Jump to content

beste pustende jaktdress?


hoppalong

Recommended Posts

Har no en chevalier jaktdress med chevalite membran, synest denne "puster" for lite (transporterer fuktighet/svette ut fra dressen) blir veldig fort varm og klam..

 

Tiden er vel kommet for å kjøpe en ny jaktdress med bedre fukt transportterende egenskaper..

 

Spørsmålet er hvilken dress har de beste egenskapene med tanke på pustende membran?

 

ull, vadmel, fleece og lignende er uaktuellt.. Det skal vere lydløs/lydsvak jakt dress med vann og vind tett membran som puster.

 

Kan og nevne at eg har vert i kontakt med chevalier for å få råd om korleis eg skal vaske dressen for å forbedre pusteegenskapene.. fekk som svar at eg skulle følge vaske veiledningen. Visst nokon har gode råd og tips anngående dette og hadde det vert greit å vite:)

Link to comment
Share on other sites

Vi har gående omtrent den samme diskusjonen i denne tråden - sjøl om den handler om rimelige jaktdresser.

 

Denne tråden handler også om jaktdresser - da mest om betydningen av stille dresser.

 

Ellers finner du nok mye i denne tråden.

 

Jeg foreslår at dere ser om dere kan bruke noen av disse trådene, så noen av oss slipper å gjenta oss sjøl med omtrent identiske innlegg i enda en tråd.

Link to comment
Share on other sites

Lat meg omformulera meg litt:

 

Alle vann/vind tette jaktdresser er utstyrt med ein membran (Gore-tex, chevalite,dermizax, lite-tex osv) Min dress som har chevalite membran, og vert fort klam og varm pga membranen har dårlige fukttransporterande egenskaper.

 

Spørsmål nr1: Kva membran har de beste fukttransporterande egenskaper? (dette fant eg ikkje svar på i forumet)

 

Spørsmål nr2: Er det noko eg kan gjera for å få bedre pusteegenskaper i den dressen som eg har no? (ved feks vaske den på høg/lav temp)? (dette fant eg heller ikkje svar på i forumet)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Vask den så varmt som vaskeanvisningen tillater, gjerne med nikwax vaskemiddel.

Deretter impregnerer du en runde i vaskemaskinen med nikwax impregnering.

Hvis ytterstoffet ikke er impregnert og trekker vann så blir pusteevnen betraktelig

redusert. Nå kjenner ikke jeg den dressen, er membranen laminert til ytterstoffet

eller er den som et for :?: Hvor ofte har du vasket og impregnert dressen :?:

 

Også må jeg vell si at ja jeg forhandler nikwax :)

Link to comment
Share on other sites

Har gjort akkurat som du seier: vasket med tech wash/nikwash og brukt samme impregnering.. Det hjelper ikkje.. Trur uten å sei det sikkert at membranen er som eit for i jakken, ikkje laminert til utsida..

 

Hadde ein liten test i dag der eg gjekk ein runde i jaktterrenget med chevalier dressen på, under hadde eg kun undertøy (boxer og t-skjorte) temp: ca 14 grader og lettskya. Blei som forventet fort klam/varm, t-skjorta var temmelig kliss våt av svette..

 

Byttet så ut t-skjorte og chevalier jakken med ein bergans fritidsjakke med dermizax.. Trur modellen heiter stryn, type softshell e.l. og gjekk samme runden. Blei ikkje på langt nær så klam og svett som eg blei i chevalier jakken, og det var uten å åpne "luftehulla" i jakken. Samtidig blei eg som vanlig klam på beina der eg hadde chevalier buksa på.

 

Virker som om dressen har mista evnen til å puste etterkvart som den har blitt brukt, tenker derfor at det må gå an å gjennskapa desse pusteegenskapene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du brukte en bommulls t-skjorte under så har dette materialet

den egenskapen at den ikke slipper fuktighet videre men binder den opp.

Det kan jo hende du brukte noe annet men husk å aldri bruk bommull under.

Er bergans jakken trang i fasongen og jaktdressen av det romsligere slaget :?:

Husk når du skal kjøpe nytt at det er i de store luftlommene at kondensen kommer,

og da hjelper "pusteegenskapene" lite.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaringer er at klær med membran puster alt for dårlig. Jeg synes de er oppskrytt og de er blitt til noe alle MÅ ha. Jeg har gått over til tradisjonell bekledning uten membran og har heller med meg en regnjakke i sekken. I hvertfall på dager som er tørre er det overkill å bruke membran klær. Med tradisjonell bekledning føler jeg meg tørr og hele kroppen puster uten å bli våt av svette.

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne at normalt går eg med ull el superundertøy under jakt dressen. Bommulskjorta var bare for å kartlegge størrelsen på "svettekartet" :) som blei betydelig større med chevalier jakken enn bergans jakken.. Det ligger i kortene at ny jaktdress er under innkjøp snarest!

 

Men kva dress puster best?? har gore-tex ein fordel der kontra derimizax? osv

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en bergans passvik 2 dress, og må si at jeg er fornøyd både med vanntettheten og pusteegenskapene. Denne dressen er en av de mest lydsvake dressene på markedet (tror jeg). Til posteringsjakt i kaldt vær er dressen glimrende, men hvis det er varmt i været og det er mer aktiv jakting som bedrives blir denne etter min mening alt for varm, og jeg opplever å bli klam. Hvis alle lufteåpninger er på vidt gap så forsvinner denne klamheten rimelig fort, men så snart en begyner å gå igjen kommer klamheten fort tilbake.

 

Et annet problem, men sannsynligvis bare noe en må tåle, er at tørketiden er veldig lang.

Link to comment
Share on other sites

Begge membranene har gode egenskaper, men utnyttelsen av

disse egenskapene kommer best til sin rett når membranen er

laminert rett på ytterstoffet, og ytterstoffet er av et materiale

som ikke trekker vann. Her er det man får litt dårligere egenskaper

på de lydsvake dressene da den ofte børstede overflaten ikke

er fullt så vannavvisende.

Når det gjelder trådtittelen og svar på det må jeg nesten si

Hârkila Wapiti, men den er veldig tynn og det går ut over slitestyrken.

Men den mest pustende dress jeg har brukt til nå :)

 

(selger harkila)

Link to comment
Share on other sites

Etter år med prøving og feiling har jeg kommet til den konklusjonen at den perkfekte lydløse, pustende, vanntette og behagelige jaktdressen rett og slett ikke finnes.

 

De fire faktorene som er nevnt over vil sjelden opptre i et og samme plagg.

Selv de dyreste plaggene vil bare fungere optimalt om man ikke beveger seg, og da er noe av poenget borte etter mitt skjønn.

Om de puster greit i reklamen så blir de likefullt astmatiske ute i skogen.

 

Jeg har resignert og gått tilbake til den kombinasjonen jeg startet med, noe som innebærer at jeg ved behov drar på meg en poncho eller fjellduk, og ellers går i impregnerte bomullsbaserte klær med god lufting.

 

Som en jaktkamerat her opps sa:

"Går du på jakt i skoga i trøndelag så bli du blaut, innant eller utant!" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er svoren Berganstilhenger, la bare det være sagt med en gang! :lol:

Men jeg vil uansett anbefale Bergans Pasvik Silent Hunting helt uten blygsel.

Den er den beste jeg har vært bort i!

Lydnivået er meget lavt sammenlignet med f.eks Breheimen II buksa mi fra Bergans og Norrøna Dovre.

En annen ting som er verd å merke seg er at Dermizax IKKE trenger å re-impregneres eller vaskes me noe lurium.

Vask det på et vanlig eller skånsomt program, hopp over sentrifugering eller sentrifuger lite og sakte om du ikke kan vente på at tøyet drypptørker.

Bruk ALDRI skyllemiddel i klær med Dermizax-membran.

Utenom disse huskereglene er det bare å vaske og bruke i en årrekke.

Skulle ytterlaget begynne å holde på fukt, slik at vannet ikke lenger perler av gir du plagget bare en tur i tørketrommelen.

10 minutt på lav temp, så er det som nytt igjen. Regndråpene danser av så det er en fryd!

Bruker du luftingene rett, og kler deg i ull innerst tviler jeg på at du blir misfornøyd med Pasvik!

Men om du skalker alle luker svetter du nok fort, og all dampen slipper ikke raskt nok ut gjennom membranen.

Da blir man klam! Så bruk alle luftingene for det de er verd!

Glidelåsene er ikke bare til pynt! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder trådtittelen og svar på det må jeg nesten si

Hârkila Wapiti, men den er veldig tynn og det går ut over slitestyrken.

Men den mest pustende dress jeg har brukt til nå :)

(selger harkila)

 

Her hadde det vært fint hvis du nevner hva du sammenligner Härkilaen med? Som jeg skrev i en annen tråd om Paclite puster Härkilaen min som en søppelsekk..

Link to comment
Share on other sites

Hørtes rart ut. Men dette kommer nok alltid til å være et kompromiss

mellom hvor vanntett og hvor "pustende" plagget skal være. Eller alltid var vell

litt i overkant. Det er jo stor forskjell på de tekniske tekstilene nå

og for 15 år siden. det har gått framover :) og det vill det vel fortsatt gjøre.

Hva jeg sammenligner med er mye etterhvert og å ramse opp det kan jeg ikke.

Dressen vant jo også en test i fjor:

http://www.jaktogfiske.info/id/639.0

Link to comment
Share on other sites

Prøv en jakke med paclite membran. Disse er tynnere, og skal i prinsippet puste bedre, men det kan igjen gå på bekosting av hvor vind og vantett jakken er!

 

Selv har eg en chevalier paclite, og kan ikke si jeg ha noen svetteproblemer med den, men dette er vel også vedig individuelt, og det skal nevnes at jeg ikke er av de personene som svetter mest.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett noen har nevnt event membraen her.

Har veldig gode erfaringer i forhold til pusteegenskaper med denne membraen. Har dog kun brukt den i klatreklær og skiklær. Vet ikke om noe jaktbekledning har denne membraen, men det burde finnes.

 

Hadde for noen år siden jaktklær fra arcterryx. Disse hadde gtx membran og pustet som andre plagg med denne membraen, men det hadde veldig gode luftemuligheter..

 

Sånn jeg ser det er mye av membranplaggene så tette at det som har mest betydning er hvor gode luftemuligheter klærne har.

Link to comment
Share on other sites

Har sjekka ein del no med bransjefolk i forskjellige butikker, og konklusjonen er: Gore-tex membranen er den som puster best!

 

:lol: Tipper de solgte klær med GT de, da...

For jeg VET at f.eks Bergans ikke er enig med deg der ;-)

Er heller ikke det, bruker nå kun tøy med Dermizax, og er ikke fornøyd med GT!

Link to comment
Share on other sites

kanskje bergans ikkje er enig med meg der, men dette ble eg fortalt av ein som solgte både norrøna og bergans.. spørsmålet var faktisk om puste egenskapene til finnskogen vs passvik.. der han kunne fortelle, etter erfaring med begge dressene, at finnskogen puster bedre enn passvik.. men, ingen av desse dressene puster like godt som bergans skogshorn pga ytterrlaget..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...