Jump to content

Lengre løp på Remington 870 12/89


slektning

Recommended Posts

Har en 870 med standard løp som jeg kunne tenke meg å bytte til et mye lengre løp (gåsejakt)

Noen som vet om det er mulig å få tak i løp som er mer enn 30 tommer?

Tenker også i den forbindelse på om det er mulig å kappe det eksisterende løpet så den akuratt er lovelig? Ønsker å ha mulighet for choke i dette løpet.

Link to comment
Share on other sites

Har en 870 med standard løp som jeg kunne tenke meg å bytte til et mye lengre løp (gåsejakt)

Noen som vet om det er mulig å få tak i løp som er mer enn 30 tommer?

Tenker også i den forbindelse på om det er mulig å kappe det eksisterende løpet så den akuratt er lovelig? Ønsker å ha mulighet for choke i dette løpet.

 

Hei!

Drister meg til å spørre hvorfor du skal ha langt løp til gåsejakt ?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis riktig. selv om kruttet har brent opp, er gassen svært varm og vil gi noe munningsglimt. selvfølgelig langt mindre enn uforbrent krutt, men likevel.

vanlige haglepatroner er laget for en løpslengde på rundt 65-70 cm så vidt jeg vet, om du for eksempel skulle få tak i et 90cm løp tror jeg neppe du vil få noe særlig mer fart på sakene.

med lengre løp vil du også ha mer friksjon, så om alt kruttet brenner opp vil du begynne å miste hastighet igjen.

 

tror nok du har mer å hente på å prøve forskjellige patroner og kronografere dem.. du får mye ammo for prisen på et løp :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort noen tester på dette med kronograf. Testet flere typer patroner.

 

I en Benelli Super 90 som jeg hadde tidligere med 52cm pipe og en Browning Ultra Sporting med 71cm pipe var forskjellen i hastighet minimal. Ofte mindre en 10m/s, et par typer ga hele 2m/s høyere hastighet i Browningen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis riktig. selv om kruttet har brent opp, er gassen svært varm og vil gi noe munningsglimt. selvfølgelig langt mindre enn uforbrent krutt, men likevel.

Så du mener at stikkflammer og "munningsglimt" fra varmegasser er det samme?

Skal ikke argumentere med deg jeg, men stå ut til siden for en hagle med kort løp som skyter i mørket, og så en med langt løp. Så ser du ørliten bitteliten nesten umerkbar (les:ironi) forskjell i front av løpet.

 

Prøv dette, så kan du poste her i tråden hvilke erfaringer du gjør :)

Link to comment
Share on other sites

så marlin goosegun er bare tøys det da?

I forhold til hastighet er det bare tull ja (har aldri giddet å måle, men vil faktisk tippe så lange løp reduserer hastigheten), men det laage løpet (91 cm på min) har en rekke andre fordeler: en mye mer behagelig sving/balanse som kommer godt med på lange hold på raske fugler. Lite/ingen muningsglimt. Noe mindre smell (for skytteren).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...