Jump to content

Heldempet salong?


-Andreas-

Recommended Posts

Svarer etter beste evne, kan godt tenkes at noen er uenige :)

 

- Personlig syns jeg forskjellen mellom en god vanlig lyddemper og en heldemper er såpass små at det ikke forsvarer prisforskjellen. Jo mindre du har tenkt å heldempe salongen din selv er det fort snakk om 3-4000 ekstra for en ferdig heldempet rifle. Jeg har testet side om side en CZ452 Varmint med A-Tec lyddemper og en CZ452 American heldempet fra Alms side om side, forskjellen var minimal, om ingen.

 

- Hva presisjon angår vanlig demper kontra heldemper er jeg litt usikker på, men jeg vil anta det er svært liten forskjell. Har testskutt de to nevnte riflene på 100 meter hold på selvanviser (ca 3x3 cm), begge traff serie på serie uten problem.

 

- Personlig vil jeg anbefale en rifle med "bolt", hovedsaklig fordi disse tilnærmet alltid er mer presis enn sine semiautomatiske brødre. Skal du ha en semiautomat som er "bolt"-presis må du ut med morsomt masse penger.

 

Kan forøvrig nevne at jeg selv var i samme situasjon som deg for noen måneder siden, valget falt til slutt på en CZ452 Varmint med en A-Tec lyddemper - ei rifle jeg er kjempefornøyd med. Anbefaler at du titter litt rundt på foraet her, finnes massevis av lignende tråder :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en heldempet rifle fra Alm. Det jeg synes er en fordel er at løpet er kappet kortere slik at selve rifla ikke blir så lang. Men den kostet skjorta da. :D Er dog veldig fornøyd med den. Demper bra, presisjon er veldig bra. Alm gir som kjent en presisjonsgaranti: 5-skuddssamlinger på under 1cm med standardammunisjon på 50m hold samt 10 års garanti på våpen m/demper. Hadde tidligere ei halvauto men liker bedre boltrifle..

Link to comment
Share on other sites

Mmm, det er sant. At løpet er kortere er nok en stor fordel på jakt, det merket jeg godt når jeg smøg meg framover i myrer - da skulle jeg gjerne hatt et kortere våpen.

 

--

 

Arkan, tror du har feilsitert Churchil litt du, tilfredsstillende er vel ikke helt ordet? ;P

 

Nothing in life is so exhilarating as to be shot at without result

Link to comment
Share on other sites

Mmm, det er sant. At løpet er kortere er nok en stor fordel på jakt, det merket jeg godt når jeg smøg meg framover i myrer - da skulle jeg gjerne hatt et kortere våpen.

 

--

 

Arkan, tror du har feilsitert Churchil litt du, tilfredsstillende er vel ikke helt ordet? ;P

 

Nothing in life is so exhilarating as to be shot at without result

 

 

Hehe korrekt. Dårlig oversatt.

Bruker heller orginalen... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ruger 10/22 med "vanlig demper"

Heldemper er vel litt upresist sagt, det dreier seg om en integrert demper som våpenet ikke er beregnet på å brukes uten, mens vanlig demper er en eksospotte skrudd på tuppen av børsa nærmest som en ettertanke, med dertil konsekvens for balanse og utseende.

 

Min ruger er kraftig kandidat til integrert demping fordi jeg skyter nesten alltid med demper på. Til jakt er hendigheten ved et kortere våpen viktig, og utseende har litt betydning det også.

 

Har du ikke kjøpt enda, så sjekk salgssidene her, der finner du en AlmsRuger tilgjengelig.

Jeg har også en brno 452 (bolt) og er greit fornøyd med den, men kan ikke merke at den er mer presis enn rugeren min. Den har ikke demper, men med 60 cm løp i .22lr er ikke det så nødvendig. særlig ikke med subsonic ammo. alt kruttet har brent opp innen kula forlater løpet, så det blir ikke særlig mye smell. skulle jeg ta meg bryet med å dempe den, blir det helt klart integrert demper der også.

 

Dette ifølge min smak :)

Link to comment
Share on other sites

det spørs jo helt hva du kikker etter hva som er "grei" pris. selv har jeg 10/22 og kan ikke tenke meg til å noen gang bytte den ut. den er morro, presis, robust, billig og har ett hav av ettermarkeds deler så jeg kan rette på alt jeg ikke liker på den for noen små kroner. det ble også stille som i graven når jeg skjøt med demper på nå. for min del kan jeg bare komme med lovord om dette våpenet.

Link to comment
Share on other sites

hvilke merke og modell vil dere anbelfale meg å kjøpe? burde jeg gå for en ruger 10/22? er avtrekket greit på den?

det er vel egentlig avtrekket som er å trekke ned på. men det er ikke noe problem å få i deler for å utbedre dette til noen hundrelapper.presisjonen er ikke akkurat som på en CZ men jeg syns samlinger på størrelse med en femmer på 75meters hold ikke er så aller værst. holder i massevis for jakt. det som ødelegger mest for presisjonen er avtrekket. så med ett bedre avtrekk får du sikkert til mye bedre samlinger enn det jeg har gjort. mye mer morro faktor i en halv automat også. og for min del så er det halve poenget med en salong at det er billig morro.

Link to comment
Share on other sites

eg kjøpte meg ein brno american heldempet for ei lita stund sia, og kan ambefale heldempet på de sterkeste. den holder presisjons garantien så sant eg gjer alt rett :) eg fekk og dei til å fikse avtrekket til 6-700g uten kryp, avrekket på på brno sku vist ikkje vere så bra fra fabrikken har eg lest. eg angrer iallefall ikkje på at eg valgte heldemper, veldig kompakt, presist og knall våpen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Til de av dere som har svart her, har dere lagt merke til hva trådstarter skriver i sitt første innlegg?

Han er linksskytter... Hvordan kan dere da anbefale en 10/22 :shock: når man da får hylseutkast 10cm foran nesetippen...

Jeg skyter links selv og hadde en kort periode Ruger 10/22 (Target) som er et topp våpen, men "ubrukelig" for oss som skyter links!

Litt vind fra "riktig" vinkel så får du kruttslam i ansiktet, dette er IKKE behagelig. Regner med at noen sier nå (jammen det er jo ikke noe problem... Aldri merket noe til det selv osv...)

 

Til trådstarter anbefaler jeg deg CZ 452 i LINKS, om du heldemper denne eller ikke er opp til deg. Jeg har en slik heldempet og det er en egen tråd om den her inne.

Kjøp deg først som sist ei salongrifle i links, du vil ikke angre!

 

 

Edit; Fant linken om min egen CZ 452 Heldempet blir til [LINK]

Link to comment
Share on other sites

Er vel totallengde du tenker på da Idawox?

Og tiurjeger... med mindre du finner en 10/22 som var sånn før 1992 er det vel, så kan du i bunn å grunn glemme det. Med mindre du får innvilget vesentlig endring.

Du kan få min (rustfri) i bytte mot en fullzise (altså ordentlig gevær størelse) .22 børse, eventuelt en ferdig oppbygd 10/22 i NC AR 15 kasse.

 

To foten ser ut som en standard Harris eller tilsvarende. De kan festes begge veier.

 

Forøvrig håper jeg du har fått lov av vedkommende som har lastet opp bildene til å bruke dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hvor mye veier egentlig et sånt heldempet løp fra Alms?

Er det forskjell på om det er til CZ eller Ruger?

Fint lite, du kapper og dreier ned løpet til 12,7, lager en halltoms un gjenge.

Heldemperen er delt i 2 nesten like lange deler. Et rør som tres utpå det neddreidde løpet som også blir skrudd fast på den gjenga på løpet, deretter kommer lyddemper delen som blir skrudd på rett etter munningen. Se webside www.alms.no

Link to comment
Share on other sites

Monteringsanvisningen til Alms har jeg lest, ja - men det står ikke noe om typisk vekt der.

Jeg ville vite antall gram i komplett heldempet løp...

 

Nysgjerrig på hvordan de sammenligner med andre løp. Noen eksempler:

 

0.37 kg - MagnumLite

0.37 kg - Gemtech Oasis R

0.48 kg - Tactical Solutions Sawtooth MC

0.60 kg - Volquartsen THM

0.62 kg - Rimfire Technologies Quantum

0.68 kg - Majestic Arms Aluma-Lite

0.70 kg - Ruger Compact

0.90 kg - Lilja Factory Sporter

1.00 kg - Green Mountain Stainless Heavy Sporter

1.30 kg - Green Mountain Stainless Muzzle Weighted

1.36 kg - Volquartsen Stainless Match Snake Fluted

1.36 kg - Lilja Varmint Taper

1.62 kg - Lilja bull 53 cm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...