Jump to content

God presisjon i .22-250


Skarpsniker

Recommended Posts

Hei!

 

Har bestemt meg, mot bedre viten, å investere i en ildstokk kalibrert for .22-250. Jeg kunne gått for .223, men det hadde vært billigere, enklere og mer fornuftig. Jeg har aldri vært spesielt fornuftig, og har aldri samlet på penger. Så det så.

Jeg er ute etter presisjon på forholdsvis lange hold. Ikke nødvendigvis slik at jeg må regne på Corioliseffekt, men typ, 3-400m kanskje.

La oss nå, for diskusjones skyld, si at jeg som skytter rent hypotetisk sett ikke er det svake ledd i prosessen (jada - bare le): Hvilken rifle bør jeg gå for? Jeg har hørt så utrolig mye negativt om amerikanske rifler at jeg har fått litt angst for disse. Er det noe hold i disse ondsinnede påstandene? Rifla skal brukes til jakt, men jeg er ikke redd for å bære noen kilo. Er det mulig å få noe brukbart materiale for rundt 10k eller må jeg ta et alvorsord med onkel Master igjen?

 

P.S: har brukt søkefunksjonen uten hell. Beklager hvis emnet er pisket skinnflatt fra før, men da holder det med en link fra dere! :)

Link to comment
Share on other sites

Det er pisket endel på temaet i dise trådene:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=8536

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762

Diskusjonene der gjelder først og fremst .223, men siden kulene er de samme gjelder mye av diskusjonen, som gjerne går på riflestigning og kulevekt/BC.

 

Jeg anbefaler at du tar utgangspunkt i de hold du vil skyte på og de kulene som kan tenkes brukt, samt ladedata for disse, og sammenligner ballistikken for dem i PCB eller et lignende program. Noe av dette er gjort i den første tråden jeg linket til.

Tror du kan bruke all argumentasjonen i alle retninger, på 22-250 også, men du klarer deg med 2" slakkere riflestigning til det meste.

 

Ang. rifle så er det neppe mye galt med Remingtons 700 VVSF(eller andre bokstaver..) rifler til omtrent 10kNOK, annet en nevnte riflestigning. Det vil være et tema iallefall om du skal utover 400m.

S&L M97 leveres i 22-250 og det er ei rifle jeg kan anbefale.

Om du kjøper ei Sako 85 gjør nok heller ikke noe galt, men den koster over 10k, Det gjør også både Sauer 202 og Blaser R93. Riflestigning er uansett et tema, men amerikaneren skyter alle slags "varmints" på alle slags hold ed std. 22-250.

Å kjøpe en brukt, el cheapo Remington, for å bytte løp til et passende 22-250 løp burde kunne komme under 10, før du horer den opp ad nauseam.

 

K

Link to comment
Share on other sites

min Rem LVSF i 22-250 samler bra, sinnsykt bra med demper på. Riflestigningen gjør at 55 grains er tyngste mulige kule. Men du skal ha en særs vindstille dag om du skal høre det lille plinket i stålskiva på hold over 400 meter allikevel... Det går greit å skyte på lenger hold med 55 grains kule, men det blir bare et lite *piiiing*

Link to comment
Share on other sites

Har med hell brukt min gamle 22-250 på hold oppmot 400 meter, men den lette kulen sliter litt om det blir mye vind.

 

Ikke for å kverrulere men jeg vil gjøre om inlegget ditt litt...... "men den lette kulen sliter MYE hvis det blir LITT vind"---

 

Jeg har selv en Tikka T3 supervarmint og er strålende fornøyd med den, når det gjelder super presisjon så har jeg ikke oppnådd det med kjøpes ammo... med 55grains V-Max og litt krutt bak derimot.....da blir den helt rå!!!

Link to comment
Share on other sites

Mulig fabrikantene har sånn noenlunde samme kvalitet uansett kaliber?!

Det er en god del ammo som fins i .223,som ikke fins i 22-250, f.eks. Lapuas "Aficionado". Denne i .223 er den mest presise fabrikkammo jeg har sett noengang. 3 skudd konsekvent på 6-8mm.

Selvfølgelig fins det presis ammo i 22-250 også, men kanskje må du prøve etpar sorter?

 

Lader du selv så er jo kvaliteten den samme, løpet er likt fra løpsprodusenten, bare størrelsen på kammeret er forskjellig. Lapua hylser er bra uansett kaliber, kuler er de samme, etc..

 

22-250 er jo kjent for å være presist, og ble mye brukt til BR før PPC-patronene. Varianter som f.eks. .22BR, 22Dasher og lignende villkatter brukes idag sågar til langholds-BR, men da med 1:8" stigning. Det er satt rekorder @ 600yds med både 22Br og 22Dasher, og ingen av de er veldig forskjellige fra 22-250, bortsett fra kulene de bruker, som stort sett er 80grs. Fins seff. en 22PPC også.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei, låner denne tråden litt når det handler om emnet.

 

Totallengde med 55gr v-max? (col). Fikk ikke helt tilfredstillende presisjon i går under litt testing, hadde fire forskjellige

ladinger, to med n140 og to med n150, n140 samlet jevnt over bedre.

 

Også totallengde med 40gr sierra blitz king?

 

Løpslengde er 56 eller 57cm( husker aldri hva det er) og 1-14 twist.

Link to comment
Share on other sites

Hei, låner denne tråden litt når det handler om emnet.

 

Totallengde med 55gr v-max? (col). Fikk ikke helt tilfredstillende presisjon i går under litt testing, hadde fire forskjellige

ladinger, to med n140 og to med n150, n140 samlet jevnt over bedre.

 

Også totallengde med 40gr sierra blitz king?

 

Løpslengde er 56 eller 57cm( husker aldri hva det er) og 1-14 twist.

 

Skal du ha det ordentlig måler du friflukt i ditt våpen. Bruk pussestangmetoden (kan du den?) og bruk en eller to mm fruflukt for å beregne COL. I min rifle brukte jeg lenge 37grains N150 til 50grains V-max, har gått ned til 36 grains. Super presisjon med begge ladningene.

Link to comment
Share on other sites

Soooo... da er jeg altså litt inne på Remington 700. Flere tre-bokstavs-forkortelser skal man vel leite lenge etter?! Hva er forskjellen på alle gønnerne? Hvorfor er det ene eventuelt bedre enn de andre? VSF / APR / CDL / LTR / LSS / SPS / VLS / XCR / VTR / SF (oooh; bare to bokstaver?). Jeg sier bare WTF?

 

Har lest side opp og side ned om de forskjellige, men aller er jo faantaaastic i følge produsenten. Alle amerikanske forum har tydeligvis sensurert negative kommentarer om home grown products, så der var det bare å kjøpe i vei uansett børse :roll:

Er det retten og sletten slik at den dyreste tre-bokstaver'n er den beste? Hilfe!

Link to comment
Share on other sites

VSF / APR / CDL / LTR / LSS / SPS / VLS / XCR / VTR / SF (oooh; bare to bokstaver?). Jeg sier bare WTF?

 

Remington har faktisk relativt bra nettsider. Kan lese mye om de forskjellige modellene her.

http://www.remington.com/products/firea ... model_700/

Mulig jeg tar feil her, men det er jo ikke alle modellene som kommer i 22-250.

Har en godkjent søknad på 22-250 selv og vurderer SPS Stainless eller VLS/VL SS blant mange andre alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...