Jump to content

Årets jakt i Sverige! . . . . .krise?


msyncron

Recommended Posts

Burde totalfreda rypa i Norge og Sverige de neste 5 år (om ikke mer).

Alt for mange rypejegere.

Stakkars fugel sier jeg bare :cry:

 

Jakta har noe og si. Men at rypene som er igjen ikke får frem kull har ikke noe med jakt og gjøre. Eller jo kanskje. Folk må jakte mer på rovvilt.

det er sommeren, knekk i smågnagerbetanden og rovvilt som får skylden.

Jamtland har også områder med lite jakttrykk. Men det er ingen ny produksjon av kyllinger der heller.

dessuten blir det vel ikke mindre jegere av fredning? kanskje NJFF med fler må begynne og tenke på viltet og ikke seg selv? dette har noe med den harde satsningen på rekruteringen og gjøre. Nå er det kanskje nok jegere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk ikke enig.

Om noen rev,mink,kråker, whatever tar noe ryper, kan ikke sammenlignes med hvor mye vi mennesker tar ut i året.

Legge skylden på rovdyra blir litt tynnt. No offence 8)

 

 

Dette er tøv! Faktisk burde det vært jobbet knallhardt med uttak av rovvilt med sikte på å lette predatortrykket på våre "spiselige" arter! Dessverre er det alt for mange jegere som ikke ser noen verdi i kråke- og revejakt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk ikke enig.

Om noen rev,mink,kråker, whatever tar noe ryper, kan ikke sammenlignes med hvor mye vi mennesker tar ut i året.

Legge skylden på rovdyra blir litt tynnt. No offence 8)

 

 

Dette er tøv! Faktisk burde det vært jobbet knallhardt med uttak av rovvilt med sikte på å lette predatortrykket på våre "spiselige" arter! Dessverre er det alt for mange jegere som ikke ser noen verdi i kråke- og revejakt...

 

Helt enig!

Rovdyr tar en del dyr, jeg synes fler jegere bør delta på predatorjakt osv, men å si at det er hovedgrunnen for lav bestand er hvert fall bull*** :lol:

 

Klart det er flere ting som spiller inn her, men det som reduserer bestanden mest er nok oss jegere.

De fleste rypejegere i norge har hunder som "støvesuger" fjella. I tillegg, er det som sagt alt for mange som kun jakter rype.

Link to comment
Share on other sites

Under forskningsprosjektene på Varaldskogen på skogsfugl fant man at en veldig stor andel av den totale dødelighet på kyllinger skjer mens de er egg. Såvidt jeg husker så stor andel som 60-80%. De absolutt fleste egg som blir verpet blir altså røvet før de klekkes. Av resterende andel tar smårovvilt for seg av kyllingene, spesielt før de lærer å fly. Været tar mye mindre andel enn man skulle tro. Av den resterende andel tar jegerne en viss prosent.

 

Så å si at rovvilt har mindre påvirkning enn jegere, er jeg ikke enig i.

 

Jeg har ikke lest lignende forskning på rype som på skogsfugl. Men siden andelene er såvidt store, er jeg ikke i tvil om at det er til dels samme forhold vedrørende rype.

 

At jakt har betydning er dokumentert, og hevet over tvil. Jeg tror nå allikevel at rovviltet, og til dels været, har mye større betydning enn jegere.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk ikke enig.

Om noen rev,mink,kråker, whatever tar noe ryper, kan ikke sammenlignes med hvor mye vi mennesker tar ut i året.

Legge skylden på rovdyra blir litt tynnt. No offence 8)

 

 

Dette er tøv! Faktisk burde det vært jobbet knallhardt med uttak av rovvilt med sikte på å lette predatortrykket på våre "spiselige" arter! Dessverre er det alt for mange jegere som ikke ser noen verdi i kråke- og revejakt...

 

Helt enig!

Rovdyr tar en del dyr, jeg synes fler jegere bør delta på predatorjakt osv, men å si at det er hovedgrunnen for lav bestand er hvert fall bull*** :lol:

 

Klart det er flere ting som spiller inn her, men det som reduserer bestanden mest er nok oss jegere.

De fleste rypejegere i norge har hunder som "støvesuger" fjella. I tillegg, er det som sagt alt for mange som kun jakter rype.

 

Det vi tar ut av rypebestanden har jeg inntrykk av at er minimalt i forhold til det fx rev og kongeorn tar. Og det blir selvsagt helt feil at man ikke kan redusere bestanden av disse, som er alt for hoy etter min mening.

 

Men som det sies, det er alt for mange rypejegere og for stort uttak, helt klart. Stotter forslaget om freding i 5 aar eller mer..men da skal rovvilt bestanden ogs[ beskattes hardere!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Jeg var selv og jaktet i sverige de første årene det ble åpnet for nordmen.

Vanvitig mye ryper, og minst like mye rovdyr som i dag.

Så og gi rovdyra skylden blir helt latterlig, dette er faktisk dyr som har tilpasset seg småviltbestanden i tusenvis av år.

Menesker derimot er ikke like flink å tilpasse seg bestanden, jakttrykket i sverige har økt enormt de siste 10-15år og freding er det eneste fornuftige.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at utak av rovilt har en effekt på bestanden,,,,men nytter ikke bare ta en art,,,,her må en ta flere under samme kam :mrgreen:

 

men rovilt utak og en bag limit er noe jeg er for ihverfall,for ska en frede et område så går det ut over andre terreng, så gi heller folk en mulighet til å jakte med en liten bag limit,,,, for min del er jeg fornøyd om jeg sku få en eller to skogsfugl på en dag, trenger ikke flere, det med å ha full sekken er jeg ingen tillhenger av,å når vi er gjester i et annet land med børse så må en ta hensyn,,,,

Link to comment
Share on other sites

I jamtland blir det ingen rypejakt i år. Det er avlyst i hele fylket. Skogsfugl og annet småvilt kan man jakte.

 

 

Nei!!! Dette betyr en sesong til med bikkjer som drar ut 500 meter i skogen og jegere som ikke klarer å skyte annet enn i 30 meter store glenner og påstår enda at det er for tett.. Dette gjelder dog ikke alle, men mange..

Link to comment
Share on other sites

I de verste åra,forsyner Rev,Mår,Rovfugl og Kråkefugl seg av opptil 80-90% av egg og kyllinger,pluss at været betyr endel.Det er i sånne uår med lite kyllingproduksjon,det er forkastelig å jakte hardt!Jeg har selv jaktet i områder det omtrent ikke har vært mennesker,men i 08 var det omtrent ikke fugl..blr litt feil å si at vi jegere har skyld i at fuglen blir borte enkelte år.

Link to comment
Share on other sites

Dette var i fjor. Det er vel fremdeles ikke avgjort hvorvidt det blir fredning i år. I fjor ble avgjørelsen tatt i begynnelsen av august etter rypetelllinger.

 

Heldigvis.. Så ikke at tråden var gammal.. Jeg syns personlig rypejegerne bør holde seg til det de kan.. Og stussa litt over hvor tidlig man fatta et vedtak om stenging før klekkinga.. Med god klekking i år og strenge kvoter bør jegerne kunne holde seg i nærheten av tregrensa. Bare ikke alle kommer samtidig ned igjen så er jeg fornøyd.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette var i fjor. Det er vel fremdeles ikke avgjort hvorvidt det blir fredning i år. I fjor ble avgjørelsen tatt i begynnelsen av august etter rypetelllinger.

 

Heldigvis.. Så ikke at tråden var gammal.. Jeg syns personlig rypejegerne bør holde seg til det de kan.. Og stussa litt over hvor tidlig man fatta et vedtak om stenging før klekkinga.. Med god klekking i år og strenge kvoter bør jegerne kunne holde seg i nærheten av tregrensa. Bare ikke alle kommer samtidig ned igjen så er jeg fornøyd.. ;)

Enig. Personlig synes jeg det er strålende at det er mengder av folk nærme parkeringsplassene. Det betyr jo at det er nærmest folketomt der teltet mitt er :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...