Jump to content

Korleis stenge av ein trekkveg


eies

Recommended Posts

Har nokon av lesarane forslag til korleis stenge av ein trekkveg under drivjakt. Eg tenkjer då på trekkvegar som ein ikkje maktar å stengje av med postar.

 

Bruk av "lappetøy"?

Bruk av luktestoff, td. syntetisk ulvepiss...?

 

Tenkjer først og fremst på hjortejakt.

Link to comment
Share on other sites

To herrer i bladet Jakt (også Villmarksliv) har skrevet noen artikler om dette da det gjelder elgjakt spesielt. En line med lapper av f.eks plast i grelle farger kan benyttes for å styre viltet. Deres erfaring er at lina ikke må stå vinkelrett på passasjen viltet kommer på. Det er visstnok betydelig enklere å få viltet til å følge lina dersom den står på skrå, og "styrer" viltet i riktig retning. Det var også viktig å ta ned lina hver gang, slik at ikke viltet ble vant til at den hang der. Altså en relativt møysommelig jobb. Men, klessnor og plastremser veier jo lite....!

 

Noen jeg har snakket med har god erfaring med å selv pisse på "posten" som mangler, for å få dyra til å vinkle. En eller annen ordning som skaper litt støy i vinden kan nok også settes opp på manglende post. Tøyremser som slår mot noe, bånd som "fraser" i vind..... Fantasien setter grensene..

 

Men det viktigste med alt dette tror jeg, er at jegerne er stille på de postene de sitter på. De går stille dit, og sitter stille. Når vilt blir drevet, og de blir oppmerksomme på noe foran seg, så går de ihvertfall ikke dit! En remse som styrer viltet, vil nok også få de til å bli mer oppmerksomme vil jeg tro. Det er ikke vanlig, det er noe unormalt, og oppmerksomheten høynes. Hører da viltet poster som sitter urolig i enden av lina, vil det nok enten hoppe over eller snu helt.

 

Personlig tror jeg nok at lappeliner etc. kan fungere. Men det betinger at postene sitter rolig!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Det med å vera roleg og stille på - og til - posten kan ikkje poengterast nok!

Men hjorten er vel fargeblind, har fargane på plastbanda noko å seia?

Straumband til elektrisk gjerde, fungerer det for hjort som er vand til slikt - erfaringar?

Kva med bjørnepiss frå http://www.langvind.no/. Les meir her: http://www.langvind.no/brunstbinne.html ...

Men å pissa i trekkvegen var no ein grei metode, "Dagl"!

NB! Eg er takknemleg viss "kammerfolket" sparer vitsar, kommentarar om bjørnepiss mm. til ein annan anledning. ( - men litt må eg vel tola....)

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker dette av og til. Få jegere er grunnen. Ved ei elv har vi flere overganger. En post dekker to av overgangene, men en overgang som er lenger ned ser vi ikke. Der henger vi opp snor med plastremser. NB! Vi henger den ikke vinkelrett mot der hjorten kommer, men på skrå for å prøve å lede hjorten opp mot neste overgang. Denne ideen fikk jeg fra ulvejakt i Øst-europa. Vi har lykkes med dette opplegget flere ganger. Enkelte ganger snur riktignok hjorten og drar tilbake mot driverne, men dette fører til "ny sjanse" på denne hjorten mot at den skulle ha krysset elva og inn på annet terreng. Vi bruker grov hyssing som rulles inn på en liten plasttrommel. Plastremsene er knyttet fast. En mann bruker 5 min på å henge opp dette. Vi tar det ned igjen etter endt jaktøkt.

 

flagglinestor.jpg

 

flagglinestor2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Den som ble brukt på det godset i Sverige var forholdsvis lang ca. 50-60 meter tenker jeg. Mulig den var noe lenger, ikke godt og huske alt 100%.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det lukter litt av sånne sperrelinjer. Joda, jeg vet at det er en urgammel metode som bl.a. ble brukt dengang man benyttet seg av dyregraver på reinsdyrjakt. Men da var det liksom litt mer alvor inne i bildet - sult og slikt. I dag kan vi heldigvis roe oss ned med at et dårlig jaktutbytte ikke betyr at sultedøden banker på døra.

Kanskje jeg er blitt gammel, men jeg synes at jaktutøvelsen skal skje på en måte som krever at jegeren makter å overliste viltet. Ikke ved å bruke metoder som sperregjerder for å tvinge viltet inn i ei gate hvor det sitter en skytter og avliver det som kommer.

På den annen side, for jegere som ikke har anledning til å bruke nødvendig tid for å bli kjent med viltet og terrenget, eller tid nok til å gi viltet flere sjanser, kan det kanskje være hensiktsmessig med sperrebånd og lignende remedier for å bli ferdig med jakta kjapt.

Link to comment
Share on other sites

Flagglina vår er ca 70-80 m lang.

 

Den er hensiktsmessig da vi ofte er tre jegere. En posterer og to smyger/driver. Det er kilomtervis i alle retninger for hjorten. Det er ikke sammenlignbart med dyregraver/bogestø under tidligere tiders reinsjakt. Hjorten har utallige valg når han oppdager lina. Snu, vinkle rett ned eller rett opp. Av og til vil han over elva, og da får postskytter anledning til å få dyret på kortere hold. Truls, jeg godtar at du har meninger om dette. Men du må ikke komme å insinuere at vi ikke bruker tid i terrenget. Og du får ha oss unnskyldt, vi skyter faktisk dyr på innmark også. I formargkålåker tiltenkt hjortedyra. FY skam oss!! :roll:

Link to comment
Share on other sites

På hjort er vel innmarksjakt desidert og uten tvil mest effektiv - langt over 50% av all fellt hjort.

 

Men drivjakta er desidert mest miljøskapande og sosial - men med akk så låg fellingsprosent. Lappetøy mm. er vel berre ein måte å få drivjakta litt meir effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle jaktfelt på Vestlandet som er så store at drivjakt med hund er kurant. Hadde en dachs oppi brattlia hos oss en gang. Hørte losen fare gjennom terrenget og hunden måtte hentes to jaktfelt bortenfor.......

 

Vi smygjakter mot en postjeger. Det er spennende og relativt effektivt. Fordelen er også at det ikke blir kamp om gromposten, da smygerne ofte får se dyr mens de driver.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke invitere noen kammeret-kamerater slik at du får poster på alle trekkveiene? Det må vel være det mest miljøskapende og sosiale? Så kommer det kanskje noen nye historier, ikke bare de samme gamle rundt bålet eller foran peisen...

(Takk for tilbudet, men jeg tror ikke jeg klarer å skvise det inn.)

Link to comment
Share on other sites

Hjorten er ganske var så vi bruker aldri sånt,men den er utrolig fin i jage med hund på hvis den ikke merker mennesker da surrer den forsiktig runde på runde mange ganger bare 50 meter føre hunden. Men merker den mennesker tar det som regel fort ut derfor minst mulig lukt når vi jakter.

Link to comment
Share on other sites

Det er prinsippet jeg reagerte på. Men det er mulig sperrebånd er mindre urettferdig i hjorteliene enn på f.eks. elgjakt. Jeg har sant å si ikke mye erfaring fra hjortejakt på Vestlandet, har bare vært med på slik jakt to ganger.

Link to comment
Share on other sites

Dette minner litt om "the noble art of hunting" ( - viss det er noko som heiter det, då...). Omtrent som rypegegerar som ikkje skal skyta fugl på bakken - fuglen skal liksom "få ein sjanse". Her er det nok vidt ulike jakt-kulturar ute og går, og temaet bør vel ikkje diskuterast meir på DENNE tråden.

 

Eg vil gjerne høyra meir om bruk av luktestoff for å stengja av trekkvegar. Erfaringar?

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker ofte å pisse på plasser hvor dyrene kan smette i mellom. Det har forhåpentligvis noe effekt. Man bruker de triksene man har på lager... Line fungerer sikkert også bra, men etter det jeg har hørt må den ikke komme for brått på. Etter det jeg har forstått skal lina være godt synlig slik at viltet vinkler unna i god tid istedet for å tverrsnu og løpe som Usain Bolt tilbake mot driverne....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jeg leier stort sett polakker eller litauere som jeg bruker som blindposter på steder jeg ikke får dekket.

Alternativt har jeg gjestejegere og jegere med ferske jegerprøver som er velegnet til slike oppgaver. De blir plassert på vanskelig tilgjengelige plasser, der de tilbringer 8-10 høster med vinden i ryggen og lite opplevelser.

De som holder ut og som er tøffe nok til å overleve på disse forblåste plassene blir gradvis integrert i det virkelige jaktlaget. Der får de ordentlige poster, varme måltider og informasjon om de radiokanalene vi virkelig bruker :lol:

Link to comment
Share on other sites

De som holder ut og som er tøffe nok til å overleve på disse forblåste plassene blir gradvis integrert i det virkelige jaktlaget. Der får de ordentlige poster, varme måltider og informasjon om de radiokanalene vi virkelig bruker :lol:

 

Det var dagens beste kommentar..... klockrent, som svensken sier.. :lol::lol::lol:

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...