kruttmenge og settedybe. Gjort på 1min, så derfor er jeg :

 

KJEMPEFORNØYD

 

Med den pressa og kan anbefales på det sterkeste.

 

Skal du derimot etter hvert drive å bygge om til forskjellig kalibre, er den ikke det rette valget.

Da er 550 pressa bedre.

 

Eller kjøpe en SD til hvert kaliber du skal lade,,, mange pistolskyttere som har ei presse stående klar til hvert av kaliberne de lader :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
En rotasjon for lite er i grunn bedre enn en for mye siden kruttmålet til Dillon teoretisk sett ikke lar deg fylle hylsa mer enn en gang.

 

Eh? det stemmer vel ikke, er ikke noe problem å lage dobbeltlsdninger i en 550?

 

Om trådstarter enda ikek har bestemt seg så ville jeg valgt.... Lee pro100 som første progressive presse. (og selvsagt den gamle vis om ladeboken og enkeltstasjons / turret FØRST)

 

Jeg anbefalr IKKE 550 til nybegynnere på grunn av det jeg anser som potensiale for kritiske feil er for høyt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel rundt 8000 patroner i 9 mm med SD pressa. Den funker helt prima, bare ett irritasjonsmoment, den dropper noen brukte tennhetter på gulvet.

 

Den er ikke vanskeligere enn andre presser å omjustere COL, krutt, krymp mv (Om jeg ikke husker feil så er det 2 sette dier med, Round nose og Flat nose, jeg bruker bare RN selv om archipelago er litt flat i nesen).

 

Når du kjøper kaliber bytte sett så mener jeg diene følger med i Tool head, og prisen er vel rundt 700 + evt kruttmål. Pressa er så billig at det er like greit å kjøpe en presse pr kaliber. Skal på nyåret kjøpe presse i .40SW, det står mellom SD eller 650 med hylsemater. Eneste grunn til å kjøpe 650 er hylsemater og mulighet for å kjøpe kuleisetter. MEN JEG TROR at skal du bruke hylsemateren så må hylsene tømmes for rensemedia (etter tromling) = mye av vitsen med 650 blir borte. Jeg må uansett tømme hylsa for rensemedia og sjekke stemplinga på hylsebunnen og da kan jeg like greit sette den på plass i SD hylseplata som å kaste den i hylsemateren. Så jeg TROR det blir en ny SD, 550 er uaktuell da jeg ikke skal bruke den på rifle patroner (har Lyman karusell til tungt arbeid).

Link to comment
Share on other sites

Mine 2 øre om SD vs 550

 

Jeg begynte med en Lee enstasjonspresse og lage en del hundre skudd på den før jeg bestemte meg for å oppgradere. Det ga en finfin innføring i hvordan ladingen foregår; god kjennskap til det som foregår på hver enkelt stasjon i en progressiv presse.

 

Jeg valgte Dillon 550 av flere grunner, men her er noen:

Veldig mye solgt = mange som bruker = lett å finne hjelp på nettet

Bruker vanlige dies = jeg kunne beholde de diene jeg allerede hadde

Lett å skifte mellom kaliber, så lenge man har forskjellige toolheads vel å merke; jeg lader (eller skal begynne å lade) .380 acp, 38. spl, 357, 9mm, .45 LC og .454 Casull.

 

Jeg er veldig fornøyd med 550en. Den var lett å sette opp, og fikk greit plass på det lille arealet jeg har til rådighet. Vel verdt pengene :D

Link to comment
Share on other sites

Den derre separator greia leser den hylsebunnen og sorterer hylsene også ????

 

Fjomp :lol:

Nei den gjør jo ikke det, det gjør jeg før jeg pælmer hylsene i trommeln. når de er blitt rene og pene sveiver jeg et par ganger med snurre greia og heller hylsene over i passende plastikk eske fra clahs Olson. Derfra heller jeg hylsene ned i hattemateren på 650'n.

 

Nema problema

Link to comment
Share on other sites

En rotasjon for lite er i grunn bedre enn en for mye siden kruttmålet til Dillon teoretisk sett ikke lar deg fylle hylsa mer enn en gang.

 

Eh? det stemmer vel ikke, er ikke noe problem å lage dobbeltlsdninger i en 550?

 

 

På kruttmålet til Dillon går det et stag fra kruttmålet med en forankring i sokkelen til pressa. Der den er festet i selve kruttmålet er det en patent som gjør at man må gjøre et fullt utslag på ladearmen for at man skal kunne fylle en ny dose med krutt, men den hindrer ikke dobbeldose for en presse som ikke autoindekserer...

 

Så påstanden min er gal :oops:

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...