Jump to content

Lovlig med magasinkapasitet over 10 patroner?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

Guest fredrf3110

Hei

 

Er det lovlig å ha et magasin med en kapasitet over 10 patroner? Er klar over at USA ikke vil sende magasin som kan holde over 10 patroner, men er det en norsk lov som forbyr meg og ha et slikt magasin?

 

Med vennelig hilsen

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest fredrf3110

Så for å gjøre dette krysall klart; jeg er lovelig i besittelse av et 25-skuds magasin til salongrifle?

Dette vil da si at jeg kan ta med meg dette magasinet på skytebanen, men ikke ha mer en 2 skudd og et i kammeret under jakt(?)?

Link to comment
Share on other sites

En liten presisering, begrensingene på antall skudd i halvautorifler på jakt gjelder kun storviltjakt. Det er også ulikt antall skudd på reinsdyr og på elg/hjort. Dette finnes i "Forskrift om jakt og fangst" og i lærebøker til jegerprøven.

For .22 er det ingen begrensinger i magasinkapasitet på jakt, og om vi klarer å holde kjeft å ikke lage oppslag i pressen så blir det nok ingen begrensinger heller.

Sitt i ro midt i båten så det ikke blir bølger på sjøen!

Link to comment
Share on other sites

En liten presisering, begrensingene på antall skudd i halvautorifler på jakt gjelder kun storviltjakt.

 

 

Neida.

 

Særregler for småviltjakt

 

Til småviltjakt er det tillatt å bruke haglgevær og rifle. Blir det brukt haglgevær, skal det maksimalt være mulig å ha to skudd i hagla. Ved bruk av halvautomatisk rifle under småviltjakt, er det bare tillatt å ha inntill tre skudd i geværet (to i magasinet og et i kammeret).

 

Særregler for storviltjakt

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe, bjørn eller ulv er det bare tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i den særskilte bukkejaktperioden. Det blir stilt krav om skyteprøve for å kunne jakte på storvilt med rifle. Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og et skudd i kammeret. Under jakt på andre viltarter der det blir brukt halvautomatisk rifle, er det ikke tillatt å ha mer enn to skudd i magasinet og et skudd i kammeret.

 

Fra Direktoratet for naturforvaltning.

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022941

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...