Jump to content

Første gang på revejakt


Melk

Recommended Posts

Hei!

Dette er første gangen jeg prøver meg på reven.

Vet det er en del tråder om revejakt, men det er så mye å lede igjennom at det vil ta evigheter å finne svar på alle mine nybegynner spørsmål 8)

 

Jeg har tilgang til revejakt på et jorde der jeg vet det er MASSE rev.

Vet hvert fall om 4-5 revehi forskjellige steder i området, og bonden sier han ser rev hver eneste kveld opptil flere om gangen også.

Sjansene er kanskje store, men jeg trenger all tips jeg kan få om denne jakta.

Vet at det er en del klassiske feil man helt sikkert gjør, og tips her setter jeg pris på.

Utstyret jeg har er:

- Halvautomat hagle kaliber 12/76

- Ammunisjon 12/76 #3 46g (duger dette forresten?) slug kanskje?

Slug blir kanskje litt brutalt hvis man vil ta vare på skinnet? :lol:

- Kamuflasje nett

- Åte (Ringdue ca 8 stk)

 

Må jeg legge ut åten flere dager i forveien?

Bør jeg pakke meg selv inn i kamuflasjenettet og legge meg på skuddhold?

Har lest litt om lokking av rev, men hva lokker dere med egentlig?

Jeg har dessverre ikke tilgang til å legge meg opp i høyden, så jeg må kanskje tenke mye på vindretning?

Bør jeg ligge i nærigheten av noen av revehia jeg vet om?

Er det noe fordel å bruke lokk og åte samtidig, eller er dette 2 forskjellige typer jakt egentlig?

 

Kommer sikkert med flere spørsmål, så propp meg full av info please!

 

Drar forresten ut på jakt fredag og lørdag kanskje, så åtet må kanskje legges ut 1-2 dager før?

Leste forresten at noen bandt fast åtet slik at ikke reven stakk av med det?

Kanskje jeg skulle bundet sammen disse duene i et solid tau og ”ankret” dette fast i bakken?

 

Skal se om jeg får tatt en del bildet av dette, så legger jeg det ut :)

 

Mvh

 

Melk

Link to comment
Share on other sites

selv så ville jeg ha hørt med bonden hvor han har sett revene flest ganger, dermed postert der med hagla. er det nyslåtte jorder der du jakter? isåfall trenger du egentlig ikke åte men i og med du jakter med hagle kan det være lurt slik at oddsen er større for at den kommer din retning. legg ut duene, evt kast ut litt hundefor omkring, ville ikke ha bunnet de fast nå når det er så mye fluer, eller fyll på etterhvert...dette har funket hos meg da jeg har jaktet med hagle på rev.

 

annet tips om du ser reven, men er utenfor haglhold så kan du prøve å lage musepip...vet det er flere her inne på forumet som har lyktes med det.

 

skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Fyll en bøtte med vann, og frys fast noen fisk i den. Det skal være nokså effektivt har jeg hørt. reven bkir gående å slikke på isen, uten å få tak i åtet.

 

Nå har riktignok sommeren vært noe laber med hensyn på varme, så jeg er redd isen kommer til å smelte forholdsvis raskt...

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du tror det tar bare 2 dager å lese seg til vellykket resultat på revejakt så må jeg nok skuffe deg. Jeg gidder ihvertfall ikke sette meg ned å skrive side opp og side ned om revejakt når det allerede finnes plenty med info her inne hvis du gidder å søke.......

Link to comment
Share on other sites

Det er overflod av disse trådene her på kammeret... Og når hver og en lager seg en ny tråd fordi de ikke orker å søke så blir det bare kaos i arkivene, og søking blir bare enda verre!

 

Jeg foreslår til trådstarter at han søker på revejakt og leser, det er nesten ingenting det er skrevet så mye om som nettopp revejakt her inne.

 

Om du bruker en sånn 8) "smiley" i starten og proklamerer at du ikke gidder å søke, så ikke forvent at så mange gidder å svare heller... Gjør litt egeninnsats! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hiv ut åtet i dag, legg en palle over så ikke reven stikker av med det.

Eller du kan steine det ned i utkanten av innjorda, der ligger sikkert en dunge med åkerstein som kan benyttes.

Pass på å sitte sån at vinden ikke avslører deg.

Link to comment
Share on other sites

Det skal sies at jeg har brukt mye av dagen på div revetråder, men det ligger ikke så skrekkelig mye tips.

snapper opp noe her og der.

Men jeg skal nok klare meg :)

 

Takk Egil! Smart forresten.

Vet at det ligger noen paller der nede også, så kanskje jeg skal prøve det.

Da stikker jeg ned en tur etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Hei "melk" Skjønner godt at det kan være frustrerende å søke etter noe spesifikt her inne. Gjør du et søk så kommer det opp maaange tråder om han som skal kjøpe seg rifle til bruk på revejakt eller han som neste helg skal på kombinert rype og revejakt for ikke å snakke om de som lurer på hvor mange watt de bruker i åtelyset til revejakt osv osv etc etc. kan være veldig uoversiktlig/uryddig. Skal ikke klage jeg,men skjønner deg godt!

 

Hvis du har et jorde hvor det ferdes rev hver kveld,ja opptil flere samtidig så er saken biff! Poster deg riktig i forhold til vind(en selvfølge på all jakt) og vær ute i god tid. Har du åte så bruk gjerne det. Personlig har jeg ikke villet brukt ringduer som revemat,men spist de selv! Snaddermat! Spre heller litt fisk/fiskeslo strategisk utover og gradvis mot der du tenker å postere f eks (fore reven inn mot posten..sikkert mye ungrev som lar seg lure her..) Sett deg så du har grei dekning av litt busker kratt. Kamufler gjerne ansikt/hender og sitt dørgende stille.Vent..

 

12/76 funker fint det,men 12/70 fungerer like fint. Ikke nødvendig med en halvkilo hagl i lufta for å bikke rev. Skyt på fornuftig hold med riktig haglstørrelse så detter reven.

 

Jeg bruker buttolo(rådyrlokk) for å lokke rev. Funker alldeles utmerket,men mest effektivt etter jul. Uansett,ungrev lar seg lokke hvis du klarer å lage noen tynne pip med buttolofløyta(eller med noe annet for den saks skyld,,,suge inn luft gjennom tenna eller whatsoever. Bare det er tynne spede pip."Angstskrik" har jeg også lokka rev med (om enn noe ufrivillig i forbindelse med rådyrjakt...) Dette lurer vel(tror jeg) reven til å tro at det er et byttedyr som ligger og er skadet/i ferd med å dø,så han kommer styrtende i håp om en "billig middag"

 

Bøker er vel og bra det. Kan lære masse av å lese,men det du får egen erfaring av er ut og jakte!! Bøker blir et supplemang i så måte,for å "fylle på" egen erfaring. Gå ut og jakte du,så finner du ut mye! "Learning by doing" er den beste formen for læring spør du meg.

 

Hvis du er kjempetålmodig så vil et søk her inne gi deg masse mere utfyllende tips/informasjon også,så det kan være verdt å sette av en time eller to,men sånn i hovedsak; Kom deg ut på jakt! :D

 

Til dere som bestandig kommer med en pekefinger til slike som "melk" ; Det er ikke alle som "bor" innpå her og vet hvilke søkeord og linker de skal bruke for å finne akkurat det de er på jakt etter,og som kan dette utenat...

 

Skitt revejakt!!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Reker er kjempeåte...... :)

 

Og visst du har muligheten til det så vil jeg anbefale å lage deg et krypinn som du kan sitte i, helst varmt og godt inni.

Men om det ikke er mulig ville jeg laget meg et lite skjul for å kunne få tak over hodet mot regn o.l. og vegger mot vinden.

Kan jo for eks. lage en gapahuk i sin enkelhet..... :roll:

 

Skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

Fyll en bøtte med vann, og frys fast noen fisk i den. Det skal være nokså effektivt har jeg hørt. reven bkir gående å slikke på isen, uten å få tak i åtet.

 

Nå har riktignok sommeren vært noe laber med hensyn på varme, så jeg er redd isen kommer til å smelte forholdsvis raskt...

 

Hah ja, det tenkte jeg jammen ikke på:) Men, på vinteren, da burde dette gå problemfritt :)

Link to comment
Share on other sites

Hei "melk" Skjønner godt at det kan være frustrerende å søke etter noe spesifikt her inne. Gjør du et søk så kommer det opp maaange tråder om han som skal kjøpe seg rifle til bruk på revejakt eller han som neste helg skal på kombinert rype og revejakt for ikke å snakke om de som lurer på hvor mange watt de bruker i åtelyset til revejakt osv osv etc etc. kan være veldig uoversiktlig/uryddig. Skal ikke klage jeg,men skjønner deg godt!

 

Vel, hvis du vil ha ett veldig bra tips når det gjelder å finne lesestoff om rev her inne, så styr unna Revejakt trådene 07 08 09 etc etc. Svært lite nyttig å hente i disse lange trådene, andre får mene hva de vil men det blir aaaaltfor mye GPP som kunne ha vært tatt på PM.

Link to comment
Share on other sites

nå sitter jeg ved åta. Hørte reven gikk forbi meg i kornåkern 2 meter fra meg! Den kom bakfra. Den må ha hørt hjerte mitt dunke. Herre gud å spendende.. Klarer ikke skrive.. Skjelver enda!

 

 

Et lite tips; All aktivitet med data/mobil må innstilles når man er på revejakt. Funker fint å drive med slikt når man sitter og venter på duer, men reven vil se lyset fra displayet og høre trykkingen. Sitt dørgende stille så lenge du er på revejakt.

 

Nå har du tydeligvis funnet ut hvor reven gjerne kommer. Kjøp en sekk med billig hundefôr, og hiv ut noen never med jevne mellomrom ut i åkern der reven går. Hundefôr holder mye bedre i sommervarmen. Lag et lite diskret skjul 25 meter unna "åteplassen". Husk å ikke bli sittende i siluett. Dekk til ansikt og hender. Hadde jeg skulle jakta aktivt rev med hagle hadde jeg investert i den beste ammoen til slikt vilt. Kjøp en pakke med Remington Wingmaster 12/76 i nr 4. Med halv trangboring har du da en utrolig effektiv revepatron. Prøv noen skudd på skive på varierende avstander. Lengste skuddhold med hagla di vil da bli omtrent den lengste avstanden du veit med sikkerhet at du får ca 10 hagl innenfor et halvt A4 ark.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Mikkel :)

 

Ble dessverre ingen rev.

Bare rett etter jeg hadde skrevet innlegg her, hørte jeg reven på samme sted igjen (ca 2-3 meter unna bak meg)

 

Reven er vell som alle andre dyr, og velger den letteste og beste veien.

Ofte da tror jeg reven løper rundt i traktorspora på kornåkeren,

Jeg hadde selfølgelig gått litt utenfor traktorspora i åkeren, og lagde mitt eget spor.

Det er i dette sporet reven kom begge gangene.

 

Men at kroppen min skulle reagere så kraftig som når jeg hørte den så nærme, ville jeg aldri tro.

Som jeg sa hørte jeg mitt eget hjerte dunke (har sånne elektroniske hørselværn).

Hele kroppen min rista!

Måtte le litt av meg selv etter at det var "over"... følte meg som en kylling! hehe :lol:

 

Jeg ga meg ca klokka 24:00 da jeg ikke kunne se så godt pga mørket.

Jeg ville sikkert sett reven på åten, men om jeg kunne plassert skuddet riktig i forhold til avstanden, mørket og ikke minst pulsen, gjorde meg såpass usikker at jeg pakket sammen.

 

Kan forresten nevne at åtet fra 2 dager siden var borte, og jeg regner med at det er borte i dag også.

Blir vell en liten tur til i dag også tenker jeg.

 

Mulig jeg plasserer meg litt anderledes.

 

Jeg sitter på kornåkeren og skyter ned på en saltåker der åtet ligger rett i kanten.

kornåkeren jeg sitter på er ca 4-5 meter høyere oppe enn salatåkeren og det er en liten bekk og høyt ugress mellom åkerne ca 8 meter bredt mellom begge jordene (bekken lager forresten ingen lyd av seg)

Jeg hørte også reven rett neden for meg drikke!

Jeg ville ikke reise meg å se etter den da jeg trodde kanskje den var på vei til åtet som lå kanskje 6 meter derifra igjen.

Lyden ble bare borte etter litt rasling i gresset.

 

Prøver meg igjen i kveld.

 

Forresten, når på kvelden bør jeg være på plass?

Link to comment
Share on other sites

2-3 meter?? Du kan neppe regne med bedre muligheter enn dette..Husk å vær årvåken på alle kanter...Du kan ikke forvente at reven stiller seg opp foran haglemunningen din. Du klarer fint å smelle reven når den er på 2-3 meter. Når det gjelder åte, så burde du legge det slik at reven ikke klarer å stikke av med det.

Link to comment
Share on other sites

klart det kan bli bedre.

Jeg skyter ikke hvis jeg ikke ser reven.

poenget er at det er så høyt gress/ugress og korn at jeg ikke ser reven, men hører den.

så jo, stiller den seg ikke opp slik at jeg får skutt den så jeg er sikker på at den dør, får den heller leve en sessong til :)

Link to comment
Share on other sites

det tok 15 min, så var reven på post! Reven så meg og løp tilbake. Jeg tror jeg lagde en brå bevegelse den merka. Jeg sendte sikkre skudd etter den, med bomma på begge skudda! Jeg har sett etter blod, men finner ingenting. Er løpet kjørt for kvelden forresten siden jeg har skutt etter den? Trodde ikke reven ble så stor forresten, den var som en goldenretriver nesten :)

Link to comment
Share on other sites

Bruk dagen i dag til ettersøk. Det beste er selvfølgelig hvis du får tak i en med ettersøkshund. Får du ikke tak i en ettersøkshund eller annen jakthund med interresse for rev, er det somregel bedre med en annen hund enn ingenting. Ikke umulig at den ligger dau et sted. Treff av hagl på rev gir ofte lite blod. Gå og let i den retningen reven forsvant. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Bruk dagen i dag til ettersøk. Det beste er selvfølgelig hvis du får tak i en med ettersøkshund. Får du ikke tak i en ettersøkshund eller annen jakthund med interresse for rev, er det somregel bedre med en annen hund enn ingenting. Ikke umulig at den ligger dau et sted. Treff av hagl på rev gir ofte lite blod. Gå og let i den retningen reven forsvant. Lykke til!

 

Tenkte jeg skulle se etter den litt til i dag.

Som du sier, trenger det ikke bli så mye blod med hagle, men den farten reven hadde etter siste skuddet, tviler jeg på at jeg var bortpå den.

men igjen synes jeg det var merklig at reven ikke datt da jeg selv nå føler at jeg ikke ville gjort noe andeledes med tanke på skudda.

 

Skulle kanskje lånt Bayas av deg ;)

 

Får vell ta en titt igjen.

Problemet er at den løp over togskinna.

Har forresten rusla rundt det også selv om ikke det er så smart.

Link to comment
Share on other sites

Hei :) opplevde noe i vinter jeg også, jeg sovnet på åtevakt :lol:

men jeg hadde øra på stilk og hørte reven på "skara snøen", ladet hagla litt for seint og dermed så hørte han meg :o

Jeg begynnte helt uten noen tips, så derfor har det blitt at jeg lærer av mine feil!

Skal prøve meg i vinter og da skal jeg sove på dagen, og være våken når jeg er på vakt:)

bruker pumphagl 12/70.

 

Det var ikke noe å lære ut av dette, men den beste teknikken er din egen:)

Link to comment
Share on other sites

neste gang kan du kanskje lade hagla før du setter deg til :wink: ei pumpe er vel ikke akuratt helt lydløs når man kommer til ladinga

 

 

Faren min sa at jeg kunne pumpe når jeg så reven nrme seg åte:) men siden jeg sovnet så hørte jeg den, å skvatt opp å ladet "stille" men han hørte det godt, lærer av mine feil ja :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit at jeg låner denne tråden for et spørsmål, mulig for å slippe å skadeskyte rev:)

 

Prøvde et skudd idag på 30m. talte 26 haggel på et A4 ark (4'er hagle).

Er dette tilstrekkelig for å evt skyte på 30m? Eller bør man ikke trekke det ut på så langt hold?

Link to comment
Share on other sites

Kommer helt an på haglmateriale. Er det stål eller vismuth, er 30 meter langt for såpass små hagl. Er det Hevi shot eller Wingmaster det er snakk om, eller andre hagl med høy egenvekt skulle 26 hagl innenfor et A4 ark bety en meget dau rev.

Link to comment
Share on other sites

Hadde åte i fjor får første gang, gjekk ikke så bra han ville ikke skikkeli på åta.

Blei lit tull me sensoren å. Kjøpte ein billig så ikke va tråløs. Lakte ett klikk kvær gang

den blei utløst. Skremme de klikke reven?? Skal invistere i ein tråløs i år som ikke lager "klikket"

 

Jekk lit på sporsnøen også, tabba meg skikkeli ut :oops: De låg gammal snø under den nye så de bråkte å va drit lei. Kom på et spor så førte meg inn i ett kratt som ikke var sant.

Så kom eg til ein opning stoppa å såg. Der!! der va de noe. Plutseli kommer mikkel fram på 25m. Eg stå stinn å bare såg på han, men han stoppa å såg mot meg. Eg kom te meg sjøl å heiv opp i sikta... Nei der såg eg bare heilt kvitt!!! DE hadde lakt seg snø på heila løpe på hagla ette snøen på trea :oops: Eg tok ner hagla tørkte av snøen såg opp igjen.. Reven va borte!!!! Noe så idiotisk!!!!! Paste ikke på hagla va drit lei å der sto eg stein stokk dom å såg i snø når eg sikta!!!!

 

Satser på åte å revesaks i år. Fekk ikke heilt te me åta i fjor. Brukte alt muli. Gris, sau, hjort hondafor, middagsrester å fisk. Reven bare va innom noen få ganger i uka. Kan noen gji meg noen tips ka eg kan ha jort feil`?^^ Å noen tips me revesaks?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...