Jump to content

Hummer tilberedt i stekeovn


Kriegh

Recommended Posts

koker du de i 2-3-4 minutter først er de døde når du begynner å spikke på de. Å ta livet av skalldyr er ikke akkurat like enkelt som man skulle tro, de er byggd opp på en noe annen måte enn oss, f.eks er hverken hjerte eller hjerne lokalisert på bare en plass... 2-3 minutter i kokende vann, så skjære i to, fjerne tarm/pave, ha på "utvalgte krydder" og smør i oven i ca. 30 min og 200 grader (og dryss gjerne på litt parmesan mot slutten av steketiden) gir utmerket resultat.

Link to comment
Share on other sites

Nei både hummer og krabbe skal avlives og forberedes med å ha dei kokende vatn med ein del salt i. Etter dette kan du gjere det du vil med dei. :)

 

Her kan du kikke på kva ei har gjort med denne :

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=16802&p=210464&hilit=cardinal#p210464

 

Leser du denne tråden så be adviced: det refereres til "guffe" og "gørr" du kan finne i hummeren.

 

Den rette benevnelsen er hummersmør. Med unntak av paven som skal fjernes er alt innhold å anse som kulinarisk og er faktisk svært velsmakende.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Dumme råd!!hvem kjøper hummer fra sverige nå når sesongen nettopp begynte og prisen ligger fortsatt på 700/kg derborte! det er en grunn til at hummeren på mange steder er nesten helt borte og dette kommer av tyvfiske,ikke overholdelse av minstemål og ikke minst grådighet(hvorfor må jeg vente til 1 oktober)når jeg kan ta den i juni :? nå er det heldigvis satt inn meget strenge Nye regler (som er helt på sin plass)som vil gi mega bøter til de som ikke kan vente,overholde minste mål,sette ut rognhummer,rømningsveier og ikke minst fiske dem med lovelig redskap :wink: Bon appetit.

Link to comment
Share on other sites

Dumme råd!!hvem kjøper hummer fra sverige nå når sesongen nettopp begynte og prisen ligger fortsatt på 700/kg derborte! det er en grunn til at hummeren på mange steder er nesten helt borte og dette kommer av tyvfiske,ikke overholdelse av minstemål og ikke minst grådighet(hvorfor må jeg vente til 1 oktober)når jeg kan ta den i juni :? nå er det heldigvis satt inn meget strenge Nye regler (som er helt på sin plass)som vil gi mega bøter til de som ikke kan vente,overholde minste mål,sette ut rognhummer,rømningsveier og ikke minst fiske dem med lovelig redskap :wink: Bon appetit.

Jeg snakker ikke om dumme råd, jeg snakker om dumme spørsmål om hvor hummeren kommer fra.

Trådstarter spurte om tilbredning av levende hummer. La det bli med det!

Link to comment
Share on other sites

 

Har to levende hummer i kjøleskapet.

Hmm... hvor fikk du de fra? Det er fortsatt en uke til sesongen starter.

 

Jeg kjøpte dem på Meny på Oasen i Fyllingsdalen. 348 kroner kiloet. Regnet med at dette spørsmålet villle komme :wink: Om de er svenske eller norske aner jeg ikke. Skulle ha sjøkreps, men det hadde de ikke. De hadde derimot en tank full av hummer....

Link to comment
Share on other sites

Hummerfisket startet sist søndag denne uken i Sverige, så det er fullt mulig å få levende hummer derifra!

Det der vet jeg mye mer om enn hva du gjør! Det var nettopp derfor jeg spurte...

Forøvrig startet det ikke søndag, men mandag. (Kl. 07.00 første mandag etter 20. september.)

Link to comment
Share on other sites

 

Har to levende hummer i kjøleskapet.

Hmm... hvor fikk du de fra? Det er fortsatt en uke til sesongen starter.

 

Jeg kjøpte dem på Meny på Oasen i Fyllingsdalen. 348 kroner kiloet. Regnet med at dette spørsmålet villle komme :wink: Om de er svenske eller norske aner jeg ikke. Skulle ha sjøkreps, men det hadde de ikke. De hadde derimot en tank full av hummer....

Til den prisen regner jeg med at de er amerikanske. Bon apetit.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra Kriegh, håper du fikk noen råd om hvordan du skal tilberede hummeren din.

De fleste som er glad i denne delikatessen vet att levende hummer kan kjøpes over hele landet hele året, enten den kommmer fra USA eller hvor ever.

Att jeg tok feil på en dag på hummerfisket i Sverige beklager jeg!

Link to comment
Share on other sites

http://solvskje.no/demonstrasjoner/rensing-av-hummer/

 

Følg denne mannens instruksjoner så går det gullegodt. Koker du hummeren for lenge før du gir den en rask omgang med god varme i ovnen blir hummerkjøttet seigt som strikk.

 

Tips: Liker du estragon så ha litt fersk estragon oppi hvitløkssmøret. Forøvrig min favorittmåte å spise hummer på.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hummerfisket startet sist søndag denne uken i Sverige, så det er fullt mulig å få levende hummer derifra!

Gi heller trådstarter råd istedenfor for dumme spørsmål om hvor hummeren kommer fra.

 

Her er det mange små sjeriffer ser du :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...