Jump to content

Bjeffeproblemer, noen forslag ?


@K@

Recommended Posts

heia. har just overtatt en 7år gammel schweizerstøver, en kjempe grei hund. problemet er bare det at jeg ikke kan gå ifra han ute i band uten at han begynner å gjø. noen som har noen ideer om hvordan jeg kan bli kvitt dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallo!! Dressurband?Gir du en støver los når den bjeffer er den garantert ødelagt som jakthund iallefall!Naturlig at den bjeffer etter 7år hos en annen eier,savner vel ham..Du må bruke mye tid med ham og skape et godt forhold.Men ikke gå ut til ham når han bjeffer som mest!Overse ham som sagt her,gå ut til ham når han er stille og bruk tid med ham,slike hunder har og lett for å bjeffe når de ikke får mosjon nok!Er mye energi og jaktlyst som må ut!Ta noen lange sykleturer nå før jakta,så roer den seg nok.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg har tre hunder hjemme og alle sammen har vist litt missnøye (bjeffing)med og bli plasert i hundegården

til og begynne med.

Jeg bruker og gi den som bjeffer en sprut av haveslangen (vann)og det hjelper.

Rolige hunder i hundegården (hjemme og på campingen :D ) og godt los mål i skauen :D

Leif R

:oops: overså at hunden var 7år :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som Schweizereier så er detta et kjent problem. Rasen er hengiven for sin eier, og det blir nok litt surving. Siden du har overtatt hunden vil jeg heller anbefale en dusj med vann, og fraråde bruk av noen form for dressusbånd. Det først og fremst med tanke på at du ikke kjenner til alt som hunden har gått igjennom. Schweizeren er en myk hund, og jeg tror du kommer langt med samspill og ikke kjeft. Lykke til:-)

Link to comment
Share on other sites

Hallo!! Dressurband?Gir du en støver los når den bjeffer er den garantert ødelagt som jakthund iallefall!Naturlig at den bjeffer etter 7år hos en annen eier,savner vel ham..Du må bruke mye tid med ham og skape et godt forhold.Men ikke gå ut til ham når han bjeffer som mest!Overse ham som sagt her,gå ut til ham når han er stille og bruk tid med ham,slike hunder har og lett for å bjeffe når de ikke får mosjon nok!Er mye energi og jaktlyst som må ut!Ta noen lange sykleturer nå før jakta,så roer den seg nok.

 

Er litt merkelig at du sier den er garantert ødelagt visst du gir den strøm når den bjeffer. Hvordan kan du vite det? Jeg vet om flere jakthunder (rådyr-hunder) som har fått strøm ved hjelp av strømhalsbånd mot bjeffing og de loser nå akkurat like godt....

Jeg ser din teoretiske mulighet for problemer, men min erfaring er at jaktlysten overvinner og hunden loser som bare det. Selv om strøhalsbåndet og peileren er veldig like for hunden.

Jeg sier ikke at strømming er den "rette" metoden men i noen tilfeller når ikke annet har hjulpet har dette vært veldig effektivt

Link to comment
Share on other sites

Er litt merkelig at du sier den er garantert ødelagt visst du gir den strøm når den bjeffer. Hvordan kan du vite det? Jeg vet om flere jakthunder (rådyr-hunder) som har fått strøm ved hjelp av strømhalsbånd mot bjeffing og de loser nå akkurat like godt....

Jeg ser din teoretiske mulighet for problemer, men min erfaring er at jaktlysten overvinner og hunden loser som bare det. Selv om strøhalsbåndet og peileren er veldig like for hunden.

Jeg sier ikke at strømming er den "rette" metoden men i noen tilfeller når ikke annet har hjulpet har dette vært veldig effektivt

 

 

 

Jeg har nøyaktig samme erfaring. Drever/Beagletispa mi lager et sant helvete for naboer og frue når jeg er på jobb. Må dessverre ha bjeffehalsbånd på henne for å få lov til å ha jaktkompis i hus..

Uansett, når vi er i skogen, og selv om peileren sikkert kan gi henne assosiasjoner til bjeffehalsbåndet loser hun av full hals når hun får godlukt i nesa. Ingen problem der i gården nei.

Link to comment
Share on other sites

Vet vel omtrent av like mange som er blitt ødelagt,som de dere vet funker på jakt uansett strøm..ikke for å provosere eller være skråsikker,men har hatt hunder lengre enn flere her har levd,så vet litt..men det er bare å strømme som pokker det,så ser enn jo hvordan det går!Men jeg vil ikke ta ansvaret!Og husk:Ikke alle jakthunder har like stor jaktlyst!

Link to comment
Share on other sites

Punkt EN som vi kan ta her nå, er jo at man må være utdannet instruktør for å ha lov til å bruke strømhalsbånd.

 

Bjeffing kan være så mangt, og i en los på feil losdyr, eller på for eksempel sau, så ser jeg det på som lettere å korrigere den riktige uønskede adferden. Detta er MIN mening.

 

Som sagt, det er schweizer, så litt surving trur jeg øra dine bare må blir vant til ;-)

Jeg ville i hvertfall prøvd ut ALLE mulige utveier før jeg hadde brukt korrigeringsmidler i form av et halsbånd på denne hunden. Den kan ha opplevd mye førut i de 7 årene den har levd, som en ny eier ikke trenger å vite om.

Har selv overtatt en snart 5 årig schweizer, og jeg klarer aldri i verden å bli like godt kjent med han, som jeg er med de hundene jeg har hatt hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

På 7 år har den lært sine triks så det kan være vanskelig å lære nye. En ting kan du prøve: sykle lange turer med hunden så den får brukt opp energien sin til noe annet. Dette må du gjøre regelmessig... Det hjelper ofte med økning graden av mosjon og en harehund trenger å være i form for å klare en skikkelig jaktdag, og for å kvitte energien som raser i kroppen. Den er avlet for å løpe ikke for å stå i hundegård eller løpestreng!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er viktig å befeste rang og lederskap 100% og være konsekvent i oppdragelsen av bikkja. Nå hadde jo ikke trådstarter mulighet til å oppdra denne hunden fra starten av, men kanskje desto viktigere at lederskapet befestes.

 

En sterk leder får en trygg hund, bikkja trenger aldri å "bekymre" seg i en slik "flokk". En usikker hund vil bjeffe i gitte situasjoner.

 

Å befeste lederskap og være konsekvent i oppdragelse er ikke det samme som å regelmessig ta hardt i bikkja, om noen skulle misforstå meg sånn, selv om ingen hund tar skade av å bli tatt i nakkeskinnet.

 

Og det med "myke" hunder, det er noe man hører av og til. Jeg tror ikke bikkja er så myk som man skal ha det til. De er ikke dummere enn at de lærer at visse signaler til sjefen gjør at de slipper unna en forventa reaksjon/straff.

 

Det er viktig å forstå at en hunds handlinger er tuftet på ren egoisme:

1) Hva kan jeg gjøre for å unngå straff

2) Hva kan jeg gjøre for å oppnå et gode.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har aldri forsøkt med en 7 år gammel hund, men på ungbikkjene har det i hvert fall fungert fint; Sett ut bikkja når den er sliten, og ta med deg en kopp kaffe, stol og en avis. Sett deg i nærheten, og vent til den har roet seg ned. Etter hvert kan du gå vekk i korte perioder, men ikke la den være aleine lenge av gangen.

 

Dette er litt tidkrevende, men det er kanskje verdt et forsøk.

 

Lykke til!

 

H

Link to comment
Share on other sites

Vet vel omtrent av like mange som er blitt ødelagt,som de dere vet funker på jakt uansett strøm..ikke for å provosere eller være skråsikker,men har hatt hunder lengre enn flere her har levd,så vet litt..men det er bare å strømme som pokker det,så ser enn jo hvordan det går!Men jeg vil ikke ta ansvaret!Og husk:Ikke alle jakthunder har like stor jaktlyst!

 

 

Det var ikke meningen av meg heller å provosere, reagerte bare på at du skrev at den Garantert ville bli ødelagt.

Vi er nok enige om at det beste er å styre unda strøm. Og om noen velger å bruke strøm så tror jeg ikke de kommer løpende til dag for å gi deg ansvaret :D

 

Jeg snakka forresten om ert slikt automatisk strøhalsbånd som kan stilles inn til å først gi lyd og så strøm, der er det halsbåndet som gir strøm automatisk og ikke noen person som står å strømmer hunden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...