Jump to content

jaktradio, hva anbefales?


fabarm lion hunter

Recommended Posts

jeg er ute etter en rimelig jaktradio til bruk under rådyrjakta i høst.

er svært begrenset hvor mye bruk det blir,men kjekt å ha en egen radio de gangene jeg slenger meg med.

hva anbefales?

er det slik at alle jaktradioene har de samme kanalene uansett merke og landet de er kjøpt?

noen erfaringer med commaster radioene? ser xxl selger de til 1499kr..

http://butik.nordicsportsman.se/Shop/In ... delId=LRF1

Link to comment
Share on other sites

No er det allerede fleire tråder ang jaktradio her inne, så søker du så finn du ein del svar. Men skal gje deg ein pekepinn på kva min anbefaling her. Skal du ha ein skikkelig jaktradio, så anbefaler eg enten Icom IC-F3022, som kan ombygges med bluetooth, det er ein god radio med god batteri kapasitet. Valg nummer 2 går til Yaesu VX-180, som er ein god og solid radio med bra batteri kapasitet. Prismessig, så får du dei mykje til samme pris, mellom 1.690 og 1.990.- alt etter kor ein handler.. Icom er testvinner for mest radio for pengene tidligere i et jaktblad, husker ikkje i farten kva det bladet heitte.. Men det er gode radioer begge 2..

Link to comment
Share on other sites

Eller YAESU VX-170. hvist mange knapper ikke skremmer deg. Dette er i untgangspunktet en Amatørradio, så den kan programeres til di Kanalene du vil ha. Har en selv, som jeg også bruker på sjøen. Da den har Maritime VHF frekvensene lagt inn.

 

Disse Selge på PERMO, for i overkant av 2000,- vil jeg tippe.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har brukt Icom helt siden Walkièns tid og er meget fornøyd. Har ærlig talt aldri hattt noen problemer med dem (hadde to). Så de anbefaler jeg.

Link to comment
Share on other sites

Eller YAESU VX-170. hvist mange knapper ikke skremmer deg. Dette er i untgangspunktet en Amatørradio, så den kan programeres til di Kanalene du vil ha. Har en selv, som jeg også bruker på sjøen. Da den har Maritime VHF frekvensene lagt inn.

 

Disse Selge på PERMO, for i overkant av 2000,- vil jeg tippe.

 

Mvh. Joda

 

Denne radioen er faktisk ikke godkjent til bruken du forespeiler. Overtramp kan føre til inndragelse og bøtlegging.

 

Det å bruke denne radioen på de maritime frekvensene er ett enda større overtramp enn på jaktfrekvensene, da det er kun typegodkjente radioer som kan brukes på de maritime frekvensene.

Link to comment
Share on other sites

Hvem fører tilsyn med dette i det virkelige liv? Sånn rent praktisk, mener jeg. Med mindre man helt åpenlyst og usjenert bruker ulovlige frekvenser og ulovlig utstyr mens politiet eller post- og teletilsynet står og ser på? Ikke at jeg har tenkt å gjøre noe ulovlig her, det har jeg ikke behov for, men av og til undres jeg litt om det i det hele tatt føres noen kontroll med dette her i landet.

 

Har f.eks. en oppsynsmann myndighet til å kontrollere at slikt utstyr og tilhørende lisens er i orden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt om tilfeller der post og teletilsynet har møtt opp under elgjakt, for å kontrollere radioutstyret. Det som også kan legges til er at alle radioer har en slags "signatur" som de klarer å snappe opp under peiling. Altså det utstrålte signalet fra lokalosilatoren i radioen, som har en form for footmark som gjennkjenns på skjermene i vogna til NPT. Ved hjelp av denne footmarken kan man allerede klassifisere åssen type radio det er før radioen er funnet. Også før radioen har blitt brukt til sending, om de er nærme nok. Dagens radioer er ofte oppbygd på prisnippet bak en superhetrodyn mottager. Ett av trinnene i radioen består av en lokalosilator og så har man ett blande trinn som mixer det hele til den rette frekvensen. Denne prosessen stråler faktisk ganske kraftig, selv om man ikke klarer å motta noe sånn uten videre. Igjen kan da NPT' frekvenskontroll se på sine skjermer at en radio står på, uten at den sender noen ting.

 

Det er langt imellom kontrollene. Men radiostøykontrollen er mye mere aktive nå, etter at disse radioene er blitt enklere å annskaffe.

 

Håper dette var godt nok svar på spørsmålet ditt.

Link to comment
Share on other sites

I billige mottagere, der det er dårlig skjerming. Kan faktisk lokalosilatoren stråle opp til noen hundre meter.

I dyrere radioer er skjermingen bedre og det problemet delvis løst. Men så fort man trykker inn knappen og radioen begynner å sende, er footprinten mye lettere å snappe opp.

 

Så noen skremselspropaganda, vil jeg vel ikke kalle det.

Dårlig skjerming i billig radioutstyr er et gjengående problem. Og dersom man har max uflaks og at det er noe galt med radioen. Så har du ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Eit eller anna seie meg at denne lama'en her veit kva han snakka om... :wink:

 

Når det gjelder vanlege, lovlige som vi utan kontaktar i CIA får tak i, so kan eg i alle fall varmt anbefale Lafayette. Og eg har forstått det sånn at Icom og er bra greier. Reint personleg helde eg Zodiac som nr 3. Trur ikkje du blir veldig skuffa med ein av desse tre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...