Jump to content

Fällkniven - men hvilke av de?


300kongen

Recommended Posts

Siden jeg støtt og stadig besøker söta bror, og jeg er på utkikk etter ny god kniv, har valget - kanskje - falt ned på en av Fällkniven sine utgaver. Spørsmålet er snarere hvilken av de?

 

Mine krav er som følger:

- jeg er hovedsaklig småviltjeger, kanskje et og annet rådyr på samvittigheten, men størelsen trenger ikke være for stor. Det er også jaktbruk som gjelder her.

- fortrinnsvis noe som ikke trengs å slipes "hele tiden"

- noe som kan slipes uten at man trenger å være utrolig dreven på alle forskjellige varianter.

 

Har kikket på F1 og H1, men antar at 3G stålet kanskje blir litt ambisiøst å slipe opp når det trengs? (selv om det frister med en TK2 også)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder VG-10 mot 3G, vil jeg i utgangspunktet påstå at dersom du klarer å sette opp VG-10 klarer du 3G også - du trenger bare mer tålmodighet. Ingen av dem er spesielt morsomme å jobbe med, men det er det heller ikke noe rustfritt som er.

 

Til småvilt er kanskje de to mest naturlige modellene TK5/TK6 i tillegg til WM1. Prøv dem før du kjøper; WM1 ligger ikke bra i min hånd.

Link to comment
Share on other sites

Enig WM1 er en kniv jeg har blitt veldig glad i, brukes til småvilt og rådyr.

Vurderer faktisk og kjøpe en til :wink: for fast plass i beltet, så den andre kan ligge i sekken dedikert til slakt.

 

Min er VG10 stål med sortbelagt blad som jeg syns er noe dritt da den veldig lett blir borte i lyngen.

Den er og å få i 3G stål, hvordan dette er for kjøttskjæring vet jeg ikke, men vil tro det er litt særere å sette opp.

Link to comment
Share on other sites

Kva med ein WM1, med blankt blad, og som Mildot sier, hvorfor ikke ha to? ? Det er ein snerten liten kniv, som du kan bruke til det meste...

Kjøpte nettopp en WM1, mest med småviltjakt for øyet, men også som "brukskniv". JEg ble litt overrasket, for den er litt mindre jaktkniv enn jeg trodde. Håndtaket er faktisk litt lite, selv for mine kontorhender. Men gir godt grep likevel, og bidrar til å gjøre kniven liten. (har du store hender, eller noe som helst over gjennomsnittet så er grepet for lite, som Edward sier)

Veldig mye "to go" kniv, den er liten, hendig, kraftig, j..lig skarp om du vil - VG10 holder nok eggen selv om jeg ikke har testet den for det ennå. Liten nok til å være overalt.

Slira tillater bæring opp ned, f.eks. på ryggsekkreima, eller på tvers i beltet, eller rundt halsen i snora som føler med, eller...

For min del vil nok bli kniven som alltid er med.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når man først bruker så mye penger på en kniv bør man velge en som er litt allsidig. Jeg fikk meg A1 modellen for et par år siden og har flådd alt fra hare til elg med den. En liten kniv har jo sine fordeler når man skal flå småvilt men da må man også drasse på øks/samekniv for å hugge/klyve ved, og gjerne en annen kniv for å sløye storfisk.

Link to comment
Share on other sites

JEg ble litt overrasket, for den er litt mindre jaktkniv enn jeg trodde. Håndtaket er faktisk litt lite, selv for mine kontorhender.

 

K

 

WM1 Knife

 

 

More than half the world’s population is female – and yet Model WM is probably the first sheath knife designed from scratch to suit the hands and requirements of women.

 

http://www.fallkniven.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=468&category_id=23&option=com_virtuemart&Itemid=1〈=en

Kan det ha noe med dette å gjøre :D:?: eller har jeg misforstått hvilken modell dere mener :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en staskniv kjøpt på knivmesse på eidsfoss laget av svensk sølvsmed Per Silver. Den er nydelig å se på, god i hånda og passe liten, den har fått smake mye NL ål. Pent treverk, sølv og skinn slire passer ikke med vann, slim og grus/stein så jeg kjøpte en Fallkniven F1 med kydex slire. Dette er en skikkelig brukskniv av god kvalitet som tåler all normal bruk. Den har dog noen "småfeil" :

 

1. stålet øvers på håndtaket til å hammre på lager riper på hagle kolben når den bæres på skuldra. Løses enkelt med å passe på at jakka dekker kniven.

 

2. stålet får lett rustflekker under sjøfiske. spesielt i lamineringen mellom stålkvalitetene. De færreste har ferskvann med på sjøen å dermed får rengjort kniven skikkelig. Det kan jo ta noen timer med "saltløsning" før kniven er vasket når man ute i båt bløgger fisken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...