Jump to content

Fjellrev i Meråker ?


_husby_

Recommended Posts

Jeg har ikke noe nyere kunnskap om konkret forekomst, nei.

Men tilbake på 90-tallet, så kan det være godt mulig at det var bestand av fjellrev der ja.

De siste kjente bestandene i Sør-Norge er vel fra Sylan, Dovrefjell og Hardangervidda, inntil for relativt få år siden, (midten av 90-tallet, ja)

Link to comment
Share on other sites

Det har de siste årene foregått et forskningsprosjekt på begge sider av grensen, i Sylane -traktene, for å verne om fjellreven. Så jeg regner med at de ikke gjør dette hvis det ikke er fjellrev der... :wink:

De har i noen år nå hatt jegere som har fått lønn for å drive avskytning av rødrev der inne. En kompis av meg hadde jobben et år, og jeg var der inne ei drøy uke og besøkte ham. Han lå i "Essan-heim" (ved dammen mellom Essansjøen og Nedsjø, pluss at han hadde tilgang til flere hytter innigjennom.)

NB! Ta et lite forbehold om de navnene jeg nevner. Mulig jeg husker litt dårlig. :|:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

De har i noen år nå hatt jegere som har fått lønn for å drive avskytning av rødrev der inne. En kompis av meg hadde jobben et år, og jeg var der inne ei drøy uke og besøkte ham. Han lå i "Essan-heim" (ved dammen mellom Essansjøen og Nedsjø, pluss at han hadde tilgang til flere hytter innigjennom.)

NB! Ta et lite forbehold om de navnene jeg nevner. Mulig jeg husker litt dårlig. :|:mrgreen:

 

En liten presisering her: Essanheim ligger 5-6 kilometer lenger nord (på østsiden av Esandsjøen)i forhold til dammen mellom Esandsjøen og Nesjøen.

Huset ved dammen er en gammel dammvokterbolig og kalles bare Esnadammen :wink:

 

Hadde selv denne jobben, som Buster nevner, forrige vinter :D

Jeg så ingen fjellrev, men kun spor :?

Link to comment
Share on other sites

Min historie har jeg hørt fra, etter min mening, en "pålitelig kilde". :mrgreen:

Selve historien skal jeg ikke skrive her(...), men gikk ut på at det var fjellrev på Fonnfjellet i Meråker, for de som er lokalkjent.

 

Edit: Denne "historien" er fra starten av '90-tallet...

Link to comment
Share on other sites

De har i noen år nå hatt jegere som har fått lønn for å drive avskytning av rødrev der inne. En kompis av meg hadde jobben et år, og jeg var der inne ei drøy uke og besøkte ham. Han lå i "Essan-heim" (ved dammen mellom Essansjøen og Nedsjø, pluss at han hadde tilgang til flere hytter innigjennom.)

NB! Ta et lite forbehold om de navnene jeg nevner. Mulig jeg husker litt dårlig. :|:mrgreen:

 

En liten presisering her: Essanheim ligger 5-6 kilometer lenger nord (på østsiden av Esandsjøen)i forhold til dammen mellom Esandsjøen og Nesjøen.

Huset ved dammen er en gammel dammvokterbolig og kalles bare Esnadammen :wink:

 

Hadde selv denne jobben, som Buster nevner, forrige vinter :D

Jeg så ingen fjellrev, men kun spor :?

 

Takk for korrigeringen. Essanheim er det store huset litt lenger nord ja, på østsiden av sjøen.

Hadde du tilgang til Falksjøboligen også? :wink:

Flott inni der, også så fin røye da gitt..! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min historie har jeg hørt fra, etter min mening, en "pålitelig kilde". :mrgreen:

Selve historien skal jeg ikke skrive her(...), men gikk ut på at det var fjellrev på Fonnfjellet i Meråker, for de som er lokalkjent.

 

Edit: Denne "historien" er fra starten av '90-tallet...

 

Fonnfjellet, ja. Det fylte stuevinduet til onkelen min, det. Vi satt i vinduet med kikkert og fulgte reinsflokkene på snøflekkene der. Hvis dette var påstander fra begynnelsen av 90-tallet, tror jeg nok at det kanskje det kan ha vært naturlige bestandsindivider der.

 

Jeg har en lignende opplevelse fra et helt annet område - nemlig på toppen av Skardtind, der grensene møtes mellom Finndalen, Skjåk og Lesja. Felte en skadeskutt bukk der oppe, tror det var i 2003. Bukken var i tungvektsklassen og de som vet hvor dette er, forstår kanskje at jeg ikke rakk å bære ned alt kjøttet på én dag. Da jeg kom opp for å hente ned resten på formiddagen neste dag, var det ferske revespor i snøen. Men reven hadde tydeligvis ikke våget seg helt innpå. Jeg hadde surret fast T-skjorta i viltnettet.

Selv har jeg aldri sett rødrev såpass høyt til fjells, så jeg kan ikke forstå annet enn at det må ha vært fjellrev. Noen som vil støtte meg i det?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke se helt bortifra det, Truls. Fjellområdet der er stort og skjuler mange hemmeligheter.

Men rødreven kan også dra langt til fjells, når han får lukten av kjøttet i nesen.

 

Hvis du så spora tydelig så mener jeg at fjellreven har litt mindre sporavtrykk enn rødreven...?

Link to comment
Share on other sites

Ja, sporene var faktisk litt små. Jeg tok bilder av dem også, men klarer selvsagt ikke å finne de bildene nå. Og jeg varslet et eller annet fjellrevprosjekt som jeg heller ikke er i stand til å huske navnet på nå.

Sporene sto helt tydelige i snøflekkene. Det er ingen tvil i min mørke sjel om at dette var rev.

Link to comment
Share on other sites

så fjellrev på sørsida av funnsjøen, om jeg ikke husker helt feil, for fem år sida.

denne luska rundt en sau som var delvis rivd av jerv, dvs den gikk rund med magan hengende etter seg.

 

edit:kikka på kartet, det var sørom feren, ved langsåa.

Link to comment
Share on other sites

Vei eller bebggelse er ingen hindring for fjellreven.

Nå sist vinter ble en av fjellrev-kvalpene fra avlstasjonen på Sæterfjellet i Oppdal funnet død langs E6 mellom Fokstua og Dombås, det er kanskje en avstand på 5 mil, så reven kan nok dra langt ut. Den er nok også avhengig av å legge ut på vandringer mellom spredte bestander.

Link to comment
Share on other sites

Vei eller bebggelse er ingen hindring for fjellreven.

Nå sist vinter ble en av fjellrev-kvalpene fra avlstasjonen på Sæterfjellet i Oppdal funnet død langs E6 mellom Fokstua og Dombås, det er kanskje en avstand på 5 mil, så reven kan nok dra langt ut. Den er nok også avhengig av å legge ut på vandringer mellom spredte bestander.

Trodde ikke reven gikk langs vei og bebyggelse, fordi at det ikke var hans område...

Link to comment
Share on other sites

mart skrev: edit:kikka på kartet, det var sørom feren, ved langsåa

 

Har hytte like ved stedet. En senkveld i april i år (fortsatt en del gammelsnø på bakken) mens jeg satt i stampen (softub), kom det en rev som stod lenge og så på meg på ca 20 m avstand. Var sikker på at det var en fjellrev, men slo det fra meg da jeg trodde det var umulig.

Link to comment
Share on other sites

Min historie har jeg hørt fra, etter min mening, en "pålitelig kilde". :mrgreen:

Selve historien skal jeg ikke skrive her(...), men gikk ut på at det var fjellrev på Fonnfjellet i Meråker, for de som er lokalkjent.

 

Edit: Denne "historien" er fra starten av '90-tallet...

 

 

n520070895_282725_4371.jpg

 

FONNFJELLET er et flott fjell, men bare en liten del av et stort fjellområde. Om fjellreven skulle finne på å etablere seg så har den antakelig et større streifområde enn Fonnfjellet. Jeg hørte ikke om noen observasjoner av fjellrev da jeg bodde i Meråker, men den trekker jo ikke akkurat ned til hus slik som på Svalbard. (bildet er tatt 20 minutters ridetur hjemmefra...)

 

 

 

5769_116507955895_520070895_2744430_4821780_n.jpg

 

Husk at det også rømmer en og annen av disse rakkerne. Enhver ser straks at det er en rev, men ikke alle klarer å skille den fra fjellreven. Derav usikkerhet i en del "rapporteringer" fra folk som mener vel men kanskje ikke har forutsetninger til å se forskjell. Til info, reven på bildet er sprell levende, sølvrev! (Meg til venstre...) Bildet er tatt i forrige uke.

Link to comment
Share on other sites

mart skrev: edit:kikka på kartet, det var sørom feren, ved langsåa

 

Har hytte like ved stedet. En senkveld i april i år (fortsatt en del gammelsnø på bakken) mens jeg satt i stampen (softub), kom det en rev som stod lenge og så på meg på ca 20 m avstand. Var sikker på at det var en fjellrev, men slo det fra meg da jeg trodde det var umulig.

 

denne reven ble sett av et helt jaktprøvelag(fuglehund), sikket 10-15 kaill, så du kan trygt stå fram med historien din :D

Link to comment
Share on other sites

Her er en artikkel jeg fikk fra KH Precision om rødrevbeskjempelsen ved Sylan, med tanke på å bevare fjellreven. Kan jo være en interessant artikkel å lese.

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290755.ece

 

Forøvrig er jeg godt kjent i de traktene der, har vært på turer i Stugudal/Nedal/Essand og områdene der årlig fra barnsben av, senest i sommer.

 

Jeg har ikke sett fjellreven der personlig som jeg husker, men i mine barneår var den vanligere enn i dag, og jeg kan ha sett den i fjellene der uten å huske det. Jeg har forøvrig sett fjellrev på Saltfjellet, ved et hi.

 

Det jeg aldri glemmer, er under en tur gjennom Villskarddøra og til Skardsjøene (eller var det Rotåsjøene?) på baksida av Skarddørsfjellene, da jeg fikk se snøugle på 40-50 m hold. Den kom glidende og satt seg på ei tue. Mektig og sjeldent syn! Dette var på 80-tallet engang.

 

Får håpe fjellreven klarer seg, også i Meråkerfjella! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...