Jump to content

Et gevær som gjorde meg nysgjerrig.


Robinson

Recommended Posts

I sin bok "seven troop" forteller forfatteren med psudonymet Andy McNab , om sine år i SAS. Og forteller også litt om våpnene de var utstyrt med. Blandt annet forteller han om en "automatic rifle" i cal.22, som var lyddempet, og skjøt 3 skudds "bursts".

De kalte riflen for "the Ticker" , men det var sikkert bare ett utrykk de laget selv.

ER det noen som har anelse om hva denne riflen kan være for noe. Jeg har googlet litt, men ikke noe dukket opp. Ble nysgjerrig...

Link to comment
Share on other sites

Ifølge SAS-karer jeg snakket med ute på misjonsmarken er McNab-bøkene BS selv om de inneholder noe autentisistet (for et ord...). Minst en av folkene bak pseudonymet må ha SAS-bakgrunn, men handlingen er oppdiktet. Har aldri hørt at britene har hatt noe lyddempet i 22, men hvis de har det, vil jeg anta at det er en ombygget SA 80. SAS-gutta var generelt fåmælte, i alle fall i møte med O. Dunk, men det kom fram at de savnet den ekstra autoriteten fra 7,62-kaliberet i L1A1.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en anelse om at det er .22LR det er snakk om her, ikke 5.56x45mm, som vitterlig har vært standard riflekaliber for engelske styrker siden de tok ut L1A1.

 

Har hørt rykter om at de her har vært brukt i modifiserte utgaver av amerikanske spesialstyrker i alle fall:

 

calico22rifle.JPG

 

Jeg tror den ville vært ganske snasen med 3rd burst og demper, har aldri sett den i andre versjoner enn sivil selv.

Det morsomste er 100-skudds magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Boka "Seven Troop" er ikke en roman. Det er forfatterens siste , og mer som noe som nesten må kalles memoarer. Og børsa var vel 22lr ja, uten at forfatteren skriver det. Men når briter og amerikaner ganske enkelt kaller kaliberet 22, pleier det vel å være 22LR.

Link to comment
Share on other sites

Det kan også være en Ruger 10/22, Israelske spec ops har brukt den i mange år,. men det var halvautomat.

 

Som McNab skriver, er det en .22 med 3 skudds burst, og effektiv opp til 60 meter, og youre dropping like liquid hvis fi ble truffet med det . Ser en på at det var i CT , Counterterrorism at de brukte det så blir det en smule interresant, lav støy, effektiv, og lite rikosjett av kula i treffet .

 

Syns også at det er den beste boka hans, den er bare knallbra og jeg leste den flere ganger i ferien .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest Seven Troop, men alle de andre bøkene som McNab har "skrevet" hittil. Jeg må innrømme at jeg syns de er riktig så underholdende, men med unntak av Bravo Two Zero og Immediate Action, er jeg overbevist om de ikke er skrevet av McNab eller noen med seriøs militær bakgrunn. De siste romanene tror jeg ikke engang er korrekturlest av McNab (eller Steven ettellerannet som han visstnok heter i virkeligheten). Til det er de faktiske feilene er for mange og BS-faktoren for høy. "Ghost writers" er heller ikke et helt ukjent begrep innenfor denne sjangeren. Siden Seven Troop utgir seg for å være selvbiografisk og ikke en spenningsroman, er det grunn til å tro at McNab har hatt i alle fall noe å gjøre med boken, men jeg kommer ikke til å ta alt for god fisk når jeg engang leser den (for det kommer jeg sikkert til å gjøre).

 

Litt off topic, men Chris Ryan, tidligere kollega av McNab som skriver innenfor samme sjanger, har jeg forlengst sluttet å lese. Bøkene er tildels dårlig skrevet og det er helt åpenbart, selv for en avdanket sofakriger som meg, at forfattereren (forfatterne) ikke har noen operativ erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det samme sa McNab ogf andre SAS folk, alltid en skrivebordsgeneral som går imot det de sa , men det kan ha noe med at folk som sier det entene aldri har vært der , eller ikek får lov til å skrive om sine opplevelser lenger, det har de i kontraktene sine nå så det er ulovlig for de . Oppdrag i Oman, Colombia,Nord Irland, Irak, Malaysia, og andre steder , jo det er nok av steder som de ikke vil vise ansiktene sine i .

 

syns personlig det er den beste boka hans, og det er rørende og bra skriving av sine venner som han lkjente under mange år og noen av deres forferdelige skjebner .

 

Nok om det, the Ticker er antakelig en custom deniable salong, en heldempa Ruger eller Calico , og det som yankerne har brukt kommer ganke ofte i bruk her over også. Hvordan skulle et slikt våpen sett ut i mitt syn på en CT deniable salong, lett hendig, presis, aimpoint, 12-14 toms heldempa pipe., klappkolbe, eller foldekolbe, 25-50 skuddsmagasin.

 

En annen variant av "the hush puppy" som Navy Seals og OSS, CIAs sine spesialiserte våpen. Det har nok blitt brukt og bygd noen slike våpen her til lands også av soldater .

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men Chris Ryan, tidligere kollega av McNab som skriver innenfor samme sjanger, har jeg forlengst sluttet å lese. Bøkene er tildels dårlig skrevet og det er helt åpenbart, selv for en avdanket sofakriger som meg, at forfattereren (forfatterne) ikke har noen operativ erfaring.

 

Samme Ryan som leker helt på Discovery? Holdt på å dø av latter når han anbefalte å la seg drive nedover en smeltevannselv for å komme ut av "vilmarka". Fyren ville sansynligvis ha omkommet av sult og frykt om han kom for langt unna en chipshop, har han tjenestegjort i SAS må det være som lagerbetjent eller kokk-ikke operativ.

 

for å spore litt innpå tråden; de som faktisk er eller har vært i SAS (ikke det halvgode flyselskapet som serverer europas dyreste kaffe..) snakker lite om det. Samme som med nordmenn, de som virkleig har vært med snakker ikke så høyt om det.

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

 

Nå tror jeg kanskje du blander Chris Ryan med Bear Grylls som også er tidligere SAS-soldat og ikke redd for å fortelle om det i annenhver setning av programmet sitt...

 

Jeg synes nå begge to er høvelig morsomme. Noen av tipsene, forklaringene og situasjonene som blir lagt frem i både "Hunting Chris Ryan" og "Chris Ryan's elitepoliti" er jo direkte komiske. Sistnevnte er jo et godt eksempel der man kan se han trene sammen med allverdens elitepoliti i et par dager, før de drar ut på et virkelig farlig mission og nesten blir drept i reelle firefights hver gang... Nei, det er godt vi har James Bond på tv3, det er i allefall ikke så overdrevet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...