Jump to content

Flere våpen, økt trygghet?


20mm cannon

Recommended Posts

Mange lovlige våpen. Betyr økt trygghet og mindre kriminalitet. Se bare på hva som skjedde i England da våpen ble så godt som totalforbudt. Kriminaliteten eksploderte. Mens land som Finnland, Tyskland og Norge som har mange våpen pr innbygger har forholdsvis lav kriminalitet. Noe vil det alltid være da.

Link to comment
Share on other sites

Synest dette er helt akseptabelt forusatt at de som innehar disse på en eller annen må bevise at de behersker bruken av aktuelle våpen, ellers kan de jo like godt få ut en spade i stede! :P

Kriminaliteten er vel desverre på en vei og at pilitiet må tilpasse seg et annet trusselbilde pr i dag enn for 10 år siden.

For 20 år siden sloss folk på tørre knyttnever.

10 år siden sloss de med kniv og kjetting.

Og i dag bruker de våpen som ikke en gang er lov og inneha i norge..

Ingen problemer med og se at politiet kan komme for kort mot noen av de kriminelle i dag.

Men forusatt at det finnes en eller annen måte og kontrollere at vedkommende har tilstrekkelig innsikt i bruk og beherskelse av omtalt våpen.

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja det slår begge vegar det der med våpen i UP biler.. Ein ting er at dei kan bli utsatt for innbrudd og tjuveri, sånn at plutselig så sitt dei kriminelle med våpnene istadenfor Politiet.

Ein annen ting er at du kan være sikker på at dersom UP får våpen, og dei kriminelle veit om dette, så vil også sjansen være større for at dei kriminelle er væpna, dersom dei veit at faren for å komme i kontakt med bevæpna Politi er der. Så eg vil tru at det blir langt stygger skade/draps statistikkar hvis dette blir eit faktum.

 

Eg har tru på meir betre/utstyr betre opplæring og kombinere dette med ikkjedødelige våpen, som tåregass/pepperspray våpen med lengre rekkevidde, gummikulevåpen, og våpen som sender ut klister/nett... Det er jo forska på dette ganske lenge i USA og har også blitt testa ut av Politi og Forsvar der borte...

 

Politiet må også bli flinkare til å samarbeida med land som har alvorligere kriminalitet, og bruke god informasjon riktig. Det er ikkje vits i å finne opp krutte på nytt, og bruke 10-15 år på å få kunnskaper om ting som andre land har stritt med i mange år, det blir for dumt.

Eg trur neppe vegen til suksess blir å væpne dei... Det fører berre til langt alvorligare ting...

Link to comment
Share on other sites

Har ingen tro på at ting blir bedre om politiet har lettere tilgang på våpen eller bærer dette hele tiden.

Tro som enkelte at kriminelle som virkelig har bestemt seg for noe, ordner seg deretter.

Dvs. er politiet bevæpnet hele tiden så får kriminelle fatt i tyngre våpen, og kanskje bruker de snarere også i en konfliktsituasjon.

 

Når det gjelder befolkningen generelt, må man jo først og fremst ha ett ønske om det å eie ett våpen.

Men har ingen tro på en blankofullmakt når det gjelder ervervstillatelser, noe som det forøvrig heller ikke er.

Link to comment
Share on other sites

Det der med at kriminelle vil bevæpne seg dersom politiet gjør det tror jeg ikke noe på. Kjeltringer flest har våpen for å beskytte/tøffe seg mot andre kjeltringer, ikke for å beskytte seg mot politi. Ved planlagte ran etc trenger de våpen for å true med, og de vet at politi som responderer vil være bevæpnet.

 

Bortimot alle patruljebiler, bortsett fra UP, har mer enn nok våpen med seg. Tilgangen er så god som den får blitt uten at vi går med våpen på hofta. Mitt inntrykk er at de fleste er ganske fornøyd med dagens ordning.

 

UP driver med trafikk. De skriver fartsbøter, sjekker kjøre/hviletid, dokumentkontroll etc. UP er for tjenestemenn som er foretrekker å forholde seg til vanlige folk, og ikke stort sett kjeltringer og fulle kranglefanter. De fleste som jobber der er litt oppi åra, og mange føler nok at de er ferdige med det meste av operativ tjeneste. Dersom disse skal bli Storberget sine stromtropper mot organiserte kriminelle fra østblokken, så tror jeg det må mer til enn noen våpen...

 

Det er (selvsagt og heldigvis) ikke riktig at politiet i norge "ikke lærer av de erfaringene de gjør i utlandet" eller hva det nå sto. Det finnes drøssevis av eksempler på at det gjøres. Det eneste virkelig unntaket jeg kommer på er ekspanderende ammunisjon, som brukes av bortimot alle andre politistyrker enn de norske. Det er det politikere som har bestemt, ikke politiet selv.

Link to comment
Share on other sites

Enig med ulf. Kriminelle driver ikke "kapprustning" med Politiet, de misbruker våpen til å true ransoffre eller andre kriminelle. Faktisk vold med våpen forekommer stort sett av en veldig liten gruppe kriminelle og da hovedsakelig mot andre kjeltringer. De er dumme, men ikke så dumme at de ikke vet at våpenbruk mot Politiet er en sikker måte å få hele politistyrken på nakken, noe som øker sjansen for å bli tatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...