Jump to content

håndvarmer


magn(e)um

Recommended Posts

Jeg har et flere håndvarmere med i sekken av samme prinsipp som clas ohlson sine, de kan brukes uendelig mange ganger. De fungerer helt greit, slike kullstaver ble ingen suksess for meg. Disse kjemiske håndvarmerne er ikke så varme som bensinbaserte og varer kun 30min. MEN de er ikke bensin/kullbaserte og er minst like bra som "engangs" håndvarmere

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=74910087

Link to comment
Share on other sites

Som ung DFS feltskytter kjøpte jeg (eller fikk vel antar jeg, siden jeg ikke jobbet da...) håndvarmer med kullstaver. De var dominerende i det miljøet på den tiden. Den fungerte upåklagelig i flere år. Men, etter at den ikke hadde vært i bruk på noen år, skulle jeg bruke den igjen. Jeg fikk fyr på kullstaven som før, men den slokket etter en tid i varmeren. Dette har jeg forsøkt flere ganger, og har kjøpt nye kullstaver. Får de ikke til å brenne. Kan nesten se ut somom varmeren blir for tett, slik at kullstaven slukker av den grunn. Noen som har opplevd lignende? Forslag til løsning?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jupp, også jeg har håndvarmere med kullstav som ble kjøpt for ca 20 år siden. Funket veldig bra da. Så gikk det noen år til neste gang de skulle brukes (rundt 2005). Kjøpte nye staver som absolutt ikke ville brenne :evil: Etter dette har de blitt liggende. Vet ikke, men jeg har en følelse av at noe er endret med stavene... boksene er det ihvertfall ikke noe galt med.

Link to comment
Share on other sites

Kullstaver er hygroskopiske (tar opp fuktighet) som bare rakkern, og må dermed pakkes tørt og tett helt til de skal brukes. Jeg vil gå så langt som å påstå at en vakuumpakker er nødvendig ekstrautstyr til kullstavbaserte håndvarmere. Pakk kun så mange du bruker samtidig. Har kullstavene ligget åpnet, kan de gjøres brukbare igjen ved å tørke dem - enten i steikeovn rundt hundre grader en time eller to (pakkes så snart de kjølige nok til det), eller i passe avstand til leirbålet. Jeg synes de er upålitelige, derfor bruker jeg bensinvarianten.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Vil det si at kullstaver som ligger inne i hus trekker til seg fuktighet?

Jeg har oppbevart mine i esken de kom i, som ikke er tett. Det har ligget i ett skap i huset. Altså med jevn temperatur.

 

Jeg får de til å brenne og gløde, men de slukker etter kort tid i varmeren.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

kjøpte dette med kullstaver for ca 2 år siden fungerete greit første året, men nå slokker di for meg også. et tips er å ikke ta den med på jakt fordi dette lukter ganske sterkt.

prøv heller di som ser ut som et såpe stykke el du varmer den opp i varmt vann til den blir flytende. inni er det en metalbrikke du brekker og så varmer den i noen timer

Link to comment
Share on other sites

Ser det praktiske med kok-og-bruk varianten på jakt turer, men jeg tenkte å bruke disse under "tjænest" der jeg er ute i felt over noe lengre tid og fryser på fingrene... Derfor vil jeg ha noe som ikke må inn til koking før det virker.

 

Kull eller bensin må det være.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei

 

Jeg har med hell benyttet Clas-Ohlsson sine håndvarmere (én for hver hånd :D ) på kalde netter på bøen i vente på skytelys. Jeg har ikke hatt problemer med at de har vært fuktige, jeg tenner de i begge ender med stormlighter før jeg går ut.

 

Jeg lurer derimot på om eksosen fra disse kan skremme hjorten? Selv om man jo prøver å sette seg med vinden forfra hender det jo at vinden er litt skiftende iblant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett at de har slike kullstifter på XXL.

 

Jeg kjøpte en haug med slike lommevarmere for 5 kroner stykk når Lidel hadde opphørssalg, og jeg syntes de fungerer bra. Jeg har brukt disse på skytetrening i hele høst/vinter.

 

Kullstiftene bør oppbevares i slike lukkeplastposer som de ofte kommer i. Er de vanskelige å tenne på så kan de tørkes på toppen av en vedovn og lignende.

Link to comment
Share on other sites

Hei! har hatt flere av typen med kullstifter og de funka jo for så vidt en stund, så lenge de ikke slukket da. De siste årene har jeg brukt en bensindrevet lommevvarmer av typen Peacock. En genial liten sak som går på lighter bensin. Full tank brenner jevnt og varmt i et døgn, så lenge den får litt luft. Blir det luft tomt slukker den. kan puttes i en pose for å slukke den.

Har den med på elg jakt og er fantastisk god å putte innenfor bukselinningen på magen, eller på ryggen, alt etter hvor det er kaldt når en sitter på post, så er det bare å lette litt på jakka og slippe opp varmen med jevne mellomrom. Inni jerven duken blir det riktig varmt å godt, men etter at jeg fikk denne har jeg ikke like stort behov for å pakke opp jerven duken da jeg klarer meg med varmen fra denne lille varmeren.

Anbefales på det sterkeste :D

Hvem som forhandler den vet jeg ikke, men min ble i sin tid kjøpt på en G-sport butikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...