Jump to content

Stille fottøy!


JanT

Recommended Posts

Er det noen som har noen billige alternativ til strikke sokker utenpå jakt skoene?

 

Brukte strikke sokker hele fjor sesongen, men de går fort hull på og skoene glir litt inni sokkene. Og de er tunge å ta på, så håper noen har noen gode tips her....

Link to comment
Share on other sites

Stive fjellsko er det verste. Ingen føling med underlaget og stive såler. Myke gummistøvler med ullsåler er det jeg bruker. Ikke like stille som i neoprenesokker eller andre mer ekstreme alternativ, men stille nok til smygjakt. I den myke sålen har man en viss kontroll med underlaget og man holder seg tørr og varm. En kald jeger er en dårlig jeger.

Link to comment
Share on other sites

Muck boot!

Neopren sko/støvler i greit design. Lave smyg sko el høye støvler.

Husker at Lars Monsen svettet seg inn i anarjokka nasjonal park på vei til elg jakt men et par støvler

Finnes andre merker med samme egenskapene.

Jeg har brukt en type ull/filt sko. Som jeg fikk av en skotsk saueklipper. Filt skoene er såpass lett at de er enkle å ha med seg i sekken.

Men har faktisk akkurat bestilt muckboot sko etter at jeg fikk låne et par en dag.

Link to comment
Share on other sites

Muck boot!

Neopren sko/støvler i greit design. Lave smyg sko el høye støvler.

Husker at Lars Monsen svettet seg inn i anarjokka nasjonal park på vei til elg jakt men et par støvler

Finnes andre merker med samme egenskapene.

Jeg har brukt en type ull/filt sko. Som jeg fikk av en skotsk saueklipper. Filt skoene er såpass lett at de er enkle å ha med seg i sekken.

Men har faktisk akkurat bestilt muckboot sko etter at jeg fikk låne et par en dag.

 

Muckboot skoene har vel gummi helt nederst, er vel bare en del av skaftet som er av neopren? i så fall vil jo det bli en del lyd av kvist som gnir seg inntil gummien...

Link to comment
Share on other sites

Muck boot!

 

 

Har brukt mine i 2 sesonger nå, og er meget fornøyd.. Men.. Jaggu blir du varm på bena, og etter noen turer så er det greit å kjøre med vinduet åpent hvis du ikke har de på bena... :S

Link to comment
Share on other sites

Ja har det bladet de har testet de...

 

Men disse er tenkt at man skal bruke siste hundre meterene frem til posten, jeg smygjakter på hjort og det blir noen kilometer med smyging under en økt, tror derfor at disse bjørnegreiene ikke vil sitte godt nok på skoen til at det blir behagelig å gå langt med...

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg vanntette pustende sokker (Sealkinz) i joggesko med tynne såler for bedre føling med underlaget (Kvist o.a) med grove ullsokker utenpå.

 

Da går du lydløst, har god føling og unngår å bli våt på bena.

 

Et tips er å tre sokkene utenpå skoene og tre de i en bøtte med kokende vann. Sett de deretter til tørk, og så er det klare til bruk. Ullen krymper rundt skoene og får de nærmest til å virke tovete. Da er de også langt mer slitesterke. Klarer meg med et par, kanskje to i løpet av høsten i den aktuelle smygjaktperioden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg lurer også på dette, og hiver meg på.

 

Hva med samiske skaller?

Jeg har tenkt tanken noen ganger, men er litt usikker. Hvordan er holdbarhet på disse? Så også Farmen-Silje hadde slike under merking av Gaupe (tror jeg det var) i Nord-Norge. Hun hadde veldige problemer da de var for glatte å gå med.

 

Noen med erfaring?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Skaller er fortreffelig fottøy på jakt i tørt vintervær og relativt flatt terreng. Jeg bruker de på jakt når det er frosset mark med noe snø oppå, før det blir skiføre.

 

Tror ikke du får noe fottøy som er mere lydløst. De er også utrolig lett og varm. Ulempen er at de er glatt og ikke har sidestøtte i ankelpartiet.

 

Mvh

Tikkakoski

Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet bare med våtsokker (neilpryde og prolimit) i bukkejakten i høst med tykke ullsokker over, dette i temperaturer fra godt over 20 ned til 5-6 grader. Kommer å fortsette med det. Føttene blir noe svette og våtsko lukter ikke blomster etter noen lange dager, men det er fint og varmt og ikke noe stress om man må vasse litt i myr eller over bekker. Samme i striregn. Det er antakelig ikke noe for tung bæring i bratt terreng, men på smygjakt har jeg stort sett bare med meg det som får plass i lommene.

Link to comment
Share on other sites

Glemte jo helt av mine sommerfavorittsko. Camper sko. De er hoeye og av skinn, jeg behandler de godt og de er vanntette nok. De har utrolig godt grep paa steiner og er forholdsvis lydloes. De er ogsaa lette og kjempegod aa gaa i. (I hvertfall for meg.) Selv om de egentlig er urbanesko... Men de er ikke varme, hvis bakken er kald slaar kulda gjennom. Men da kan en jo bare kjoepe en bedre saale...

 

http://www.camper.no/

 

Internett er supertregt naa, saa kan ikke linke til selve skoen, men det er en hoey skinnsko...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...