Jump to content

Norma Oryx.....


SnikJeger

Recommended Posts

Så fekk eg pluttselig bakoversveis, delux! :shock:

For 2 år sidan kjøpte eg inn 4 pakkar Noram Oryx, og hadde ikkje behov for å kjøpe fleire pakkar før i år. Når eg la meg på blink for å skyte, så kunne eg til min store overraskelse sjå at når dei gamle skudda sto midt i ti´aren, stod faktisk dei nye skota i 2´aren rett opp.. 17 knep måtte til på mitt sikte for å få dei nye skudda inn i ti´aren.... Dette var rett og slett noko som eg ikkje hadde trudd var mulig. 1-3 cm gjerne, men 18 cm var veldig mykje meir en kva eg i min villaste fantasi hadde tenkt var mulig.... Det er 308 eg nyttar, og vart for å seie det mildt satt heilt ut. Kjøpte ein ny pakke til for å sjekke, og den pakken går 100% likt med den forige eg kjøpte i år. LOT nr. spelar vel ei rolle her, men eg syntest dette var mykje....

Er det nokon som har opplevd lignande...

 

Nokon som har anbefalingar på skot/kuler som ikkje "riv" så mykje i hjorten som Oryx ???

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg har noen erfaring med at oryx "riv" i hjorten egentlig. Synes den gir gode slakt. Hvor hardt er disse lada til? Oryx er ikke av den typen kule som er hardest eller holder sammen ved litt høy fart. Tror ikke fabrikklada patroner er lada hardt heller da. Jeg lader oryx i 308 selv, både til elg, hjort, rådyr og annet jeg jakter. Er egentlig fornøyd. Farten kommer jeg ikke på for øyeblikket.

 

Ellers bruker jeg swift a-frame i 338WM, hvor jeg har meget gode erfaringer. Denne kula holder bedre sammen og er egnet til kalibre med litt mer fart. Ladet denne kula svakt i kaliberet og jeg har minimale kjøttødeleggelser. Knall og fall har jeg til gode å erfare enda, men har ikke så stort grunnlag å si noe om a-frame på enda. Kun skutt 3 elger med den.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt om så store treffpunktavvik mellom loter. Sikker på at stokkskruer og montasjer sitter som de skal? Norma forandret 180-grains Oryxen for en 6-8 år siden; spissen ble mindre og dermed ekspanderer kula litt saktere. Selv bruker jeg kula i 30-06-ladninger fra min dyktige og elskverdige broders rikholdige laboratorium. Serier skutt med kuler av både ny og gammel type hadde samme treffpunkt på 100 meter så vidt jeg med mine begrensede skyteferdigheter kunne bedømme. Noe som river mindre i hjorten er Swift A-frame, har ikke prøvd den selv, men den ekspanderer mindre og vil dermed rive mindre. Ulempen vil nok være dårligere virkning. Selv er jeg godt fornøyd med Oryx-kula, den gir god virkning, pene slakt (man får ikke livet av et dyr uten å rive sundt noe), og ofte detter dyret i smellen. Dette med knall og fall inntreffer dog like ofte med andre kuler, og særlig med splintgranater som Nosler Partition, skulle forresten bare mangle, sånn som dyrene ser ut etterpå...

Link to comment
Share on other sites

Skruer og montasje satt som det skulle. Som sagt, så var det er differanse på 17 knepp mellom dei 2 ammunisjonane. Det var ikkje berre eit skot som vart testa, så det kan ikkje vere slik at skruane er lause på dei nye skota, men ikkje på dei gamle... :) Det ville iså fall være smått utrulig...

 

Uansett så er eg inne der eg skal vere, og det har sålangt resultert i ei fjorskolle, hynnjel, kalv og kolle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si noe sikkert, men hvis jeg skal spekulere så tenker jeg i de baner at tester gjort av bl.a. Vapentidningen der bl.a. Norma Oryx har blitt testet for bl.a. ( :wink: ) hastighet, har Norma gjennomgående kommet uheldig ut i forhold til hastigheten de har oppgitt på esken. Det kan hende at de har gjort noe med dette avviket i senere tid?

Link to comment
Share on other sites

Er det berre eg som reagerer litt på det med 17 knepp og 18 centimeter? Har aldri høyrt om kikkertar med så grove knepp. Men så har eg ikkje drive med slikt i meir enn 25 år heller...

En cm pr knepp på europeiske kikkerter er vel ikke så veldig sjeldent. Så kommer det i tillegg litt på egen unøyaktighet så er du fort på 18 cm.

Høres helt normalt ut i mine ører.

Link to comment
Share on other sites

Sånn kan der være, det er derfor man alltid skal prøveskyte når man har kjøpt en ny lott. Det var mye, men med annen kruttype, utgangshastighet og kobberlegering i kula kan det meste skje.

 

For oss med europeiske kvalitetskikkertsikter er ett klikk for centimeteren slik det skal være.

 

Tenk hvor mange skadeskytinger som kunne vært unngått hvis alle prøvde, slik som du, istedet for å ta likt treffpunkt for gitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...