Kriegh Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Hei Har to levende hummer i kjøleskapet. Tenkte å tilberede disse ved å dele dem på langs (avlives ved kniv i skallen) og steke dem i ovnen med hjemmelaget hvitløkssmør. Er dette mulig med hummer? Tenkte 25 minutter på ca 200 grader... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Avliv dem i kokende vann i 10 min. deretter gjør som du foreslår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriegh Posted September 24, 2009 Author Share Posted September 24, 2009 Koke dem først? Kan jeg ikke sette dem rå i ovnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Nei både hummer og krabbe skal avlives og forberedes med å ha dei kokende vatn med ein del salt i. Etter dette kan du gjere det du vil med dei. Her kan du kikke på kva ei har gjort med denne : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=16802&p=210464&hilit=cardinal#p210464 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mS Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 koker du de i 2-3-4 minutter først er de døde når du begynner å spikke på de. Å ta livet av skalldyr er ikke akkurat like enkelt som man skulle tro, de er byggd opp på en noe annen måte enn oss, f.eks er hverken hjerte eller hjerne lokalisert på bare en plass... 2-3 minutter i kokende vann, så skjære i to, fjerne tarm/pave, ha på "utvalgte krydder" og smør i oven i ca. 30 min og 200 grader (og dryss gjerne på litt parmesan mot slutten av steketiden) gir utmerket resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipitor Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Nei både hummer og krabbe skal avlives og forberedes med å ha dei kokende vatn med ein del salt i. Etter dette kan du gjere det du vil med dei. Her kan du kikke på kva ei har gjort med denne : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=16802&p=210464&hilit=cardinal#p210464 Leser du denne tråden så be adviced: det refereres til "guffe" og "gørr" du kan finne i hummeren. Den rette benevnelsen er hummersmør. Med unntak av paven som skal fjernes er alt innhold å anse som kulinarisk og er faktisk svært velsmakende. -L- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mS Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 [...]Med unntak av paven som skal fjernes er alt innhold å anse som kulinarisk og er faktisk svært velsmakende. vel, gjellene er vel heller ikke akkurat noen delikatesse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haavard Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Har to levende hummer i kjøleskapet. Hmm... hvor fikk du de fra? Det er fortsatt en uke til sesongen starter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donner Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 ja der kom det en sannhet eller ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipitor Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Har to levende hummer i kjøleskapet. Hmm... hvor fikk du de fra? Det er fortsatt en uke til sesongen starter. Overligger fra ifjor, helt vanlig det -L- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Hummerfisket startet sist søndag denne uken i Sverige, så det er fullt mulig å få levende hummer derifra! Gi heller trådstarter råd istedenfor for dumme spørsmål om hvor hummeren kommer fra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donner Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Dumme råd!!hvem kjøper hummer fra sverige nå når sesongen nettopp begynte og prisen ligger fortsatt på 700/kg derborte! det er en grunn til at hummeren på mange steder er nesten helt borte og dette kommer av tyvfiske,ikke overholdelse av minstemål og ikke minst grådighet(hvorfor må jeg vente til 1 oktober)når jeg kan ta den i juni nå er det heldigvis satt inn meget strenge Nye regler (som er helt på sin plass)som vil gi mega bøter til de som ikke kan vente,overholde minste mål,sette ut rognhummer,rømningsveier og ikke minst fiske dem med lovelig redskap Bon appetit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Dumme råd!!hvem kjøper hummer fra sverige nå når sesongen nettopp begynte og prisen ligger fortsatt på 700/kg derborte! det er en grunn til at hummeren på mange steder er nesten helt borte og dette kommer av tyvfiske,ikke overholdelse av minstemål og ikke minst grådighet(hvorfor må jeg vente til 1 oktober)når jeg kan ta den i juni nå er det heldigvis satt inn meget strenge Nye regler (som er helt på sin plass)som vil gi mega bøter til de som ikke kan vente,overholde minste mål,sette ut rognhummer,rømningsveier og ikke minst fiske dem med lovelig redskap Bon appetit. Jeg snakker ikke om dumme råd, jeg snakker om dumme spørsmål om hvor hummeren kommer fra. Trådstarter spurte om tilbredning av levende hummer. La det bli med det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriegh Posted September 24, 2009 Author Share Posted September 24, 2009 Har to levende hummer i kjøleskapet. Hmm... hvor fikk du de fra? Det er fortsatt en uke til sesongen starter. Jeg kjøpte dem på Meny på Oasen i Fyllingsdalen. 348 kroner kiloet. Regnet med at dette spørsmålet villle komme Om de er svenske eller norske aner jeg ikke. Skulle ha sjøkreps, men det hadde de ikke. De hadde derimot en tank full av hummer.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriegh Posted September 24, 2009 Author Share Posted September 24, 2009 Faktisk så har jeg sluppet ut igjen hver eneste hummer jeg har fått i krabbeteiner gjennom 30 år http://www.meny.no/Fisk-og-sjomat/Skalldyr/Hummer/ Noen av dere fra Bergensområdet må da ha lagt merke til denne tanken? De har hatt levende hummer der i månedsvis såvidt jeg husker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haavard Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Hummerfisket startet sist søndag denne uken i Sverige, så det er fullt mulig å få levende hummer derifra! Det der vet jeg mye mer om enn hva du gjør! Det var nettopp derfor jeg spurte... Forøvrig startet det ikke søndag, men mandag. (Kl. 07.00 første mandag etter 20. september.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haavard Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Har to levende hummer i kjøleskapet. Hmm... hvor fikk du de fra? Det er fortsatt en uke til sesongen starter. Jeg kjøpte dem på Meny på Oasen i Fyllingsdalen. 348 kroner kiloet. Regnet med at dette spørsmålet villle komme Om de er svenske eller norske aner jeg ikke. Skulle ha sjøkreps, men det hadde de ikke. De hadde derimot en tank full av hummer.... Til den prisen regner jeg med at de er amerikanske. Bon apetit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriegh Posted September 24, 2009 Author Share Posted September 24, 2009 Jeg skal laste opp et bilde. Prisen stod til 450,- men han sa at 'Du kan trekke fra 100,- på den prisen på veggen' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriegh Posted September 24, 2009 Author Share Posted September 24, 2009 Her er de. Regner med dette bildet gjør at de som beskylder meg for tjuvfiske kanskje nå tenker seg om to ganger! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Veldig bra Kriegh, håper du fikk noen råd om hvordan du skal tilberede hummeren din. De fleste som er glad i denne delikatessen vet att levende hummer kan kjøpes over hele landet hele året, enten den kommmer fra USA eller hvor ever. Att jeg tok feil på en dag på hummerfisket i Sverige beklager jeg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriegh Posted September 24, 2009 Author Share Posted September 24, 2009 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innante Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 http://solvskje.no/demonstrasjoner/rensing-av-hummer/ Følg denne mannens instruksjoner så går det gullegodt. Koker du hummeren for lenge før du gir den en rask omgang med god varme i ovnen blir hummerkjøttet seigt som strikk. Tips: Liker du estragon så ha litt fersk estragon oppi hvitløkssmøret. Forøvrig min favorittmåte å spise hummer på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest graahund Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Hummerfisket startet sist søndag denne uken i Sverige, så det er fullt mulig å få levende hummer derifra!Gi heller trådstarter råd istedenfor for dumme spørsmål om hvor hummeren kommer fra. Her er det mange små sjeriffer ser du Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Hmmmm...trådstarter kan jo ta en liten titt på denne tråden. Oppskrifta er egentlig enkel og fantastisk god....fritt etter Hellstrøm fra Bagatelle viewtopic.php?f=5&t=16802&start=0&st=0&sk=t&sd=a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Den tråden har allerede blitt linka til Frk. Tikka.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
358 Win Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Fikk hummer tilbredt slik en gang og aldri om jeg skal kaste vekk en sånn fantastisk råvare slik. Nei, kok hummeren på vanlig vis er nå min mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts