Jump to content

Ujevn hylselengde etter helpressing


Leonidas

Recommended Posts

Hei!

Når jeg helpresser engangsskutte normahylser (kaliber 9,3x62) i en RCBS-die så opplever jeg at hylselengden varierer mellom 61,95 og 62,05 mm etter pressingen. Ca halvparten av hylsene måler over 62 mm, og det er jo irriterende å måtte trimme hylsene allerede etter første pressing. Jeg har en misstanke om at problemet har noe med smøring å gjøre, men uansett hvor godt eller dårlig jeg smører halsen innvendig så virker det nærmest tilfeldig om hylsene strekker seg eller ikke. Jeg har forsøkt både med RCBS og LEE hylsefett, påføring med nylonbørste, q-tips eller ved å stikke hylsa ned i smøreputa, uten å finne en løsning som gir lite strekk i hylsene hver gang. Jeg kjenner også at ekspanderknappen tar godt tak i halsen de gangene hylsene blir for lange.

Smøremetoden som gir lavest andel hylser over 62 mm er å skru ut ekspanderen og smøre denne med fett for hånd for hver pressing, men dette er jo en ubrukelig tidkrevende metode.

 

Kan det være en idé å pusse ned den øverste delen av ekspanderknappen med smergelpapir slik at den tar mindre tak i halsen? Ulempen vil kanskje være at kulene blir enda tyngre å sette i hylsa?

Et annet alternativ kan vel være å presse hylsa uten ekspander, men også da vil jo kula bli tung å sette i hylsa.

 

Noen som har en idé om hva dette problemet kan skyldes og evt hva jeg kan gjøre for å bøte på problemet?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke så uvanlig å måtte trimme hylsene ved 1. ompressing, jeg gjør det alltid for å sikre jevn hylselengde. De er faktisk ikke så jevne fra fabrikk, ±0,05mm er helt akseptabelt.

 

Forøvrig, å slipe ned ekspanderen er ingen løsning, det eneste som skjer da er at utvidelsen kommer når du setter kula.

Link to comment
Share on other sites

Hva har man egentlig å tjene på å trimme hylser som ikke er lenger enn maksimal hylselengde?

Til nå har jeg kun trimmet de som er lenger enn 62 mm og jeg har ikke merket at det har noe å si for treffpunkt når jeg skyter både patroner med trimmet hylse og patroner med utrimmet hylse.

 

Dessuten må det jo være en fordel om man klarer å presse hylsene slik at hylsa strekker seg minst mulig. Skulle i hvert fall tro at hylsa holder lenger jo mindre stress den blir utsatt for.

Skal forsøke å pusse ned litt på en ekstra ekspanderstang som jeg har. Hvis ikke det fungerer blir løsningen å benytte en universal decapping-die for å fjerne tennhette, for deretter å presse hylsa uten ekspander i RCBS-dien.

Link to comment
Share on other sites

Hva har man egentlig å tjene på å trimme hylser som ikke er lenger enn maksimal hylselengde?

(...)Dessuten må det jo være en fordel om man klarer å presse hylsene slik at hylsa strekker seg minst mulig. Skulle i hvert fall tro at hylsa holder lenger jo mindre stress den blir utsatt for.

 

1. Det blir en god del føleri rundt hvordan man ser for seg hva som skjer med hylsa, og jeg er ikke bedre; -jeg føler at det kjennes logisk at noe av hylsas produksjonsavvik fra fabrikk (bulker/godstykkelsesvariasjoner etc.) kommer til syne etter første gangs skyting (på lengda). Derfor trimmer jeg alle for jevnhetens skyld, selv om bare noen få egentlig trenger det.

 

2. Slik føler jeg det òg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat såvidt testa litt 9,3, og de første 20 jeg har pressa så langt ble strukket både lange og skeive. De hylsene ble så skakke at jeg så det mens jeg satt og pressa de. Jeg skal i allefall måle den exspanderknappen, og eventuellt ta av den litt før jeg presser mer. Et fint triks, hvis man må utvide er jo presse i to omganger, først uten, og så ta halsutvidelse og hette i en egen opperasjon uten å presse halsen. Det er ikke alltid det er mulig, men det har gått greit på de andre rcbs-setta jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...